چرا عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد/ آشفتگی در بازار

عرضه خودرو از طریق بورس کالا گامی در جهت شفافیت قیمت خودرو است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ مصطفی صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس اظهار کرد: افراد و نهادهایی که از شفافیت بازار خودرو راضی نیستند تصمیم به لغو عرضه خودرو در بورس کالا گرفتند، در حالیکه اگر شرایط عرضه مهیا می شد اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه از بین می رفت، معاملات با شفافیت انجام می شد و دلالان و واسطه ها دیگر تعیین کننده قیمت بازار نبودند.

شفافیت در بازار خودرو

وی با اشاره به توقف عرضه خودرو در بورس کالا افزود: افراد، نهادها و تشکل هایی که از عدم شفافیت در بازار خودرو بهره می برند، مانع قیمت گذاری شفاف در حوزه خودرو شده اند چون ورود هر فرد و متقاضی به بورس کالا یعنی شفافیت در عرضه و تقاضا.

وضعیت کنونی عرضه خودرو در بازار
وی ادامه داد: در حال حاضر سایت هایی که واسطه‌ها و دلالان خودرو آنها را می‌گردانند، قیمت های بازار خودرو را تعیین می کنند و هیچ محل یا شرایط مشخصی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرار بود ۴۳۰ خودرو چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا عرضه شود و بر اساس آن ۱۳۰۰ نفر نیز ثبت نام کرده بودند که در رقابت خودرویی بورس کالا شرکت کنند اما در دقیقه ۹۰ بنا به اختیاری که در آبان سال گذشته به وزارت صمت داده شد، بحث تعیین قیمت از شورای رقابت گرفته و کنترل بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد و بر اساس همین اختیار عرضه خودرو در بورس کالا هم لغو شد.
وی گفت: گروه‌ها، افراد و نهادهایی که از شفافیت بازار خودرو راضی نیستند تصمیم به لغو عرضه خودرو در بورس کالا را گرفتند در حالیکه اگر شرایط عرضه مهیا می شد اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه از بین می رفت و با شفافیت معاملات، عرضه و تقاضا انجام می شد و دیگر تعیین کننده قیمت بازار دلالان و واسطه ها نبودند.


بیشتر بخوانید

خودروسازان در ایستگاه بورس کالا/ وزارت صمت مخالف است؟


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با مشخص شدن مابه التفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه، دولت و مجلس می توانستند مبلغ ما به التفاوت را برای رفع آلودگی محیط زیست، حمل و نقل عمومی، خدمات شهری و حتی تولیدکننده خودرو هزینه کنند که متاسفانه روز چهارشنبه در دقایق آخر عرضه، با ابلاغ نامه‌ای مانع از عرضه خودرو در بورس کالا شدند.
صفاری درباره وضع ثبت نام کنندگان خودرو و دریافت‌کنندگان کد بورسی پس از لغو عرضه گفت: معامله ای انجام نشده و موضوع عرضه خودرو به بورس کالا فقط تعلیق شده است بنابراین متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا، می توانند به محض نهایی شدن تصمیم و سیاست جدید وزارت صمت در عرضه جدید مشارکت کنند.

عرضه خودرو به بورس کالا کارشناسی شده است
وی افزود: عرضه خودرو به بورس کالا کاری کاملا کارشناسی شده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بورس کالا روی این موضوع دو سال کار کرده بودند ولی مطمئنا افرادی که از شفافیت قیمت در بازار هراس داشتند مانع از انجام این کار شدند و اگر این تصمیم با دستور مستقیم وزیر صمت بوده باشد ۱۰۰ درصد و قطعا کار اشتباهی بوده است.

کد خبر 453211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =