خودروسازان در ایستگاه بورس کالا/ وزارت صمت مخالف است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا برای نتیجه بخشی باید به صورت منظم از سوی خودروسازان صورت بگیرد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ خشایار دادمنش درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثر آن در بازار خودرو به صدای بورس اظهار کرد: از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس کالا این است که قیمت خودرو به صورت منصفانه تعیین می‌شود به این معنا که مشکل کنونی مبنی سیستم قرعه‌کشی‌ خودرو حل می‌شود. چرا که در سیستم قرعه‌کشی، خودرو با قیمت کارخانه عرضه می‌شود و تامین خودرو برای متقاضیان براساس شانس صورت می‌گیرد و بعد آن خودرو در بازار آزاد با قیمت بالاتری فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: در بورس کالا خریدار براساس قیمتی که به‌نظرش منصفانه است کالا را قیمت‌گذاری می‌کند و اگر کسی مایل باشد به قیمت بالاتر آن را می‌خرد و اگر نه، خریدار می‌تواند با همان قیمت که به‌نظر منصفانه است کالا را خریداری کند و این حسن بزرگی است چراکه اولاً کالا در منظر عموم قرار داده می‌شود و همه می‌توانند خریداری کنند و قرعه‌کشی حذف می‌شود و اینکه هر کسی قیمتی را که فکر می‌کند مناسب است مطرح می‌کند و نهایتا یک قیمت منصفانه تعیین می‌شود که نه خیلی بالا و نه خیلی پایین است.


بیشتر بخوانید:

ماجرای نامه به مدیرعامل بورس کالا/ اولین معامله خودرو در بورس کالا+ شرایط


مزیت عرضه خودرو در بورس کالا
دادمنش اضافه کرد: از طرف دیگر مهمترین مزیت آن این است که مابه‌التفاوت قیمت قبلاً به جیب یکسری دلال می‌رفت یا واسطه‌هایی که در قرعه‌کشی شرکت و بعد خودرو را به قیمت بالاتر می‌فروختند ولی الان این سود به جیب کارخانه واریز می‌شود و شاید حتی کارخانه بتواند از این سود بهره بهتری ببرد و حتی شاید بتواند قیمت‌گذاری خود را بهبود ببخشند که به‌نظرم این یکی از مهمترین مزیت‌های این اتفاق است، اگر اتفاق بیفتد.

شفافیت در عرضه و فروش
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اتفاق می‌تواند به شفافیت خرید و فروش کالا و خودرو کمک کند، توضیح داد: اما به این شرط که مشخص باشد که هر خودروساز چه تعداد خودرو در سال تولید و چه تعداد خودرو را در بورس کالا عرضه می‌کند، به‌نظرم اگر مانند سیمان یا کالاهای فولادی که در بورس کالا عرضه شد و کسی خارج از بورس این کالا را نمی‌فروشد، خودرو در بازار عرضه شود، شفافیت عرضه و فروش خودرو را شاهد خواهیم بود.

نمایندگی فروش‌ حذف می‌شوند
وی ادامه داد: یعنی اگر عرضه همه خودروها از طریق بورس کالا صورت بگیرد، دیگر چیزی به نام نمایندگی فروش نخواهیم داشت و نمایندگی‌ها صرفاً واحدهای تحویلی خواهند شد. اگر عرضه و فروش در بورس کالا رخ بدهد شفافیت عرضه خواهیم داشت چراکه همه می‌دانند چه تعداد خودرو قرار است عرضه و به فروش برسد.

تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا
دادمنش افزود: از طرفی به این دلیل که عرضه و تقاضا شفاف می‌شود، قیمت واقعی هم کشف خواهد شد؛ امکان دارد چند هفته به دلیل هیجانی که اتفاق می‌افتد قیمت بالاتری تعیین شود. سیمان هم در ابتدای وارد به بورس کالا دچار هیجان شده بود و بعد به مرور قیمت‌ها تعدیل شد و الان هر کسی می‌خواهد در بورس کالا سیمان بخرد، می‌داند قیمت فله و کیسه چه قیمتی دارد و از چه شرکتی خریداری خود را انجام دهد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه یکسالی از عرضه سیمان در بورس کالا می‌گذرد هم خریداران سیمان راضی هستند و هم فروشنده‌ها رضایت دارند و کاملا تکلیف مشخص است که این کالا را با چه قیمتی می‌توانند خریداری کنند.

دلیل مقاومت وزارت صمت برای بورسی شدن خودرو چیست؟
وی در پاسخ به اینکه از طرفی با مطرح شدن بحث عرضه خودرو در بورس کالا، وزارت صمت سایت یکپارچه‌سازی خرید خودرو را راه‌اندازی کرده است؛ به نظر شما دلیل مقاومت وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا چیست، توضیح داد: نمی‌توان گفت وزارت صمت در مقابل بورس کالا مقاومت می‌کند؛ در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا انجام نشده و فقط گروه بهمن وانت کارا را عرضه کرده است. اگر این عرضه‌ها از طرف گروه بهمن یا هر خودروساز دیگری صورت بگیرد آن هم به صورت منظم و حداقل یک ماه هر هفته در یک روز مشخص عرضه صورت بگیرد، بازار به‌نظرم فرم خرید و فروش خود را پیدا می کند، در آن زمان اگر وزارت صمت سامانه خود را عوض نکند، می‌توان به این وزاتخانه خرده گرفته که چرا این کار را انجام نمی‌دهد.

سه خودروسازی که به بورس کالا رسیدند
دادمنش افزود: در شرایط فعلی درست نیست که به وزارت صمت از این جهات خرده بگیریم. در حال حاضر از میان خودروسازان، کرمان خودرو و گروه بهمن وارد بورس کالا شده‌اند ولی اینها هم عرضه منظمی نداشته‌اند، اگر عرضه منظم صورت بگیرد و نتیجه بگیریم که عرضه منظم بهتر از بازار بوده و آن زمان اگر وزارت صمت خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا را در بورس کالا وارد نکند، می‌توان از آن انتقاد کرد.

کد خبر 452588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =