بازی رمزارزهای بانک مرکزی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی محبوب زیادی در جهان پیدا کردند و ۹۵ درصد کشورهای دنیا روی این پروژه کار می‌کنند. جامائیکا هم به زودی ارز دیجیتال خود را منتشر می‌کند.

به گزارش صدای بورس، ارز دیجیتال بانک مرکزی کم کم دارد از یک ایده به یک راه نجات عملیاتی تبدیل می‌شود. تقریبا ۹۵ درصد بانک‌های مرکزی دنیا روی این پروژه کار می‌کنند و تعداد انگشت شماری هم ارز ملی خود را راه‌اندازی کردند. جامائیکا هم دیروز فاش کرد که به زودی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را در سراسر کشور عرضه می‌کند.

دیروز مجلس سنای این کشور پس از رای‌گیری به بانک مرکزی چراغ سبز نشان داد تا صدور CBDC را به عنوان ارز قانونی کشور آغاز کند. ارز دیجیتال جامائیکا jam-Dex نام دارد و سال گذشته یک آزمایش موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته است.

بار و بندیل اسکناس دیگر چیده شده است. مخصوصا از وقتی کرونا دنیا را غبضه کرد دیگر کسی اسکناس قبول نمی‌کرد. حالا سیاستمداران هم از این بابت خوشحال هستند و عقیده دارند که پول دیجیتال هزینه به مراتب کمتری دارد. البته آن‌ها که باید حقیقتا خوشحال باشند فعالین محیط زیست هستند. آخر دیگر به باارزش‌ترین و کم‌ارزش‌ترین کاغذ دنیا احتیاجی نیست.

Jam-Dex

یکی از دلایل راه‌اندازی این نوع پول در جامائیکا این است که بسیاری از اهالی این کشور حساب بانکی ندارند. بانک مرکزی امیدوار است که این نوع پول به دست کسانی که حساب بانکی ندارند برسد. سناتور جانسون، از مجلس سنای جامائیکا در رابطه با این ارز گفت: برای نگهداری این ارز دیجیتال به حساب بانکی نیازی ندارد. با یک کیف پول که بانک مرکزی صادر می‌کند می‌توان به این ارز دیجیتال دسترسی پیدا کرد. از طرفی ما قصد داریم که انتشار پول ملی را کاهش دهیم و به همین دلیل به سمت استفاده از CBDC حرکت می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: رمزارز ملی یا رمزارز چینی؟


بانک جامائیکا اعلام که در سال ۲۰۲۰ بی‌سروصدا تحقیقات روی بازار رمزارزها و فناوری‌های جدید را آغاز کرد. بعدها به قابلیت رمزارز ملی پی‌برد و توسعه آن را آغاز کرد. اما این بانک بارها اعلام کرد که jam-Dex یک ارز دیجیتال نیست. هیچ‌کدام از توکن‌ها بانک مرکزی ارز دیجیتال نیستند. بانک مرکزی جامائیکا اعلام کرد که قصد حذف پول کاغذی و سکه را ندارد و این ارز دیجیتال برای کسانی که با تکنولوژی آشنا هستند مناسب است. درصد بالایی از مردم جامائیکا تلفن همراه ندارند و به پول کاغذی نیاز دارند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

طبق آخرین تحقیقات شورای آتلانتیک حدود ۱۰۵ کشور که بیش از ۹۵ درصد تولید ناخالض داخلی جهان را تشکیل می‌دهند در حال بررسی CBDCها هستند. برخی از این کشورها زودتر عمل کردند و ارز دیجیتال خود را هم راه‌اندازی کردند. مانند نیجریه، بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا که در سال ۲۰۲۱ رمزارز ملی خود را راه انداخت. چین هم در مراحل پایانی آزمایش گسترده خود است.

از میان اقتصادهای بزرگ آمریکا و بریتانیا در زمینه توسعه CBDC عقب هستند. اروپا هم هنوز به جمع بندی قابل توجهی نسبت به رمزارز بانک مرکزی نرسیده است. برخی هم نسبت به ارز دیجیتال بانک مرکزی حس خوبی ندارند و بیت‌کوین را به عنوان ارز رسمی کشور خود پذیرفته‌اند. مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی.

ارز دیجیتال بانک مرکزی منتقدان زیادی دارد. یکی از این منتقدان ریکاردو سالیناس، میلیاردر مکزیکی است که می‌گوید: ارز دیجیتال بانک مرکزی بدتر از دلار است. هر وقت دلشان بخواهد می‌توانند پول را از حساب شما غیب کنند. فکر کنید که روزی قانون شود که بعد از ۱۲ شود نمی‌توانید با رمزارز خود خرید کنید. بعد چه کار می‌کنید؟

به گزارش تجارت نیوز، مایکل سیلور هم در یک کنفرانس گفت که هیچ علاقه‌ای به ارز دیجیتال بانک مرکزی در اروپا وجود ندارد. او در ادامه گفت: فکر نمی‌کنم که بانک‌ها ارز دیجیتال بانک مرکزی بخواهند. این باعث تضعیف آن‌ها می‌شود. مردم هم این نوع ارز دیجیتال را نمی‌خواهند. وقتی نه مردم این نوع پول را می‌خواهند و نه بانک‌ها اصلا دلیلی ندارد که این پول وجود داشته باشد.

کد خبر 453143

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سارقان بانک ملی دستگیر شدند

    سارقان بانک ملی دستگیر شدند

    پلیس آگاهی تهران بزرگ لحظاتی پیش از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی خبر داد. متهمان ۹ یا ۱۰ نفر هستند که در شهرهای مختلف به دام افتادند. حال پرسش افکار عمومی این است که این صندوق‌ها به بانک بازگردانده می‌شوند یا خیر؟

  • خطری که بیت‌کوین را تهدید می‌کند

    خطری که بیت‌کوین را تهدید می‌کند

    بیت‌کوین در خطر سقوط به ۲۰ هزار دلار است زیرا قیمت بیت‌کوین الگوی فنی نزولی کلاسیک را تشکیل می‌دهد.

  • وضعیت تلخ بیت کوین

    وضعیت تلخ بیت کوین

    بیت‌کوین ماه‌ها پس از اینکه به بالاترین حد خود رسیده بود در روز دوشنبه پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه خود یعنی زیر ۲۵هزار دلار را تجربه کرد زیرا سرمایه‌گذاران در مواجهه با فروش کنونی بازارهای جهانی از دارایی‌های پرخطر دوری کردند.

  • داستان لوگوی نارنجی بیت‌کوین را می دانید؟

    داستان لوگوی نارنجی بیت‌کوین را می دانید؟

    علاقه‌مندان تا به امروز به انتشار لوگوهای جدید برای بیت‌کوین ادامه داده‌اند اما جامعه بیت‌کوین هنوز با نمادی روبرو نشده است که نزدیک به ₿ نارنجی محبوب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =