۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
لبنیات هم کالابرگی می‌شود؟

افت ۴۰ درصدی مصرف لبنیات، اولین واکنش بازار به اصلاح نظام یارانه‌ها بود. از این رو انجمن صنایع لبنی ایران طرحی مبنی بر کالابرگ لبنیات به دولت ارائه داد که شاید با اجرای آن مصرف لبنیات به روال قبل بازگردد. اما آیا این طرح اجرا می‌شود؟

به گزارش صدای بورس، طرح کالابرگ لبنیات اخیرا از سوی انجمن صنایع لبنی ایران به دولت ارائه شد. این طرح از آن‌جایی اهمیت می‌یابد که طبق اعلام انجمن مصرف محصولات لبنی بعد از اصلاح یارانه‌ها بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

در این زمینه حتی اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران اعلام آمادگی کرد که در صورت موافقت دولت با این طرح محصولات لبنی را زیر نرخ مصوب به دست مردم برساند.

البته دولت تا کنون واکنش خاصی به این‌ طرح گویا دولت به این طرح نداشت و ظاهرا موضوع رسیدگی به کاهش سرانه مصرف و اجرای کالابرگ لبنیات در اولویت دستگاه اجرایی قرار ندارد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۸۰ درصدی قیمت لبنیات


کالابرگ لبنیات یا یارانه نقدی؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران در این باره گفت: اگر تصمیم دولت از هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نقدی پول است که نمی‌توان نام این اقدام را هدفمندسازی گذاشت. دولت برای هدفمندسازی یارانه‌ها باید جامعه هدف مشخص کند. این جامعه در حوزه لبنیات می‌تواند شامل دانش‌آموزان، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، نیروهای نظامی و انتظامی باشد. یعنی با پرداخت کالابرگ لبنیات خرید محصول را تسهیل کند.

احسان ظفری به آسیب‌های پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد و افزود: بخشی از یارانه نقدی برای تهیه محصولات لبنی است، اما مشمولان می‌توانند با آن سیگار هم بخرند. اگر دولت محصولات لبنی را به جامعه هدف تحویل دهد از هدر رفت یارانه اصلی جلوگیری خواهد شد و تضمینی برای سلامت جامعه خواهد بود.

کاهش شدید مصرف لبنیات

بر اساس اعلام او مصرف لبنیات در کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به قبل از افزایش قیمت اخیر دولت کاهش یافت.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت به شکل ناگهانی حدود دو برابر افزایش می‌یابد، طبیعی است که میزان مصرف کاهش یابد. حال با کالابرگ لبنیات شاید بتوان بخشی از کاهش سرانه مصرف را جبران کرد.

ظفری خاطرنشان کرد؛ اکنون فقط قشر خاصی از جامعه توانایی مصرف محصولات لبنی را دارند. خانواده‌هایی هستند که حتی در ماه یک بار نیز توان خرید محصولات لبنی را ندارند. این در حالی است که در گذشته حتی در سفره اقشار آسیب‌پذیر نیز محصولات لبنی وجود داشت.

به گزارش تجارت نیوز، به نظر می‌رسد با بی‌اعتنایی دولت نسبت به طرح کالابرگ لبنیات به نظر می‌رسد که این طرح فعلا به مرحله اجرا نرسد. در نهایت اینکه احتمالاً پس از اجرای طرح عمومی کالابرگ برای چهار کالای اساسی، لبنیات هم مشمول کالابرگ شود.

کد خبر 453027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =