۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
خودرو در ایران چقدر گران است؟

نخستین قرعه‌کشی در طرح‌های فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد. این سامانه در مرحله اعلام نتایج ۳۰ ساعت تاخیر داشت. آیا این سامانه تفاوتی با قرعه‌کشی خودروسازان دارد؟ چه اقداماتی برای اصلاح روند آن باید صورت گیرد؟

به گزارش صدای بورس، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفافیت در روند قرعه‌کشی خودرو آغاز به کار کرد.

نخستین قرعه‌کشی در این سامانه، نهم خرداد برگزار شد که بر اساس آن ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه به متقاضیان اختصاص یافت. این سامانه در اولین قرعه‌کشی که برگزار کرد در مرحله اعلام نتایج ۳۰ ساعت تاخیر داشت.


بیشتر بخوانید:شرط وزیر صنعت برای واگذاری سهام خودروسازان


چرا در عرضه خودرو مشکل وجود دارد؟

آیا این سامانه تفاوتی با قرعه‌کشی خودروسازان دارد؟ چه اقداماتی برای اصلاح باید صورت گیرد؟

علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو گفت: این صنعت در عرضه محصولات مشکل ندارد. بلکه مشکل را بعضی عوامل داخلی و خارجی وابسته به آن، ایجاد می‌کنند.

او افزود: سیاست خودروسازان و افراد وابسته به آنها، آشفته‌سازی بازار است. آنها ادعا می‌کنند در سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند. اما در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه وزارت صمت، ۱۷ هزار محصول عرضه شد. در این فرایند، خودرو به افرادی که نیازمند واقعی هستند، نمی‌رسد.

این کارشناس ادامه داد: فرایند قرعه‌کشی مشکل دارد. فقط به شرطی که این فرایند از دست وزارت صمت خارج و تمام محصولات توسط یک سیستم عرضه شود، در شرایط فعلی می‌توان آن را اجرا کرد.

خاکساری توضیح داد: اگر این اتفاق بیفتد، قیمت‌ها به نصف قیمت فعلی می‌رسد. البته باید به این نکته توجه کرد که قیمت واقعی خودروهای ایرانی یک دهم قیمت فعلی است.

او افزود: قیمت یک خودرو باید معادل چهار تا شش ماه حقوق یک کارمند باشد. اما نه خودروهایی مثل پراید و سمند، بلکه محصولاتی در حد مزدا۳ مدل ۲۰۲۳٫.

به گزارش تجارت نیوز، این کارشناس گفت: سامانه یکپارچه در جهت به‌هم ریختن بازار است. عرضه این محصولات در بورس کالا نیز مانند همین سامانه، تا زمانی که دست وزارت صمت است، به بهبود اوضاع فعلی کمکی نمی‌کند.

کد خبر 452935

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • داستان خصوصی‌سازی از کجا در اقتصاد ایران آغاز شد؟

    داستان خصوصی‌سازی از کجا در اقتصاد ایران آغاز شد؟

    در ایران جز در مواردی خاص از جمله دوران پس از استقرار نظام مشروطه، آن هم برای مدتی بسیار کوتاه و دوره جنبش ملی کردن صنعت نفت، بخش خصوصی به‌ویژه سرمایه‌دار ملی هیچ‌گاه پایگاه اجتماعی دولت را تشکیل نداده است.

  • قیمت محصولات ایران خودرو؛ امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

    قیمت محصولات ایران خودرو؛ امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • کالاهای قاچاق را بشناسید

    کالاهای قاچاق را بشناسید

    معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران گفت که اردیبهشت امسال ۷۱۲۵ مورد بازرسی در زمینه کشف کالای قاچاق انجام شده که بیشترین کشفیات درحوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم یدکی خودرو، سیگار و مواد دخانی بوده است.

  • نامه مهم سازمان خصوصی سازی در مورد فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا

    نامه مهم سازمان خصوصی سازی در مورد فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا

    رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: سهام باقیمانده دولت در دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو بسیار ارزنده و طلایی است و قطعاً برای واگذاری آن به‌صورت بلوکی باید ارزش مدیریتی این سهام نیز ارزش‌گذاری و لحاظ شود.

  • خودروهای سایپا امروز چند؟

    خودروهای سایپا امروز چند؟

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • ۴ پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده

    ۴ پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده

    نوسان قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. اما بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. کارشناسان عوامل مختلفی را متاثر در قیمت‌ها می‌دانند.

  • عواقب بازگشت کوپنیسم در اقتصاد ایران چیست؟

    عواقب بازگشت کوپنیسم در اقتصاد ایران چیست؟

    یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن زمان، برآورد نادقیق دولت از خانوارها و میزان کالای موردنیاز آن‌ها بود. با وجود محدود کردن سقف خرید باز هم بسیاری از افراد با وجود داشتن کوپن در هر بار توزیع نمی‌توانستند کالای موردنیاز خود را خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =