بدهکاران بانکی پول‌ها را پس می‌دهند؟

انتشار اسامی ابر بدهکاران بانکی با تاکید و دستور رئیس‌جمهوری و تیم اقتصادی دولت سیزدهم از اواخر فروردین سال جاری کلید خورد. طبق قوانین جاری کشور و تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد، در راستای شفاف‌سازی، بانک‌ها موظف هستند اسامی تسهیلات گیرندگان کلان و ابر بدهکاران بانکی را اعلام کنند.

به گزارش صدای بورس، به راستی چرا فردی در کشور برای دریافت چند میلیون تومان وام ضروری آن‌قدر باید در حال رفت‌وآمد باشد و به خاطر سخت‌گیری‌های بسیار بانک‌ها، نهایتاً از دریافت وام پشیمان شود، اما برخی افراد به راحتی چند ده میلیاردها تومان وام دریافت می‌کنند، آن‌هم بدون ضامن یا با کمترین تضمین بازپرداخت تسهیلات که آن را نیز سال‌ها پیش گرفتند و همچنان تسویه نمی‌کنند.

افرادی که تسهیلات بانکی بالا با سود پایین گرفتند و افرادی که این تسهیلات را به آن‌ها پرداخت کرده‌اند، باید شناسایی و معرفی شوند تا نوعی بازدارندگی به همراه داشته باشد و حداقل، افرادی که دنبال سوءاستفاده هستند، نتوانند به این کار ادامه دهند. باید معلوم شود افرادی که تسهیلات بالا دریافت کرده‌اند، چگونه توانستند این وام‌ها را بگیرند و چه افرادی و با چه هدفی این تسهیلات را به آن‌ها پرداخت کردند.

انتشار اسامی بدهکاران بانکی چقدر برای اقتصاد کشور راهگشاست؟ کامران ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی به اقتصاد ۲۴ گفت: نباید جریان مقابله با افرادی که بخش بزرگی از تسهیلات نظام بانکی را بدون وارد کردن به چرخه تولید دریافت و بازپرداخت نکرده اند تنها با انتشار لیست اسامی متوقف شود.

وی ادامه داد: این قدمی کوچک در بهبود وضعیت نظام اقتصادی کشوراست، اما مشکلات نظام بانکی کشور را حل نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح داشت: انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی کمکی به حل مشکلات بانکی کشور نمی‌کند. اما همین موضوع که اسامی بدهکاران اعلام و منتشر می‌شود، جای امیدواری است. در واقع تبلیغات درانتشار لیست بدهکاران بانکی این موضوع را بزرگنمایی می‌کند.


بیشتربخوانید: دوران سوء استفاده از حساب‌های بانکی افراد محجور به سر آمد


ندری گفت: انتشار این لیست‌ها نشان می‌دهد که در سیستم بانکی کشور چالش جدی وجود دارد چراکه این ابر بدهکارها بخش عمده تسهیلات را در اقتصاد کشور دریافت و بازپرداخت هم نداشته اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهمتر از انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی این است که دولت چه برنامه‌ای برای رفع چنین چالشی دارد، گفت: انتشار لیست بدون اعمال برنامه‌های دولت در راستای مقابله با بروز چنین فسادی هیچ نتیجه مثبتی در اقتصاد نخواهد داشت.

کارشناس مسائل پولی و بانکی تأکید داشت: متأسفانه دولت برنامه‌ای برای مقابله با بروز چنین چالشی و برخورد جهت بازپس گیری پول بخش تولید از این بدهکاران بانکی اعلام نکرده است و دلیل انتشار لیست ابربدهکاران بانکی بیشتر در ابهام قرار می‌گیرد.

وی تصریح داشت: مردم با انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی متوجه شده اند که یک عده معدود بخش بزرگی از تسهیلات بانک‌ها را بدون دارا بودن شرایط و بازپرداخت بدون مانع دریافت کرده اند.

ندری ادامه داد: سرپوشی علت عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی بدهکاران بانکی موضوعی است که همواره مورد سوال مردم می‌باشد. اما دولت تا کنون به دلیل نبود شفافیت در اجرای برنامه‌های خود پاسخی به آن نداده است.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: در حال حاضر دولت لیست افرادی که بدون شرایط لازم وام‌های کلان دریافت کرده و در نهایت هیچ بازپرداختی هم نداشته اند را در اختیار دارد و باید هرچه سریعتر به این موضوع مهم رسیدگی کند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ ظهور چنین پدیده‌ای (بدهکاران بزرگ بانکی) قطعاً به اقتصاد و نظام بانکی کشور آسیب رسانده است حالا زمان آن رسیده که دولت چگونگی پیدایش چنین چالشی را بررسی و راهکار مقابله با آن را اجرایی کند.

وی تأکید داشت: امروز دولت پس از انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی موظف است هرچه سریعتربرنامه‌های خود را در خصوص رسیدگی به حل چنین چالشی به طور شفاف اعلام کند.باید دولت نشان دهد که قدرت برخورد و بازپس گیری پول های بخش تولید را از ابر بدهکاران بانکی دارد یا خیر.

کد خبر 452797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =