شرط مالیات برای حذف قرعه‌کشی خودرو!

وزارت صمت اعلام است که می‌خواهد قرعه‌کشی خودرو را تا آخر امسال حذف کند و شرایط جدیدی را نیز برای آن اعلام کرده است. از جمله می‌توان به دریافت مالیات اشاره کرد. طرح جدید فروش خودرو چه تاثیری در بازار دارد؟

به گزارش صدای بورس، برنامه اصلی وزارت صمت این است که پس از حذف قرعه‌کشی و در صورت تصویب طرح مالیات بر درآمد در مجلس شورای اسلامی، از فروشندگان خودرو (احتمالا فقط آنهایی که از مسیر طرح‌های فروش خودروسازان موفق به خرید شده‌اند) مالیات دریافت کند.

در صورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، فروشندگان خودروهای صفر داخلی، باید تا ۷۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار، مالیات بپردازند .

طرح جدید فروش خودرو عملی می‌شود؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: ممکن است این طرح اجرایی شود و برای کوتاه‌مدت نیز تاثیر مثبت بگذارد. اما در بلندمدت عواقب سنگینی هم برای مردم، خودروسازان و هم برای دولت خواهد داشت.

او افزود: دولتمردان درحال دور شدن از واقعیت‌ها هستند. در فضایی که به دلایل مختلف مانند رکود، تحریم و تورم چالش‌های زیادی در سر راه مردم عادی و تولیدکنندگان وجود دارد، این نوع مالیات‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از جمله افزایش بیشتر قیمت‌ها و کاهش میزان تولید.



صدرایی گفت: اگر افراد کمتری اقدام به خرید خودرو کنند و خودروسازان در شرایط ضرر باشند، عرضه خودرو را به بازار کم می‌کنند. در نتیجه تبعات آن به مردم منتقل می‌شود و این دور باطل ادامه یابد.

دلیل طرح دولت چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر دولت در تلاش از بین بردن فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه است باید قیمت‌گذاری دستوری را متوقف کند.

او افزود: سپس، با شفاف‌سازی هزینه‌ها و نرخ واقعی محصولات خودروسازان، قیمت خودرو را با یک سود منطقی برای تولیدکننده تمام کند و قیمت تمام‌شده را اعلام کند.

به گزارش تجارت نیوز ،صدرایی گفت: اما برخی خودسازان قیمت یک محصول را اعلام می‌کنند و با قیمت بالاتری آن را به نمایندگی‌های خود می‌فروشند. نمایندگی‌ها نیز با بازارسازی خودروها را به نرخ بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد از این بازار سیاه استفاده کند که اشتباه است.

کد خبر 452556

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =