جوجه کُشی و صف خرید مرغ دو روی یک سکه

رئیس انجمن ملی تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ گفت: خرید مرغ در کشور کاهش یافته است اما با آغاز اختصاص کالا برگ خرید کالاهای اساسی و اقدامات دیگری که دولت در دستور کار دارد مشکل کاهش تقاضا رفع می‌شود.

به گزارش صدای بورس، با تغییرات قیمت یک باره نهاده های دامی و افزایش قیمت مرغ، تقاضای خرید گوشت مرغ نیز در بازار کاهش یافت؛ هیمن امر نیز خرید جوجه یک روزه توسط مرغدارای‌ها را کاهش داد.

با افزایش بهره وری در واحد های مرغداری قیمت مرغ به تدریج به تعادل می‌رسد و قیمت مرغ نیز در بازار پذیرفته می شود اما در حال حاضر صنعت مرغداری کشور با شوک هایی مواجه است.

مرغ در حال حاضر از قیمت مصوب ۶۰ هزار تومانی خود کمتر به فروش می رسد به همین منظور دولت خرید تضمینی مرغ مازاد را به صورت منجمد، حذف تعرفه صادراتی مرغ و اخیرا خرید توافقی مرغ را در دستور کار دارد.

قیمت مرغ واقعی نشود مرغداران در آینده دچار مشکل می‌شوند

‌⁣ حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: تولید مرغ به اندازه کافی در کشور موجود است و این محصول در حال حاضر از قیمت مصوب پایین تر به فروش می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان تولید مرغ در کشور بیشتر از نیاز بازار است، شرکت پشتیبانی امور دام، اقدام به خرید مرغ مازاد مرغداران کرده است و از طرفی با برداشته شدن تعرفه، این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: مرغداران فعلا مشکلی ندارند اما اگر قیمت‌ها به سمت قیمت واقعی و مصوب خود،در آینده نرود، مرغدارانی که برمبنای ارز نیمایی جوجه ریزی داشته اند، دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نهاده‌ها با قیمت مصوب جدید در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و بر اساس سهمیه‌ای که دارند می‌توانند نهاده‌ها دریافت کنند.

اسدالله نژاد در پاسخ به اینکه نهاده اختصاصی به قیمت مصوب جدید نیاز مرغداران را به طور کامل برطرف می‌کند یا خیر گفت: مرغداران که مرغ خود را به صورت سایز به بازار عرضه کنند نهاده کم نمی آورند، اما مرغدارانی که مرغ خود را در محدوده یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ به بازار عرضه نکنند با افزایش ضریب تبدیل و زیان مواجه خواهند بود.

وی همچنین در واکنش به طرح جدید دولت درباره خرید حمایتی مرغ نیز گفت: به جای خرید توافقی مرغ می توان خرید تضمینی مرغ را در دستور کار قرار داد تا قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب خود خریداری نشود.

خرید حمایتی مرغ در کشور انجام می‌شود

حسین دماوندی نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های دولت برای رفع مشکل مرغداران اظهار داشت: هر هفته تعداد مشخصی جوجه گوشتی در کشور تولید داریم که باید در فضای پرورشی قرار گیرند؛ به همین منظور تولید قرار دادی با مرغداران در دستور کار قرار دارد به طوری که مرغداران به تعداد جوجه دریافت شده، نهاده با بازپرداخت مدت‌دار از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل می گیرند و مبادرت به تولید می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان بعد از تولید، مختار هستند که تولید خود را به بازار عرضه کنند یا اینکه آن را به قیمت مصوب به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند.


بیشتربخوانید:عرضه مرغ ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب


معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین تعرفه های صادراتی مرغ برداشته شده است و در صورتی که بازار کشور تامین باشد، تولید کنندگان می‌توانند محصول مازاد خود را در بازارهای منطقه‌ای صادر کنند.

وی تصریح کرد: پرورش دهندگان گله‌های پوشش دهنده مرغ مادر، جوجه گوشتی و تخم گذار نیز می توانند با دریافت تسهیلات مدت دار و اعتباری اقدام به تولید کنند.

کالا برگ مرغ حتما باید جایگزین یارانه نقدی‌شود

عبدالعلی طهماسبی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ و عضو انجمن جوجه یک روزه اظهار داشت: برای اینکه شاهد جوجه کشی نباشیم باید میان قیمت تمام شده محصول تولید و نرخ فروش این محصول در بازار تعادل ایجاد شود.

وی افزود: با اصلاح یارانه تولید و افزایش قیمت مرغ، برای اینکه مصرف این محصول دچار افت نشود لازم است که حتما به جای دادن یارانه نقدی، کالا برگ به مردم داده شود.

رئیس انجمن ملی تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ ادامه داد: برای تامین سرمایه در گردش مرغداران نیز باید فکری شود زیرا مرغداران به راحتی نمی توانند تسهیلات بانکی از بانک کشاورزی دریافت کنند.

وی اظهار داشت: وقتی شرایط برای مرغداران محیا نباشد آنها نیز از جوجه ریزی هراس دارند و در نتیجه این امر منجر به کاهش تقاضا برای خرید جوجه یک روزه خواهد شد.

به گزارش تسنیم، طهماسبی گفت: جوجه یک روزه زمانی که مشتری نداشته باشد یا قیمت آن پایین تر از قیمت تمام شده باشد، به سمت معدوم شدن میرود اما در زنجیره ها که صفر تا صد تولید را در یک مجموعه دارند جوجه کشی روی نمی‌دهد.

کد خبر 452510

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیشنهاد سازمان بورس برای تشکیل « شورای ثبات مالی »

    پیشنهاد سازمان بورس برای تشکیل « شورای ثبات مالی »

    شکل‌گیری شورای ثبات مالی در کشور می‌تواند زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌ها بنیادی در بازار سرمایه شود بر همین اساس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل این شورا را به دولت پیشنهاد داد.

  • اعلام نتایج قرعه کشی خودرو به فردا افتاد

    اعلام نتایج قرعه کشی خودرو به فردا افتاد

    در حالیکه پس از یک هفته از اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، روز گذشته (دوشنبه) قرعه‌کشی طرح‌ها برگزار شد، مقرر بود، اسامی منتخبان ساعت ۹ صبح امروز (سه‌شنبه) بر روی همین سامانه منتشر شود؛ اما گویا نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت برای احراز هویت مشتریان به‌ویژه در طرح جوانی جمعیت، به زمان بیشتری نیاز دارند و ضمن عذرخواهی بابت تاخیر پیش آمده، تا ۲۴ ساعت آینده برای اعلام اسامی مهلت خواسته‌اند.

  • تکذیب کاهش ۵۰ درصدی تولید گوشت مرغ

    تکذیب کاهش ۵۰ درصدی تولید گوشت مرغ

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ضمن تکذیب کاهش ۵۰ درصدی تولید گوشت مرغ در کشور، از صادرات مرغ خبر داد و گفت: اکنون جوجه ریزی طبق روال انجام می‌شود و هیچ مشکلی در تامین گوشت مرغ موردنیاز کشور نداریم.

  • اعلام نتیجه اعتراض به دهک بندی‌ها از طریق پیامک

    اعلام نتیجه اعتراض به دهک بندی‌ها از طریق پیامک

    معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تا چند هفته آینده نتیجه اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها از طریق پیامک به مردم ارائه می‌شود تا به سامانه حمایت مراجعه کنند.

  • خرید هندوانه هم دلاری شد

    خرید هندوانه هم دلاری شد

    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از هندوانه شیراز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین هندوانه بندرعباس با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود.

  • مرغ امروز چند؟

    مرغ امروز چند؟

    قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

  • صنعت مرغداری در حال نابودی است

    صنعت مرغداری در حال نابودی است

    رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در ماه ۱۳۰ میلیون جوجه تولید و وارد سالن‌های تولیدی می‌شود و در سال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید می‌شود اما روزانه حجم تولید کمتر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    اگر کالابرگ هم باشه واسه کالاهای اساسی که نیاز واقعی مردم هست مثل روغن و برنج و لبنیات باید داده بشه نه برای مرغ