نرخ تورم آمریکا به ۸.۳ درصد رسید

نرخ تورم آمریکا در ماه آوریل رشدی ۰.۲ درصدی را ثبت کرد و به ۸.۳ درصد افزایش یافت.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ روز جمعه ۲۷ می (۶ خرداد) اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) گزارش هزینه‌های مصرفی شخصی (PCE) در ماه آوریل را منتشر کرد. این گزارش، معیار ترجیحی اندازه‌گیری تورم برای فدرال رزرو و یکی از اجزای اصلی تعیین سیاست‌های پولی است.

انتشار این گزارش دو موضوع را آشکار کرد؛ نخست آنکه نرخ تورم صعودی است و دوم، این تورم ماندنی و پایدار است. به بیان دیگر، تا مدت‌ها نباید انتظار کاهش تورم را داشت. نرخ تورم در ماه آوریل با ۰.۲ درصد افزایش سالانه روبه‌رو شد. البته با اینکه نرخ تورم رشد کرده اما رقم آن در مقایسه با افزایش ۰.۹ درصدی ماه مارس دلگرم‌کننده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم با افت همراه بوده و از ۶.۶ درصد در ماه مارس به ۶.۳ درصد در ماه آوریل رسیده است. این نخستین کاهش نرخ تورم در یک سال و نیم اخیر به شمار می‌رود.

از آنجا که هر دو شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی (PCE) شاهد افت ناچیزی بودند، نگرانی‌ها همچنان پابرجا هستند. تورم هنوز در سطوح بالایی قرار دارد، سطوحی که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. گرچه این گزارش‌ها در کل از افت نرخ تورم خبر می‌دهند، اما برخی حوزه‌ها را که از کنترل خارج شده‌اند، پوشش نمی‌دهند. بر اساس اعلام BEA، در ماه آوریل قیمت انرژی ۳۰.۴ درصد و قیمت مواد غذایی ۱۰ درصد افزایش یافت. به بیان دیگر، قیمت کالاهای ضروری همچون مواد غذایی و انرژی همچنان در حال افزایش است و هیچ چشم‌اندازی برای کاهش آن در آینده نزدیک وجود ندارد.

با آغاز شکل‌گیری رکود اقتصادی، فشارهای تورمی نیز شروع می‌شود و تقاضای سرکوب‌شده، توان شرکت‌ها برای تولید و انتقال کالاها را به چالش می‌کشد. بر اساس اعلام نیویورک تایمز، افت تورم در ماه آوریل ناشی از کاهش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی بوده است. به دلیل حمله روسیه به خاک اوکراین، قیمت گاز طبیعی در ماه‌های فوریه و مارس به شدت افزایش یافت اما در ماه آوریل اندکی تعدیل شد. این روند در ماه می دوباره افزایشی شده و قیمت مواد غذایی نیز رشد کرده است.

نرخ تورم آمریکا به ۸.۳ درصد رسید

کد خبر 452496

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =