خصوصی‌سازی ها در چارچوب اهداف نبوده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اهداف ما در خصوصی‌سازی با رویکردها همخوانی ندارد و خصوصی‌سازی صورت گرفته در چارچوب اهداف نبوده است.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران ضمن اشاره به اینکه برای تحقق خصوصی‌سازی در کشور اهدافی در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شده است، گفت: از زمان شروع واگذاری تاکنون حدود ۶۸۱ بنگاه اقتصادی مشمول واگذاری شدند که به قیمت روز واگذاری، ارزش واگذاری حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که مثلا ۲۶ همت مربوط به سهام عدالت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: رد دیون نهادهای عمومی حدود ۵۳ درصد و واگذاری رقابتی حدود ۳۹ درصد است، برآورد ما این بود که حدود ۵۰ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی نرسیده که این مسیر طی شده و پیش رو را برای ما روشن می‌کند.

پورابراهیمی تاکید کرد: حدود ۶۵ درصد از کل واگذاری‌ها در ساختاری متفاوت از ساختار بخش خصوصی واقعی انجام شده و نزدیک به ۶۵ درصد از واگذاری‌ها به ساختار نزدیک به دولت است، این یعنی در ساختار جدید بخش عمده‌ای از واگذاری‌ها انجام شده اما در اختیار نهاد عمومی غیردولتی قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: به طور مثال پتروشیمی واگذار شده اما نهاد عمومی غیردولتی آن را در دست گرفته و همین وضعیت درباره خودروسازی نیز وجود دارد. نمونه بارز دیگر را می‌توان در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دید که چندین صندوق دارد و سازمان تأمین اجتماعی یکی از آن‌هاست.


بیشتر بخوانید: شش دهک امسال صاحب سهام عدالت می‌شوند


وی تاکید کرد: واگذاری صورت گرفته در ظاهر مشکلی ندارد اما به نهاد عمومی غیردولتی داده شده است. به عبارت ساده‌تر شرکت‌ها با رویکرد تخصصی به جایی واگذار شده که رویکرد تخصصی نداشته است. در چنین شرایطی کارآمدی و اثربخشی مبنای تصمیم‌گیری نبوده و حتی شرایط بدتر شده است. یعنی اگر قبلا با ساختار تخصصی کار می‌شده اکنون با ساختار غیرتخصصی شرایط پیش می‌رود و در این وضعیت پاسخگویی مطلوبی هم وجود ندارد. گویی اینکه اگر واگذاری صورت نمی‌گرفت شرایط بهتر بود و پاسخگویی وجود داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید براینکه برای واگذاری واقعی بخش عمده‌ای از اصلاحات در برنامه هفتم توسعه انجام می‌شود تا بتوان تصمیمات براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اتخاذ شود، گفت: بعضا واگذاری‌ها به شکل محتوایی نبوده به طوری که تنها ۲۰ درصد شرکت‌های واگذار شده فعال و سودده هستند.

به گزارش تسنیم، این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: اهداف ما در خصوصی‌سازی با رویکردها همخوانی ندارد و خصوصی‌سازی صورت گرفته در چارچوب اهداف نبوده است. ما در کمیسیون اقتصادی آمادگی داریم که مجموعه جمع‌بندی‌های علمی صورت گرفته را بررسی کرده و آن‌ها را در قالب اصلاحات برنامه هفتم توسعه لحاظ کنیم. این نکته بسیار مهمی است که باید منافع مردم با حضور بخش خصوصی تحقق پیدا کند. یکی از محورهای اقتصاد ایران حضور واقعی بخش خصوصی است که باید از ظرفیت آن استفاده کرد.

کد خبر 452339

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    در برخی صندوق های نوظهور از قبیل صندوق ملی تامین اجتماعی چین National Council for Social Security Fund (NCFFs)، رویه های جدیدتری نیز بکار گرفته شده است. در این صندوق که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به فعالیت کرده و ارزش دارایی های تحت مدیریت آن ۴۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود، سرمایه گذاری مستقیم (حضور در بازار اولیه و راه اندازی کسب و کار) به همراه تخصیص ۱۰ درصد از سهام شرکت های دولتی به صندوق به چشم می خورد که نتیجه آن بازدهی ۱۵.۸ درصدی صندوق مذکور در سال ۲۰۲۰ میلادی است (که در نوع خود بسیار جالب است).

  • خبر خوش برای جاماندگان سود سهام عدالت

    خبر خوش برای جاماندگان سود سهام عدالت

    معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از آغاز مرحله سوم فرایند پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت خبر داد.

  • شرط گرفتن سود سهام عدالت اعلام شد

    شرط گرفتن سود سهام عدالت اعلام شد

    همچنان مشمولانی وجود دارند که در سال‌های قبل به دلایل مختلف از جمله مشکلاتی در زمینه شماره شبای بانکی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها اگر مشکلات مذکور برطرف شود، سود سهام عدالت به حساب افراد واریز خواهد شد.

  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند

    جاماندگان سهام عدالت بخوانند

    رئیس سازمان خصوصی سازی از شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: نیاز نیست افراد برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کرده یا حتی یک ریال پرداخت کنند.

  • صفر تا صد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

    صفر تا صد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

    به نظر می رسد سرانجام پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل های نهایی خود نزدیک می شود و قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی افرادی که تا کنون مشمول نبوده اند، تخصیص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =