سرنوشت صنعت خودرو، در انتظار بازار تلفن همراه؟

واردات گوشی آیفون تا پایان اردیبهشت ممنوع است، آن هم در شرایطی که همانند تولید خودروی داخلی، دوباره تاکید بر ساخت گوشی داخلی، همزمان با حذف رقبای خارجی است.

به گزارش صدای بورس، پس از کش‌ و قوس‌های بسیار ، هفته گذشته سرانجام واردات تلفن همراه آیفون به کشور موقتا ممنوع شد. پس از انتشار این خبر، شاهد افزایش قیمت انواع گوشی‌های اپل در بازار بودیم.

از سناریو افزایشی قیمت‌های این برند آمریکایی که بگذریم، زمزمه‌هایی از تولید دوباره گوشی‌های بومی به گوش می‌رسد. به نظر می‌آید که باید بار دیگر منتظر تولد گوشی‌های به اصطلاح ایرانی باشیم. تجربه‌ای که چند سال پیش با آن مواجه بودیم و براساس آمارها، برندهای ایرانی در بهترین حالت توانسته بودند تنها یک درصد از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهند. حالا سوال اینجاست که آیا این بار این تجربه تلخ می‌تواند به ثمر بنشیند؟ آیا مردم از گوشی‌های تولید داخل در غیاب آیفون استقبال می‌کنند؟


  • بیشتر بخوانید:

واردات آیفون ممنوع می‌شود؟


گوشی‌های داخلی جای محصولات اپل را می‌گیرند؟

حمید کیان‌زاد، یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه در پاسخ به این سوال می‌گوید: قطعا اگر گوشی‌های تولید داخل، بار دیگر وارد بازار شود، نمی‌توانند به سادگی‌ جای برند آیفون را بگیرند. من فکر نمی‌کنم که مردم از آن استقبال کنند.

او اضافه می‌کند: تجربه بارها نشان داده است که مردم ما به بگیر و ببند روی خوش نشان نمی‌دهند. این موضوع در گذشته ثابت شده است و به نظرم نباید بار دیگر آن را تجربه کنیم.

به گفته کیان‌زاد در جریان فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام نیز شاهد این تجربه بودیم؛ با وجود حمایت‌های مالی زیادی که از تولید پیام‌رسان‌های داخلی شد، استقبال چندانی از این اپلیکیشن‌ها نشد و کاربران، هیچ کدام از پیام‌رسان‌های بومی را جایگزین تلگرام نکردند.

شرط اصلی تولید گوشی تلفن همراه ایرانی

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا درصورت تولید دوباره گوشی‌های بومی، این محصولات کیفیت قابل قبولی خواهند داشت؟ می‌گوید: یکی از رقابتی‌ترین بازارها در جهان، بازار گوشی‌های هوشمند است. برندهای قدرتمند زیادی در این صنعت حضور دارند که شانه به شانه یکدیگر حرکت و باهم رقابت می‌کنند.حضور و موفقیت در این بازار کار هر کسی نیست.

او می‌افزاید: البته این به آن معنا نیست که ما توانایی سازندگان ایرانی را نادیده بگیریم بلکه منظور این است که مردم ما با این انحصارگری‌ها مخالفند. البته صنعت فعلی ما هم توانایی تولید گوشی‌های ایرانی را ندارد. در بهترین حالت شاهد تولید یا مونتاژ گوشی‌های چینی با برند ایرانی در کشور خواهیم بود.

به گزارش تجارت نیوز، کیان‌زاد ادامه می‌دهد: ما در حالتی می‌توانیم گوشی ایرانی تولید کنیم که صنعت الکترونیکی قدرتمندی داشته باشیم. متاسفانه درحال حاضر این توانایی را نداریم و در صنعت محصولات الکترونیکی، همچنان واردکننده و مصرف‌کننده هستیم.

کد خبر 452093

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واردات آیفون ممنوع نیست

    واردات آیفون ممنوع نیست

    انجمن واردکنندگان موبایل با تاکید بر اینکه در پس هر ممنوعیتی فساد و انحصار ایجاد خواهد شد، اعلام کرده که طرح ممنوعیت واردات آیفون به واحدهای صنفی فعال در این زمینه، لطمات جبران‌ناپذیر خواهد زد و مطرح کردن این دست ممنوعیت‌ها حتی اگر اجرایی نشود نیز التهابی جدی در این شبکه به‌وجود خواهد آورد.

  • آیفون ممنوع شد

    آیفون ممنوع شد

    گزارش‌ها حاکی از این است که تلفن‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفتند که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

  • قیمت محصولات ایران خودرو؛ یکشنبه اول خرداد ۱۴۰۱

    قیمت محصولات ایران خودرو؛ یکشنبه اول خرداد ۱۴۰۱

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اعلام زمان قطعی ممنوعیت واردات آیفون

    اعلام زمان قطعی ممنوعیت واردات آیفون

    ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، به خصوص گوشی‌های آیفون تا پایان نیمه اول سال به سرانجام می‌رسد.

  • با ممنوعیت واردات آیفون به این شکل مخالفیم

    با ممنوعیت واردات آیفون به این شکل مخالفیم

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه ضمن ابراز مخالفت با ممنوعیت واردات آیفون، گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل تا شهریور که پیش‌تر اعلام شده بود، روی طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس کار کارشناسی انجام شود تا در بازار التهاب ایجاد نشود.

  • ورود تجاری و مسافری آیفون فعلا ادامه دارد

    ورود تجاری و مسافری آیفون فعلا ادامه دارد

    طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.

  • آماری عجیب از فیس بوک !

    آماری عجیب از فیس بوک !

    علاقه کاربران به فیس بوک طی ۱۰ سال گذشته، ۸۷ درصد کاهش یافته است. مطالعات جدید نشان داد که علیرغم تغییر نام به متا، این شبکه "در جذب کاربران زیر ۳۰ سال مشکل دارد."

  • فروش فوری بعدی خودروسازان چه زمانی خواهد بود؟

    فروش فوری بعدی خودروسازان چه زمانی خواهد بود؟

    اواسط اردیبهشت امسال، فاطمی امین، وزیر صمت از راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد؛ بر اساس این طرح، تمامی خودروسازان اعم از خصوصی و دولتی ملزم به برگزاری ثبت نام و فروش خود در این سامانه شدند. بنا به گفته مسئولین با اجرای این طرح فرآیند قرعه کشی از شرایط غیرشفاف خارج می‌شود. همچنین با توجه به سازوکار جدید عرضه گسترده جایگزین عرضه قطره چکانی شده و دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود.

  • خودروهای آمریکایی و آلمانی وارد می‌شوند!

    خودروهای آمریکایی و آلمانی وارد می‌شوند!

    برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری، مدعی ورود محموله‌ای از خودروهای آلمانی و آمریکایی به کشور شده‌اند. آیا واردات آزاد شده است؟ این خودروها چگونه وارد شده‌اند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =