تنوع عملکرد در کارنامه صندوق‌های «سهم‌آشنا»

سهم‌آشنا با راه‌اندازی سه صندوق جدید «صندوق شاخصی بازار آشنا»، «صندوق کامیاب آشنا» و همچنین «صندوق نماد آشنا ایرانیان» که از نوع صندوق در صندوق است، تنوع بسیار خوبی از خدمات مدیریت دارایی ایجاد کرده است.

شرکت سبدگردان سهم‌آشنا در سال ۱۳۹۶ توسط جمعی از فعالان و متخصصان بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر با احتساب صندوق‌های سرمایه‌گذاری «زرفام آشنا» و «املاک و مستغلات افق آینده آشنا»، مدیریت ۱۲ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که ۵ صندوق از نوع سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار در آمد ثابت، ۲ صندوق سهامی و یک صندوق در هر کدام از نوع‌های بازارگردانی، صندوق در صندوق، جسورانه، در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا و املاک و مستغلات است.

جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز
پنج صندوق از ۱۲ صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق با درآمد ثابت مبتنی بر صدور و ابطال حکمت آشنا ایرانیان و امین آشنا ایرانیان، و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله کامیاب آشنا در یک‌سال اخیر حدود ۲۱ درصد بازدهی کسب کرده‌اند که این رقم به نسبت سود سپرده بانکی و همچنین عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است. دو صندوقِ با درآمد ثابت دیگر سهم‌آشنایی‌ها از نوع صندوق‌های نیکوکاری است؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها سرمایه و یا تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند. سطح بازدهی‌های کسب‌شده در این دو صندوق، در بازۀ ۳۶۵ روز منتهی به ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، از سه صندوق دیگر بالاتر بوده و صندوق نیکوکاری ورزشی پرسپولیس با حدود ۴۸ درصد بازدهی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

صندوقِ سهامی سهم‌آشنایی‌ها
یکی از صندوقِ سهامی این شرکت با نام صندوق سهامی سهم‌آشنا در اسفندماه ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در حال حاضر به حدود ۴۲۶ ر ۳ میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۹۰ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» داشته است. گرچه بازدهی سالانۀ این صندوق سهامی متأثر از ریزش شاخص کل در بازۀ تهیۀ گزارش، کاهش چشمگیری داشته و به حدود ۱۵ درصد رسیده است اما در افقی بلندمدت بازدهی مرکبی معادل ۶۳۶ ر ۲ درصد محقق ساخته است.


  • بیشتر بخوانید:

از فصل مجامع تا صنایع پیشتاز زیر ذره بین کارشناسان


صندوق‌های جدید
سهم‌آشنا با راه‌اندازی سه صندوق جدید «صندوق شاخصی بازار آشنا»، «صندوق کامیاب آشنا» و همچنین «صندوق نماد آشنا ایرانیان» که از نوع صندوق در صندوق است، تنوع بسیار خوبی از خدمات مدیریت دارایی ایجاد کرده است. همچنین ضمن دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، دو صندوق «املاک و مستغلات افق آینده آشنا» و «زرفام آشنا» در یک ماه آینده به سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان سهم آشنا اضافه شوند تا ارائه خدمات مدیریت دارایی‌ به فعالان حوزه سرمایه‌گذاری با حداکثر تنوع بخشی صورت‌پذیرد. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

تنوع عملکرد در کارنامه صندوق‌های «سهم‌آشنا»


سبدی متنوع
شرکت سبدگردان سهم آشنا در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر مدیریت ۱۲ صندوق را بر عهده دارد که عبارتند از: صندوق‌های با درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان، نیکوکاری ورزشی پرسپولیس، نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص)، کامیاب، حکمت آشنا ایرانیان، صندوق‌ سهامی سهم‌آشنا، صندوق بازارگردانی اختصاصی بازارگردانی سهم‌آشنا یکم، صندوق شاخصی بازار آشنا و صندوق در صندوق نماد آشنا ایرانیان. همچنین ضمن دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، دو صندوق املاک و مستغلات افق آینده آشنا و زرفام آشنا در یک ماه آینده به سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان سهم آشنا اضافه می‌شوند. دو صندوق با درآمد ثابت مبتنی بر صدور و ابطال و یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در یک‌سال اخیر حدود ۲۱ درصد بازدهی کسب کرده‌اند که این رقم به نسبت سود سپرده بانکی و همچنین عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است. همچنین این مجموعه با راه‌اندازی سه صندوق جدید «صندوق شاخصی بازار آشنا»، «صندوق کامیاب آشنا» و «صندوق نماد آشنا ایرانیان» که از نوع صندوق در صندوق است، تنوع بسیار خوبی از خدمات مدیریت دارایی ایجاد کرده است.

کد خبر 452023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =