از فصل مجامع تا صنایع پیشتاز زیر ذره بین کارشناسان

به صورت کلی دلار در حال سرکوب است یعنی در قیمت واقعی خود نیست، در صورت امضا نشدن برجام سقفی برای دلار وجود ندارد؛ اما فرای سود و زیان طلا در بازار داخل برای صیانت از سرمایه مناسب به نظر می رسد و بازار سرمایه هم اگر بر روال باشد از مسکن و خودرو نیز جذابیت بیشتری دارد.

صدای بورس - حسین حریریان؛ در لایو اینستاگرامی صدای بورس که در روز گذشته به همراه همایون دارابی، مدیر عامل شرکت سبدگردان داریوش و علی عصاری کارشناس بازار سرمایه برگزار شد روند کلی بازار سرمایه و صنایع پیشتاز مورد بررسی قرالر گرفت که در ادامه مشروح نظرات این دو کارشناس را می خوانید.

همایون دارابی افزود: بازار به ۲ تا ۳ دسته تقسیم شده است؛ بنیادی‌ها، نوسانی‌ها و یک سری نمادهایی که در حال تغییر شرایط هستند و بازار معمولا بین گروه‌ها در حرکت است. ۳ گروه خودرویی، پالایشی و بانکی نوسانی و در سوی دیگر گروه معدنی و فلزی با اکسل در حرکت هستند؛ در این میان گروه زراعت و غذایی هم با حذف ارز ۴۲۰۰ شرایط خوبی خواهند داشت.

آینده بحران اروپا و برجام چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

مدیر عامل سبدگردان داریوش گفت: شرایط در مورد جنگ اوکراین و روسیه چندان مثبت نیست؛ مذاکرات با آمریکا هم نیازمند ارتباط مستقیم است. در صورت توافق یک ماه بعد دو گروه خودرو و بانک می‌توانند پیشتاز باشند اما با برداشته شدن این ریسک شرکت‌های صادرات محور هم می‌تواند مثبت باشند. بازار سرمایه همیشه در تصمیمات سیاسی اشتباه کرده ولی اگر اتفاقی رخ دهد می‌توان به عنوان امتیازی مثبت به آن نگاه کرد.

دارابی افزود:‌ از ابتدای سال تا به حال تمام بازارها به صورت یک نواخت پیش می‌روند؛ بخشی از آن به تورم باز می‌گردد؛ بنا بر این تورم تمام بازارها رو به رشد هستند و به نظر می‌رسد برخی از تحولات به تورم باز می‌گردد. همچنین اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی اگر به بی راهه نرود شرایط متفاوتی را ایجاد می کند اما در کل در تمام دارایی‌ها رشد را شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و ادامه داد:‌ اگر مثال فولاد را بزنیم در زمان عرضه در بورس کالا منجر شد ایران به قطب صادراتی تبدیل شود اما اقتصاد ایران ایراداتی دارد که قیمت‌گذاری دستوری نمونه‌ای از آن است. در این اقتصاد فضای کشف قیمت باید به بورس واگذار شود، در چنین شرایطی بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت؛ اگر کشف قیمت خودرو از دستوری به قیمت حاشیه بازار یعنی ۵ درصد برسد برای شرکت‌ها و مصرف کننده بسیار مناسب است همچنین اگر صنعت خودرو خود را از قید و بند قیمت گذاری رها کنند می‌تواند منجر به تحولی بزرگ در شرکت‌ها شود.


  • بیشتر بخوانید:

چه سهم‌هایی برای میان مدت بخریم؟


گزارشات پالایشی ها چرا پایین تر از واقعیت منتشر شد؟

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزارشات پالایشی‌ها که به تازگی روانه کدال شده است، گفت: گزارشاتی که اکنون منتشر شده حسابرسی نشده است؛ در گزارشات حسابرسی شده برخی سودهای شناسایی می‌شود اما در کل دلیل اصلی گزارشات ضعیف پالایشی ها مشخص نیست و باید در انتظار تاثیر اختلاف کرک اسپرد بر روی پالایشی‌ها باشیم. بر خلاف تصورات اختلاف کرک اسپرد که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد، تاثیر چندانی بر صورت‌های مالی حسابرسی نشده پالایشی‌ها نداشت؛ امیدوارم با نزدیک شدن به مجامع نتایج بهتری را شاهد باشیم. برای پالایشی‌ها با توجه به گزارشات حسابرسی نشده آنها هنوز انتظار بهتر شدن وضعیت بازار وجود دارد. در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی برای ریزش شاهد نیستیم و خبرهای مثبت هر جند ضعیفی که از برجام و سفرهای اخیر به قطر می رسد، می‌تواند امیدواری بیشتری را ایجاد کند.

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی از دستکاری تا واقعیت

علی عصاری در خصوص رسیدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد افزود: شک دستکاری بازار و بالا بردن دستوری شاخص تا حدودی جدی است و وضعیت بورس در شرایط کنونی به سطح بالایی از آگاهی رسیده است. سه شنبه هفته گذشته در آخرین ساعات بازار نماد پارس با ۲۵ درصد مثبت باز شد که انتظار می رفت در ۲-۳ روز بعد هم این نماد مثبت باشد که اینگونه نبود! شاخص یک میلیون و ۶۰۰ مقاومتی بود که بازار باید از آن عبور می‌کرد ولی اختلاف آن با شاخص هم وزن بسیار زیاد بود و این تناقض باورپذیر نبود.

وی درباره فصل مجامع تصریح کرد: در واقع پس از ۲ سال ریزش در نقاط حمایتی خوبی هستیم و حضور سهامداران در مجامع هم مثبت ارزیابی می شود. بازار نیازمند لیدر است و معتقدم بانکی‌ها و خودرویی‌ها باخبرهای مثبتی که دارند می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به سوال بهترین بازار برای سرمایه گذاری چنین پاسخ داد: به صورت کلی دلار در حال سرکوب است یعنی در قیمت واقعی خود نیست، در صورت امضا نشدن برجام سقفی برای دلار به نظر من وجود ندارد؛ فرای سود و زیان طلا در بازار داخل برای صیانت از سرمایه مناسب به نظر می رسد اما بازار سرمایه اگر بر روال باشد از مسکن و خودرو نیز جذابیت بیشتری دارد.

کد خبر 452097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =