۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
انتقاد به سامانه فروش خودرو

یک کارشناس خودرو اظهار داشت: مشکل خودرو در کشور در آدرس وب سایت اینترنتی نبود که با عوض کردن آدرس مشکل حل شود، تا این شرایط برای عرضه خودرو برقرار است، نتیجه حتما همان می‌شود.

به گزارش صدای بورس، فربد زاوه درباره شروع به کارسامانه فروش یکپارچه خودرو از سوی وزارت صمت گفت: اولا این سامانه همان سامانه فروش شرکت‌ها است و طبق معمول در ایران، کوه موش زاییده و تغییر خاصی نکرده‌ است. نکته دوم اینکه برخلاف ادعایی که می‌کنند این کار هیچ تاثیری در عرضه خودرو ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند تولید خودرو انبوه بوده ولی عرضه آن قطره چکانی بوده است، حرف بیهوده‌ای است. چون صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز خبری از انباشت خودروی تجاری شده در شرکت‌ها ندارند. یعنی هر آنچه که تولید شده نهایتا تحویل شده‌ است. اگر خودرویی در پارکینگ مستقر شده، ناشی از نقص قطعه بوده نه عدم فروش.

زاوه افزود: بازده تحویل شرکت‌ها برای خودرو عمدتا ۹۰ روزه است و به ندرت تحویل روز می‌فروشند. لذا در این شرایط فرقی نمی‌کند که ما خودروها را در چه قالبی بفروشیم.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر این کار مستقیما دخالت در امور بنگاه‌دارانه نه فقط در شرکت‌های دولتی بلکه در شرکت‌های خصوصی هم هست. تا هفته گذشته می‌توانستید خیلی عادی در هر یک از شرکت‌های خصوصی به صورت اقساطی خودرو بخرید. اما حالا برای خرید همان خودرو باید در سامانه‌ای ثبت‌نام کنید و منتظر بمانید، در واقع طرح بی‌خاصیتی را جایگزین آن کرده‌اند.


  • بیشتر بخوانید:

ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو از سه‌شنبه


این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این طرح هم مثل بقیه طرح‌های وزارت صمت شکست می‌خورد، ادامه داد: مگر اینکه شایعه واردات خودرو با ۵ درصد تعرفه بخواهد این سامانه را خلوت کند. وگرنه همان افتضاحی که در شرکت‌های خودروسازی داشتیم، ادامه خواهد داشت. مشکل خودرو در آدرس وب سایت اینترنتی آن نبوده که با عوض کردن آدرس مشکل حل شود. تا این شرایط برای عرضه خودرو برقرار است، نتیجه حتما همان می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد مسئولان در رابطه با خودرو گفت: اصولا این موضوع یک عادت شده که مسئولان بلند بلند فکر کردن خود را ابلاغ می‌کنند و بعد دنبال این می‌گردند که آن را اصلاح و آن را توجیه کنند. این کار دقیقا مثل درج قیمت تولیدکننده است، مگر تورم را پایین آورد؟

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این کار مرسوم نیست که تولیدکننده یا نمایندگی از طریق دولت خودرو بفروشد، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر افراد قبل از خرید خودرو قطعا برنامه‌ریزی برای آن کرده‌اند مگر خودرو کالایی است که گذری آن راغ خریداری کرد؟ پولدارترین افراد ایران هم قبل از خرید خودرو یک هفته فکر کرده‌اند و می‌دانند چه چیزی می‌خواهند خریداری کنند. برای مثال افراد بین ماشین ۲۰۰ میلیونی و ۲ میلیارد تومانی مردد هستند. نمی‌دانم، ماشینی که ۲ میلیارد قیمت دارد، چرا باید در این سایت بیاید. یعنی کسی که ماشین ۲ میلیاردی می‌خواهد بخرد، حداقل انتظارش این است که برخورد متفاوتی با او شود نه اینکه او هم مثل بقیه مجبور شود روی سایت ثبت نام کند.

به گزارش ایلنا، وی درباره تاثیر ثبت‌نام در این سامانه و انتظار برای تحویل خودرو در قیمت‌ خودرو افزود: به هر شکل چون این سامانه، خودرویی که می‌فروشد به صورت ممتد وارد بازار نمی‌شود، این تعلل ۱۰ تا ۱۵ روزه آنقدر موثر نبوده است.

کد خبر 451932

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =