آمریکا در آستانه رکود

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند، با وجود تلاش‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی، آمریکا به سمت رکود اقتصادی در حرکت است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ یک ماه قبل، شبکه خبری سی.ان.بی.سی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌داد، بیش از ۸۰ درصد بزرگسالان آمریکا نگران وقوع رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۲ هستند. به نوشته این شبکه خبری، دو سال پس از همه‌گیری بیماری کرونا، رکود ناشی از آن و آغاز روند بهبود، آمریکایی‌ها دوباره نگران وقوع رکود اقتصادی دیگری هستند. در میان گروه‌های حاضر در این نظرسنجی، پاسخ‌دهندگان جمهوریخواه با ۹۱ درصد، بیش از همه نسبت به وقوع رکود اقتصادی اطمینان داشته‌اند. برای پاسخ‌دهندگان دموکرات این رقم ۷۳ درصد بوده است. آخرین رکود اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ هم‌زمان با همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها و اخراج گسترده کارگران رخ داده بود.

حال نگرانی درباره رکود اقتصادی آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود. «یو.اس.ای تودی» در این باره نوشت: با اجرای برنامه بهبود اقتصادی، مصرف‌کنندگان آمریکایی از بسته‌های مشوق اقتصادی و هزینه‌های عمومی منتفع شدند اما تحلیلگران معتقدند روزهای خوش به پایان خود نزدیک می‌شوند. امروز تورم در حال بلعیدن تمامی پس‌انداز مصرف‌کنندگان است و شرکت‌ها هم در حال کاهش نیروی کار خود هستند.

هفته گذشته شبکه خبری سی‌.ان.ان اعلام کرد: نشانه‌هایی از رکود اقتصادی در سراسر جهان نمایان شده است. به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک و اختلال در زنجیره عرضه که به افزایش قیمت مواد غذایی و برخی کالاها منجر شده، بانک‌های مرکزی در حال افزایش نرخ‌های بهره برای کنترل تورم هستند. چندی قبل، اقتصاددانان دویچه بنک هم نسبت به وقوع رکود اقتصادی هشدار داده بودند.

در میان افراد سرشناسی که خطر رکود اقتصادی را گوشزد کرده‌اند، می‌توان به ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اشاره کرد. همچنین بیل گیتس نیز نسبت به کاهش فعالیت‌های اقتصادی جهان هشدار داده است.

در تازه‌ترین تحول، رئیس هیئت مدیره گولدمن ساکس نیز اعلام کرد که خطر رکود، اقتصاد آمریکا را به شدت تهدید می‌کند. لوید بلنکفین گفت: ما با ریسک وقوع رکود مواجه هستیم و شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان باید برای آن آماده باشند. او با اشاره به اینکه واکنش فدرال رزرو تاکنون مناسب بوده است، افزود: با این حال، فدرال رزرو امکان زیادی برای استفاده از ابزارهای قدرتمند خود برای جلوگیری از رکود اقتصادی ندارد.

در گزارشی جداگانه، بانک گولدمن ساکس پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را به ترتیب به ۲.۴ درصد و ۱.۶ درصد کاهش داد. این ارقام قبلا ۲.۶ درصد و ۲.۲ درصد پیش‌بینی شده بود.

کد خبر 451874

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پس لرزه تصمیم جدید ایلان ماسک در بازار رمزارزها

    پس لرزه تصمیم جدید ایلان ماسک در بازار رمزارزها

    امروز دومین کاهش متوالی روزانه در چند هفته اخیر در بازار رمزارزها به وقوع پیوست. تحلیل‌گران این روند نزولی را با تصمیم اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا دمرتبط می‌دانند.

  • تازه‌ترین به‌روزرسانی فهرست ثروتمندان جهان؛ ایلان ماسک در صدر

    تازه‌ترین به‌روزرسانی فهرست ثروتمندان جهان؛ ایلان ماسک در صدر

    میلیاردرهای جهان از ابتدای سال، شاهد کاهش ثروت خود بوده‌اند و علت آن این است که بازارهای سهام هر از چند گاهی به دلیل عوامل متعددی مانند جنگ روسیه و اوکراین و عواقب ناشی از آن دچار مشکل می‌شوند.

  •  ماسک دبه کرد

    ماسک دبه کرد

    ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا و ثروتمندترین فرد جهان، روز جمعه قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خود برای خرید توییتر را فسخ کرد و جنجال تازه ای به راه انداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =