تحلیل بنیادی صنعت زراعت پس از گرانی محصولات

نسبت p بر e گروه زراعتی در محدوده ۲۷ بوده اما برخی از نمادهای این گروه نسبت بالاتری داشته و برخی نیز در ردیف پایین تر قرار می گیرند. البته نسبت pبرe این نمادها می تواند دستخوش تغییرات باشد و با افزایش قیمت سهام این نمادها این نسبت در آینده پایین تر بیاید.

صدای بورس- وحید بلالی؛ زراعت یکی از گروه هایی است که در معاملات هفته اخیر به علت گرانی محصولات خود شاهد افزایش تقاضا بوده است، این گروه تشکیل شده از نمادهای زپارس، سیمرغ، زماهان، زفکا، زشگزا، زقیام، زکوثر، زشریف، زملارد، زگلدشت، زدشت، زمگسا، زبینا، تلیسه، زکشت، جوین.

نسبت p بر e این گروه در محدوده ۲۷ بوده اما برخی از نمادهای این گروه نسبت بالاتری داشته و برخی نیز در ردیف پایین تر قرار می گیرند. البته نسبت pبرe این نمادها می تواند دستخوش تغییرات باشد و با افزایش قیمت سهام این نمادها این نسبت در آینده پایین تر بیاید. در این گزارش سودسازی دو نماد را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

زقیام
شرکت کشت و دام قیام اصفهان یکی از نمادهای گروه زراعتی بوده که محصولات، شیر، چربی، گوساله نر متولد شده و کود حیوانی تولید می کند، مجموع درآمدهای عملیاتی این شرکت ۵۰۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است. در سال ۱۳۹۹ درآمدهای عملیاتی زقیام ۳۲۲ میلیارد تومان بوده است، حاشیه سودناخالص این شرکت در سال گذشته ۹ درصد بوده که نسبت به سال ۹۹ به میزان ۳ درصد کمتر است. حاشیه سودخالص نیز از ۱۹ درصد سال ۹۹ به ۱۷ درصد سال ۱۴۰۰ رسیده است، این نماد در مجموع وضعیت بنیادی خوبی را در سال ۱۴۰۰ کسب نکرده و سودسازی این نماد در تابلوی معاملات صفر درج شده است. البته با آزادسازی قیمت ها این نماد می تواند حاشیه سود بیشتری را در سال ۱۴۰۱ کسب کند به شرطی که بتواند هزینه های عملیاتی را کنترل کند.

سیمرغ
یکی از نمادهای خوب گروه زراعتی و خدمات وابسته نماد سیمرغ است این نماد، دارای eps خوب بالای ۴۰۰۰ ریال در تابلوی معاملات بوده و نسبت pبرeآن در محدوده ۷ هست، این شرکت دارای نسبت pبرs در محدوده ۲.۷۱ است. این شرکت تخم مرغ ، جوجه یک روزه و کود مرغی تولید می کند، جالب است این شرکت توانسته هزینه های عملیاتی خود را در سال ۱۴۰۰ کنترل کرده و آن را با درآمدهای عملیاتی بالانس کند. حاشیه سودناخالص این نماد در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ به میزان ۳۳ درصد بوده و حاشیه سودخالص این نماد نیز نسبت به سال گذشته تنها ۲ درصد کاهش یافته است، اگر این شرکت همان عملکرد سال گذشته را داشته باشد پیش بینی می شود که بتواند نسبت pبرe بهتری را در آینده کسب کند.

کد خبر 451762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =