چرا باید گواهی سکه طلا خرید؟

دو نوع سکه در بازار وجود دارد؛ یکی سکه بانکی که توسط بانک مرکزی ضرب شده و دیگری غیر بانکی که در مورد غیر بانکی می‌توان گفت که اگر عیار و وزن هم مثل بانکی باشد و فقط ضرب طلا فروش باشد و یا نوعی غیر بانکی که ممکن است وزن معیار هم یکی نباشد دوباره غیر بانکی گفته می‌شود.

آبان ماه سال ۱۳۹۹ بود که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بانک ملت تفاهمنامه‌ای امضا کرد که در آن شرکت طلای زرشوران به عنوان تولیدکننده و بانک ملت به عنوان خزانه‌دار شمش طلا، فعالیت خواهند کرد.

پیش از این، بورس کالای ایران تنها با پشتوانه سکه (امامی)، اقدام به صدور گواهی سپرده در حوزه طلا کرد، بنابراین انتشار گواهی سپرده با پشتوانه شمش، برای نخستین بار صورت می‌گیرد که تاکنون ایجاد چنین صندوقی اجرایی نشده است اما در روزهای اخیر و پس از گذشت حدود یک سال و هفت ماه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا در روزهای آینده خبر داد. سینا زرندی، مدیر معاملات سکه و زعفران کارگزاری پیشگامان بهپرور در گفت‌وگویی با هفته‌نامه اطلاعات بورس به جزئیات، مزایا و معایب این صندوق اشاره کرد.

* قرار است طلا به‌صورت شمش در بورس آتی و اوراق بهادار وارد شود، درمورد این اقدام توضیح دهید.
در مورد این موضوع پارسال جلسه‌ای برگزار و امسال نهایی شد، قرار بر این است که طلای گرمی و به‌صورت سوت وارد بازار شود که گرمی در بستر آتی و سوت در بستر tse اوراق بهادار قابل خریداری و فروش است. هر ۱۰ عدد ۱۰۰ سوت یک گرم است و در شرایطی که نمی‌توان این مقدار طلا را در بازار فیزیکی خریداری کرد می‌توان در بستر اوراق بهادار طلا خرید و بعد از افزایش قیمت هم امکان فروش وجود دارد یا در بازار آتی به صورت فیوچرز ابتدا فروش خالی انجام و بعد از آن خرید انجام می‌شود که اصطلاحاً به این بازار شمشیر دولبه گفته می‌شود چون می‌توان ابتدا هم خرید و هم فروش خالی انجام شود. پارسال با رسانه شما مصاحبه‌ای در مورد ورود حقوقی‌ها به بازار سکه داشتم که از ورود عده‌ای از حقوقی‌ها جلوگیری شده بود، مشتریانی از پتروشیمی‌ها بودند که به دلیل اینکه از کاهش ارزش ریال واهمه داشتند و در بورس اجازه خرید سکه به آنها داده نمی‌شد، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند و این امکان را برای حقوقی‌ها انجام دهند چون آنها امکان خرید راحت و تضمینی چند هزار سکه را در بازار نداشتند.

* ورود طلا به بورس چه مزایا و معایبی دارد؟
یکی از خوبی‌هایی که این روند نسبت به سکه‌های ثبت نامی دارد معافیت از مالیات در خرید و فروش است و دیگر اینکه تضمین سلامت و اصالت آن توسط کارشناسان خبره بانک است، همچنین نیازی به محلی برای نگهداری ندارد و می‌تواند در خزانه همان بانک نگهداری شود. تنها عیب آن اینکه اگر سرمایه شخصی کم باشد در زمان تحویل کمتر از یک کیلو به آن تعلق نمی‌گیرد و باید حداقل یک کیلوگرم باشد.


  • بیشتر بخوانید:

اوضاع بنیادی سیمانی‌ها چطور است؟


* فرق سکه آتی و سپرده کالایی در چیست؟
مدل سپرده کالایی سکه، بازاری است که آتی و فیوچرز ندارد و به‌صورت یک روزه و قابل کنترل است به طور مثال وقتی می‌گویند حقوقی ها یک تا ۳ ماه خرید ندارند این بازار اهرمی برای کنترل است و یا وقتی می‌گویند تغییر نوسان به جای ۵ درصد به ۳ درصد و یک درصد است اهرمی قابل کنترل است به عقیده یکی از اساتید سکه ضرب شده فعلی برای سال ۸۶ است بنابراین تعداد محدودی سکه در بازار وجود دارد که بین مردم و بانک‌ها جابجا می‌شود و بانک مرکزی هم ضرب جدید و سکه نداشته فقط سکه غیر بانکی باقی می‌ماند که به وسیله کارشناسان بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد، بازار آتی سکه به‌صورت روزانه معامله نمی‌شود بلکه به صورت ماهانه برای سررسید یک، دو و یا سه ماه دیگر انجام و قیمت معامله می‌شد شاید می‌توان گفت مثل سکه فردایی یا سکه کاغذی با تاریخ بلند مدت و فرق دیگر سکه آتی و سکه سپرده کالای در این است که در سکه آتی نیازی نبود کل وجه مبلغ سکه را پرداخت کرد اما در سکه یک روزه سپرده کالایی باید کل وجه آن پرداخت شود.

* بنابراین در حال حاضر اقدامی برای ورود طلا به بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.
بله درست است، در شرایط فعلی مسئله طلای ۱۰۰ سوتی به بالا مشابه شمش مطرح است که به اصطلاح به آن شمش می‌گویند، در وزن‌های کم و در جلسه‌ای که با بورس کالا انجام شد قرار بر این است که در بسته‌های ۱۰۰ سوت در بستر اوراق بهادار به عنوان سپرده کالایی عرضه شود و در بازار آتی فیوچرز هم انجام می‌شود.

* چند نوع سکه در بازار وجود دارد؟
دو نوع سکه در بازار وجود دارد؛ یکی سکه بانکی که توسط بانک مرکزی ضرب شده و دیگری غیر بانکی که در مورد غیر بانکی می‌توان گفت که اگر عیار و وزن هم مثل بانکی باشد و فقط ضرب طلا فروش باشد و یا نوعی غیر بانکی که ممکن است وزن معیار هم یکی نباشد دوباره غیر بانکی گفته می‌شود.

* درمورد بانکی که قرار است کار شمش را انجام دهد، توضیح می‌دهید.
بانک ملت اولین بانک است و در جلسه‌ای که با مسئول واحد طلای خزانه بانک ملت داشتم گفته شد که بانک ملت با شرکت معدن زرشوران قرارداد منعقد کرده و به عنوان کارگزار مربوطه اقدام می‌کند.

* همه افراد اعم از حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای می‌توانند وارد این بازار شوند؟
فرقی نمی‌کند و هر فردی که بخواهد می‌تواند در این بازار حضور داشته باشد، اینکه امکان خرید ۱۰۰ سوت وجود دارد، معاف از مالیات است و اصالت کارشناسی وجود دارد از جمله نکات خوب آن است و نکته آخر این است که در بورس سکه سپرده کالایی امکان تحویل گرفتن از بانک و تحویل دادن به بانک وجود دارد اما در شمش سپرده کالایی فقط امکان تحویل گرفتن آن و حداقل یک کیلو وجود دارد ولی امکان تحویل‌دادن به بانک مربوطه وجود ندارد.

  • همراز فیروزی -خبرنگار
کد خبر 451747

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشاس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    1 0
    باز نشستن شیوه جدید کلاه برداری و خالی کرن جیب ملتو اختراع کردن کلا از این آقایون آبی گرم نمیشه