افزایش ۳۰ درصدی کابل دزدی نسبت به سال ۹۹!

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم قصد دارد که اینترنت ثابت را در اولویت خود قرار دهد؛ اما به نظر می‌رسد که توسعه بخش ثابت نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب است و با وجود مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، این برنامه با موانع بزرگی مانند کابل دزدی روبه‌رو است.

به گزارش صدای بورس، با وجود اینکه تعرفه اینترنت ثابت سال‌هاست که تغییری نکرده‌است. اما هزینه‌های نگهداری تجهیزات و سرمایه‌گذاری در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه چه بخش اینترنت ثابت و چه اپراتورهای همراه برای توسعه خدمات خود، مجبور به افزایش تعرفه‌های اینترنت هستند.

در یک ماه اخیر نیز وزارت ارتباطات، مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه، همواره بر این موضوع تاکید دارند که اگر هزینه‌ها با افزایش قیمت جبران نشود، خواه یا ناخواه اپراتورها و مخابرات را با مشکل اساسی مواجه می‌شوند.

داوود زارعیان، مدیر تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات می‌گوید: «در چند سال اخیر یک اتفاقی افتاد و نباید نادیده گرفته‌شود، این است که هزینه‌ها نسبت به درآمدها در حوزه آی سی تی (ICT) خیلی نامتعادل بوده‌است.»

او درباره اینکه متناسب نبودن هزینه دریافتی چقدر به مخابرات کشور ضربه زده است، می‌گوید:« از سال ۹۷ تا به امروز هزینه خرید تجهیزات ۱۰ برابر، هزینه نیروی انسانی حدود سه برابر و هزینه نگهداری حدود شش برابر شده؛ اما هزینه تلفن ثابت از سال ۸۲ ثابت است. تعرفه اینترنت نیز از سال ۹۶ تاکنون تغییری نکرده‌است و تعرفه ارائه خدمت به شرکت‌های اف سی تی(FCP) در بخش اجاره سیم مسی از سال ۸۴ تا الان تغییری نداشته‌است.»


  • بیشتر بخوانید:

قیمت اینترنت همچنان نیازمند اصلاح‌ است


زارعیان در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که اگر قرار باشد توسعه اینترنت را در کشور داشته باشیم، باید چه اتفاقی رخ دهد، توضیح داد: «توسعه یک الزاماتی دارد و آن تعدیل تعرفه‌ها به صورت منطقی و درست است. به عنوان مثال اگر تورم در کشور ۴۰ درصد بود؛ هزینه خدمات بخش آی سی تی هم باید پنج درصد افزایش می‌یافت. اما متاسفانه اتفاق نیفتاد. بنابراین هیچ شرکتی با این تعرفه‌ها قادر به توسعه نیست.»

به گزارش تجارت نیوز، مدیر تجاری مخابرات کشور با ارائه آماری از نسبت متوسط درآمد به ازای هر مشترک بر سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها، گفت:« در ایران این نسبت چیزی حدود ۳.۲۳، در ترکیه ۳.۹۷، در عربستان ۱.۸ و در مالزی ۲.۴ است. این آمار نشان می‌دهد که ایران در واقع کمترین نسبت هزینه اینترنت را دارد. در همین راستا پایین‌ترین سرمایه‌گذاری را نیز دارد.»

کد خبر 451395

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =