۶۵ درصد افزایش سودآوری در «بوعلی»

در صورت اجرای برجام روند صادرات محصولات بوعلی تسهیل می‌شود و بالطبع هزینه‌های لجستیک فروش نیز کاهش خواهند یافت که موارد مذکور منجر به افزایش سوددهی شرکت می‌شود.

بهره برداری از واحد پارازایلین در بهار ۱۴۰۱ و به تبع آن سود ۵۰ میلیون دلاری، عرضه حدود ۴۰ درصد از بنزن تولیدی «بوعلی»، رسیدن ظرفیت تولید بنزن به مقدار اسمی ۱۸۰ هزار تن، افزایش ۶۵ درصدی سودآوری، تسهیل روند صادرات محصولات شرکت در صورت اجرای برجام و بالطبع کاهش هزینه‌های لجستیک فروش و بهبود روند فروش محصولات با افزایش فروش داخلی برش سنگین جهت تأمین نیاز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تعادل نسبی در فروش صادراتی بخشی از سخنان محمد رحیمی پور، مدیرمالی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ست که در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس به بررسی وضعیت شرکت و پیش بینی وضعیت «بوعلی» پرداخت.

*یکی از نکات قابل توجه در گزارش ۶ ماهه افزایش حاشیه سود ناخالص و سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ بود که نشان دهنده مدیریت بهای تمام شده، هزینه و درآمدهاست. در سال جاری نیز این روند حفظ خواهد شد؟
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با مدیریت جدید از اواخر سال ۱۳۹۷ با برنامه ریزی و انتخاب استراتژی‌های مختلف و تعیین اهداف متناوب، تولید خود را که در سال ۱۳۹۷ در حد ظرفیت ۷۵ درصد بود با افزایش تولید و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی رساند و همچنین سود ۲۳۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ را در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲،۱۵۸ میلیارد تومان افزایش داد. این شرکت با خرید خوراک دریافتی از منابع جدید و گوناگون توانسته در این سال‌ها ضمن کاهش بهای تمام شده و با شناسایی بازارهای هدف محصولات را با ارزش افزوده مناسب تر به فروش برساند و مصمم به ادامه این راه در سنوات آتی نیز است.

* چه انتظاری از سود شرکت در سال جاری دارید؟
پیش بینی می‌کنیم سود سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۶۵ درصد افزایش یابد.

* با چه ارزی تسعیر می‌کنید؟
نرخ تسعیر ارز در گزارش‌های صورت‌های مالی دوره ای توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به شرکت‌های زیرمجموعه اعلام می‌شود، لازم به توضیح است که نرخ اعلامی بر اساس میانگین نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ ارز اعلامی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان است.

* عوارض صادراتی چقدر بر سود شما تاثیر خواهد گذاشت؟
بر اساس دستورالعمل اعلامی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا مشمول عوارض صادرات نیستند ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن شرکت در منطقه ویژه اقتصادی و با توجه به قوانین خاص حاکم بر این مناطق محصولات تولیدی این شرکت مشمول عوارض صادرات نیستند.


  • بیشتر بخوانید:

تقسیم سود ۶۷ تومانی در میدکو/ ۳ شرکت در راه بورس


* چشم انداز سودآوری امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بر اساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها واحد پارازایلین در بهار ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید. پیش بینی می‌شود که راه‌اندازی این واحد ۵۰ میلیون دلار سودآوری برای شرکت به همراه داشته باشد. لازم به توضیح است که در صورت تولید پارازایلین بخش زیادی از هزینه‌های لجستیک فروش صادراتی شرکت نیز کاهش خواهد یافت.

* پروژه مخزن C۲۰۰۱ به بهره برداری رسیده است؟ در صورت بهره برداری چقدر در تولید موثر خواهد بود؟
مخزن C۲۰۰۱ در بهمن ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که افزایش حجم ذخیره سازی خوراک و کمک به استمرار و پیوسته تولید دارد و همچنین باعث کمک به مدیریت نگهداری خوراک با توجه به نوسانات قیمت‌های جهانی می‌شود.

* ارتوزایلین و پارازایلین دوباره به تولید برخواهند گشت؟ چقدر در افزایش تولید بنزن موثر خواهد بود؟
با راه‌اندازی واحد پارازایلین، محصولات پارازایلین، ارتوزایلین و آروماتیک سنگین به مدار تولید باز خواهند گشت همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید بنزن به مقدار اسمی ۱۸۰ هزار تن در سال برسد.

* روند قیمت نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیش بینی شما از نرخ محصولات در سال جاری چگونه است؟
مبنای محاسبه نرخ محصولات بر اساس قیمت‌های جهانی است و تغییرات قیمت‌های جهانی رابطه مستقیمی با قیمت فروش محصولات دارد. با توجه به شرایط سیاسی جهان پیش بینی می‌شود قیمت نفت در محدود ۱۰۰ دلار باقی بماند.

* چند درصد از بنزن تولیدی‌تان در بورس‌کالا فروخته می‌شود؟
حدوداً ۴۰ درصد در بورس کالا عرضه می‌شود و در صورت راه اندازی واحد پارازایلین‌ و افزایش تولید بنزن با اولویت تامین بازار داخلی، مازاد تولیدی این محصول در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

* در صورت توافق در مذاکرات و کاهش تحریم‌ها، سناریوی پیش روی بوعلی چیست؟
در صورت اجرای برجام روند صادرات محصولات این شرکت تسهیل می‌شود و بالطبع هزینه‌های لجستیک فروش نیز کاهش خواهند یافت که موارد مذکور منجر به افزایش سوددهی شرکت می‌شود.

* صادرات شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل کمتر شده دلیل آن چیست؟ برای سال جاری چقدر صادرات را پیش بینی می کنید؟
یکی از محصولات صادراتی شرکت برش سنگین است که در سال جاری جهت تامین نیاز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به آن شرکت تحویل داده شد و افزایش فروش داخلی این محصول بیانگر این موضوع است. دومین دلیل کاهش فروش صادراتی در سال ۱۴۰۰ نوسان شدید قیمت در اواخر بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰ باعث شد خریداران تا تثبیت قیمت‌ها در خریدهای خود با احتیاط بیشتری رفتار کنند، اکنون با توجه به تعادل نسبی موجود پیش بینی می‌شود روند فروش محصولات بهبود یابد.

  • ساره صابری - خبرنگار
کد خبر 451236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =