این کارمندان ۵۲ میلیون به بالا حقوق می‌گیرند +جزئیات

کارمندان این شرکت‌های دولتی رکورددار دریافت بالاترین حقوق و مزایا هستند. بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، پارسال میانگین دریافتی کارمندان آنها گاهی به بالای ۵۲ میلیون تومان در ماه رسیده است.

به گزارش صدای بورس، در دی ماه سال ۹۹ دیوان محاسبات فهرستی از ۶۰ شرکت دولتی منتشر کرد و به حقوق و دستمزد مصوب کارکنان این شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ پرداخت.

بنا به گفته حسن خوشپور، مدیر کل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استخدام کارمندان این شرکت‌ها هم سفارشی است و جز فهرست افراد صاحب‌نفوذ و قدرتمند کمتر کسی می‌تواند به این شرکت‌ها راه پیدا کند. البته از حیاط خلوت و تاریکخانه این شرکت‌ها گاهی فسادهای بزرگ هم خبرساز شده است و حالا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کابینه رئیسی می‌گوید که برای شفافیت بیشتر صورت مالی ۳۱۳ شرکت دولتی در سامانه کدال سازمان بورس منتشر شده است. هرچند تازه‌ترین اقدام دولت برای شفاف‌سازی مثل فهرست بدهکاران بانکی گزینشی بوده است اما بررسی صورت مالی ۱۵ شرکت دولتی که کارمندان آن بیشترین میانگین حقوق را دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که بیشتر این شرکت‌ها زیان‌ده هستند اما مدیران و کارمندان آنها در ازای اداره زیان‌ده شرکت، حقوق‌های نجومی گرفته‌اند!

صورت مالی ۳۱۳ شرکت دولتی منتشر شد. این خبری است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد و گفت که صورت مالی برخی شرکت‌ها به دلیل ملاحظات دورزدن تحریم‌ها و با هماهنگی نهاد ریاست‌جمهوری منتشر نشده است اما به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ادامه خواهد داشت. او که مدعی است بنا دارد شرکت‌های دولتی را از تاریکخانه درآورد و شفاف کند گفته است که انتشار این گزارش برای آن است که صاحب‌نظران شرکت‌های دولتی را نقد کنند و برای اداره بهتر آنها کمک کنند اما چه کسی است که درد شرکت‌های دولتی را نداند و نشنیده باشد که در تاریکخانه و حیاط خلوت آنها چه فسادها که رخ نداده است؟


بیشتر بخوانید:

یک خبر مهم درباره دستمزد کارگران


حقوق کارمندان شرکت‌های دولتی چقدر است؟

در دی ماه سال ۹۹ دیوان محاسبات فهرستی از ۶۰ شرکت دولتی منتشر کرد و به حقوق و دستمزد مصوب کارکنان این شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ پرداخت. طبق این گزارش میانگین حقوق کارمندان برخی از این شرکت‌ها به بیشتر از ۵۲ میلیون تومان می‌رسید و کمترین میانگین حقوقی که کارمندان این شرکت‌ها دریافت می‌کردند ۲۰ میلیون تومان گزارش شد. در این میان کارکنان شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز با میانگین حقوق ۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیشترین دریافتی را داشتند و پس از آن کارمندان شرکت پالایش گاز فجر جم با میانگین دریافتی ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در رده دوم و کارمندان شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با میانگین حقوق ۳۹ میلیون و ۸۰۰ تومان رتبه سوم بیشترین میانگین دریافتی را از آن خود کرده‌اند. حالا صورت مالی برخی از این شرکت‌ها روی سامانه کدال سازمان بورس قرار گرفته است و از قضا بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌های سنگینی به ثبت رسانده‌اند. مهدی پازوکی، اقتصاددان می‌گوید فساد در شرکت‌های دولتی به حدی است که نه تنها زیان‌های سنگین برای اقتصاد ایران به جا گذاشته‌اند و سال‌ها حیاط خلوت فساد بوده‌اند که مدیران و کارکنان آن بابت زیان‌های سنگین حقوق‌های نجومی و پاداش و وام‌های ارزان‌قیمت متعدد هم گرفته‌اند!

ریخت و پاش و زیان‌دهی در شرکت‌های دولتی

در سامانه کدال سازمان بورس هنوز صورت مالی بسیاری از شرکت‌هایی که مدیران و کارمندانشان رکورددار بیشترین حقوق و دستمزد هستند، منتشر نشده است اما صورت مالی منتشرشده بعضی شرکت‌ها هم حاکی از زیان‌دهی سنگین آنهاست. شرکت پالایش گاز فجر جم که کارمندان آن رتبه دوم بیشترین میانگین دریافتی را دارند و متوسط حقوق آنها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ زیان خالصی بالای ۲۰۸ میلیارد تومان به ثبت رسانده‌ و در سال ۹۸ هم زیان‌ده بوده است. شرکت گاز استان قزوین هم که پنجمین شرکت با بیشترین میانگین حقوق پرسنل است، در سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ زیان‌ده بوده و زیان خالصی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بار آورده است. در صورت مالی این شرکت در سال ۹۸ هم زیان‌دهی ثبت شده است. جالب است که شرکت گاز استان قزوین با وجود زیان‌دهی، تعداد نیروهای خود را از ۷۶۴ نفر در سال ۸۸ به ۷۷۹ نفر رسانده که البته این نیروها شامل کارمندان رسمی، قراردادی و شرکت‌های خدماتی می‌شوند.

در شرکت پالایش گاز ایلام هم وضعیت به همین منوال است. این شرکت ششمین شرکت دولتی با بیشترین میانگین دریافتی پرسنل است. میانگین حقوق کارمندان پالایش گاز ایلام به ۳۵ میلیون تومان در ماه می‌رسد اما زیان این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ به بیشتر از ۷۷ میلیارد تومان می‌رسد و در سال ۹۸ هم این شرکت زیان‌ده بوده است. شرکت پالایش گاز سرخون و قشم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که پرسنل آن حقوق دریافتی بالایی دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس گزارش دیوان محاسبات شرکت پالایش گاز سرخون و قشم چهاردهمین شرکت دولتی از نظر بالاترین میانگین حقوق پرسنل است اما بررسی صورت مالی آن در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد که این شرکت هم در دو سال متوالی ۹۸ و ۹۹ زیان‌ده بوده و در سال ۹۹ زیان خالص آن به بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 450641

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • داوطلبان آزمون استخدامی بخوانند

    داوطلبان آزمون استخدامی بخوانند

    کلیه سؤالات مواد آزمون عمومی و اختصاصی در نهمین دوره آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به صورت چهارگزینه‌ای با ضریب ۱ هستند که به ازای هر پاسخ اشتباه به سؤالات، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.

  • توضیحات بانک مرکزی در مورد تفکیک عناوین بدهکاران بانکی

    توضیحات بانک مرکزی در مورد تفکیک عناوین بدهکاران بانکی

    مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: عده‌ کمی از اشخاص و شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات کلان نسبت به بازپرداخت تسهیلات به‌موقع اقدام نمی‌کنند و در سرفصل تسهیلات غیرجاری قرار گرفته‌اند که در انتشار اسامی نیز تفکیکی با عناوین «تسهیلات کلان» و «تسهیلات غیرجاری» لحاظ شده است.

  • اصلاح پرداخت حقوق ها انجام نمی شود

    اصلاح پرداخت حقوق ها انجام نمی شود

    سخنگوی سازمان اداری و استخدامی از متوقف شدن لایحه پیشنهادی برای اصلاح تبصره (۱۲) قانون بودجه که به دولت ارائه شده بود، خبر داده است.

  • افزایش حقوق کارمندان به سال بعد موکول شد

    افزایش حقوق کارمندان به سال بعد موکول شد

    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و با بیان اینکه این افزایش پاسخگوی هزینه‌های کارمندان نیست، گفت: ان شاالله در سال‌های آینده به شکل‌های گوناگون بتوانیم حق کارمندان را جبران کنیم.

  • خبرهای جدید وزیر اقتصاد از کالا برگ

    خبرهای جدید وزیر اقتصاد از کالا برگ

    وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای کالا برگ الکترونیکی در راستای طرح اصلاح یارانه‌ها خبر داد.

  • ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه‌ها در بورس کالا

    ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه‌ها در بورس کالا

    حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید که با عرضه مستمر و مطلوب محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، نیاز داخل تامین و از مصرف کنندگان نیز حمایت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    من معلم چرا ۷ میلیون تومان باید بگیرم این افراد ۵۲ میلیون بیاید جای ما را عوض کنید تا ببینم کی اعتراض می کند این اوج بی عدالتی .