حلقه‌های محاصره تنگ‌تر می‌شوند

امروز هم قیمت نفت خام بیش از یک دلار افزایش یافت. بازار انرژی جهان بیش از هر زمان دیگری اسیر بازی‌های سیاسی و ژئوپلیتیک شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در معاملات امروز قیمت نفت خام برنت و نفت سبک آمریکا بیش از یک دلار افزایش یافت و به ترتیب از مرز ۱۰۸ دلار و ۱۰۳ دلار گذشت. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ادامه بحران‌های موجود، قیمت نفت خام را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

از زمان حمله روسیه به خاک اوکراین، ناآرامی و بی‌ثباتی بازار انرژی را فراگرفته است. اروپاییان که به شدت به نفت و گاز روسیه وابسته‌اند، سال‌هاست تلاش می‌کنند تا از این وابستگی رها شوند. بحران اوکراین این برنامه را تسریع کرده است.

به تازگی روسیه حملات جدیدی را آغاز کرده است و خطر محاصره شدن، نیروهای اوکراینی را تهدید می‌کند. در مقابل، غرب هم تلاش می‌کند تا محاصره اقتصادی روسیه را تنگ‌تر کند. تحریم صنعت انرژی روسیه از جمله دلایل رشد قیمت نفت به شمار می‌رود. با آغاز برنامه خروج، شرکت نفتی شل اعلام کرد که کارکنان خود را از پروژه‌های انرژی روسیه خارج می‌کند. ایتالیا هم اعلام کرده آماده است تا با حکم اتحادیه اروپا، پرداخت پول گاز روسیه را به تعلیق درآورد. بانک جی پی مورگان گفته است: در صورت تحریم فوری و کامل صنعت انرژی روسیه، قیمت نفت خام به ۱۸۵ دلار جهش خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند


در چنین شرایطی، پکن اعلام کرده که در کنار مسکو باقی خواهد ماند. چین یکی از مشتریان مهم نفت خام روسیه است و در این شرایط بحرانی نفت این کشور را با تخفیف‌های ویژه دریافت می‌کند. بنابراین پکن دلیل خوبی برای حمایت از مسکو دارد.

در این آشفته بازار، چینی‌ها همچنان با مشکل بزرگ کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. اعمال محدودیت‌های شدید در ۴۵ شهر چین که بخش بزرگی از تولید این کشور را بر عهده دارند، زیان‌های سنگینی را به چین و جهان تحمیل می‌کند. رقم این زیان بیش از ۷ هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

در حالی که بازار نفت تحت تاثیر تنش‌ها و بحران‌ها با بی‌ثباتی مواجه است، برخی تولیدکنندگان (به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) تلاش می‌کنند تا با استفاده از فرصت افزایش قیمت‌ها، خسارات کرونا را جبران کنند و رونق را به اقتصاد خود بازگردانند. بر همین اساس، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی عربستان را تا دوبرابر افزایش داده است. بحرین نیز قصد دارد از این فرصت برای جبران زیان‌های کرونا استفاده کند.

کد خبر 450525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =