ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند

تا دو ماه قبل همه کارشناسان بیماری کرونا را بزرگترین تهدید برای رشد اقتصادی جهان معرفی می‌کردند اما امروز ریسک جدیدی ظهور کرده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ تنها چهار روز پس از حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، نتایج نظرسنجی جهانی موسسه مک‌کنزی درباره شرایط اقتصادی نشان داد که بیماری کرونا دیگر بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهان به شمار نمی‌رود و جای خود را به تنش و بی‌ثباتی ژئوپلیتیک داده است.

بیش از نیمی از مدیران اجرایی حاضر در این نظرسنجی، تنش و کشمکش‌های ژئوپلیتیک (جنگ اوکراین و احتمال گسترش آن) را برای رشد اقتصادی کشورهایشان در کوتاه‌مدت معرفی کرده‌اند. این تعداد نسبت به نظرسنجی قبلی ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته پاسخ‌دهندگان چینی هنوز هم بیماری کرونا را بزرگترین تهدید علیه اقتصاد کشور خود می‌دانند. با این حال، سهم پاسخ‌دهندگان جهانی در این زمینه نسبت به نظرسنجی قبلی از ۴۷ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است. تورم، نوسان قیمت انرژی، وقفه در زنجیره عرضه کالاها، افزایش نرخ‌های بهره و... از دیگر ریسک‌های احتمالی به شمار می‌روند.

با وجود تنش‌های ژئوپلیتیک، از نظر پاسخ‌دهندگان شرایط کلی اقتصاد همچنان مثبت است اما روندی نزولی را طی می‌کند. بر این اساس، از دید مدیران اقتصادی کشورها، چشم‌انداز اقتصاد جهان در ماه‌های پیش‌رو مبهم است.

موسسه مک‌کنزی در مارس ۲۰۲۲ گزارش فصلی خود را منتشر کرد. نمودار زیر ریسک‌های بزرگی که رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کنند، معرفی شده‌اند.

ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند

کد خبر 450481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =