تاثیر دامنه نوسان گام دوم اما مثبت/ بازار عمق می‌یابد

کارشناسان بورسی معتقدند:‌ افزایش دامنه نوسان یک درصد بر بازار سرمایه اثر مثبت دارد اما گام اول اصلاح زیرساخت‎هاست.

به گزارش صدای بورس، بورس تهران و فرابورس ایران از تعدیل یک درصدی دامنه نوسان روزانه قیمت سهام برای تمامی نمادهای معاملاتی حاضر در بازار اول خود از روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ خبر داده‌اند. امروز به عنوان اولین روز، دامنه نوسان یک درصد افزایش یافت. کارشناسان بورسی در لایو اینستاگرامی صدای بورس به بررسی موشکافانه آن پرداختند.

سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه گفت: تعدیل یک درصدی دامنه نوسان روزانه قیمت سهام، اقدام مثبتی است اما اگر دنبال کارایی بازار و کم کردن هیجانات از سهامداران هستیم باید موضوعاتی همچون وضع عوارض صادراتی که به بازار هیجان وارد می‌کند، مدیریت شود.

وی در ارتباط با افزایش یک درصدی دامنه نوسان افزود: به نظر می‌رسد علت و معلول جابجا در نظر گرفته شده است. اول از همه باید ابهامات قیمت گذاری، شرایط صادرات، اعمال عوارض صادراتی، دخالت‌ها در فضای اقتصادی، ارز ۴۲۰۰ تومانی روشن شود، زیرا این ابهامات دست صنعت و فعال اقتصادی را می‌بندد. به طور کلی زمانی که به حداقل استانداردها دست یابیم آن وقت می‌توان در ارتباط با دامنه نوسان سخن گفت.


بیشتر بخوانید:


کارشناس بازار سرمایه گفت: باید اعتمادسازی در مسیر شفافیت انجام شود، زمانی‌که شفافیت نداریم نباید انتظار بیشتر از بازار سرمایه داشته باشیم. در حال حاضر از نظر اصول بنیادی بازار مثبت شده است، اما وقت و بی وقت با ضربه‌هایی که به بازار زده می‌شود، آن را با چالش مواجه می‌کنند.

نصیرزاده تصریح کرد: باید بر اساس اصول، ابهامات موجود حل شود تا با تغییر حجم مبنا سفته‌بازها و تحلیلگرها وارد عمل شوند و بازار پویا شود.

وی بیان کرد: بحث عوارض صادراتی ابهام دارد و بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه کرده است. تعیین گستره وسیع در صنایع برای عوارض صادراتی، اعمال آن برای زمان قبل (این ابلاغیه از اول سه ماهه زمستان اعمال می‌شود در صورتی که این ابلاغ برای سال ۱۴۰۱ است)، خلق‌الساعه بودن از جمله مهمترین ابهامات این عوارض است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در افزایش دامنه نوسان تحلیل اهمیت می‌یابد و سهامداران باید در نظر داشته باشند که در هیجانات صف خرید نروند و باید برای خرید تحلیل کنند.

بازار با افزایش دامنه نوسان حرفه‌ای‌تر می‌شود

امیررضا کاهدی، مدیرعامل شرکت مطالعات اقتصادی آریا سهم روند تاثیر افزایش یک درصدی دامنه نوسان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: عمق بازار به خاطر این افزایش دامنه نوسان افزایش می‌یابد و بازار حرفه‌ای‌تر می‌شود.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که ۲ مسئله شوک‌ها و دستکاری بازار پیش‌بینی ناپذیر است و بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد از این جهت تصمیم‌های خلق الساعه، تعرفه‌ها، ریسک‌های کلیدی هستند که باید حل شوند.

کاهدی با بیان اینکه دامنه نوسان اتفاق مثبتی است اما باید فکری به حال شوک‌ها کرد، گفت: این تصمیم دولت در مورد بودجه، بازار سرمایه و اقشار مختلف را با مشکل مواجه کرد. همچنین باید در نظر داشت تصمیماتی همچون مالیات بر سود سپرده‌های بانکی تاثیر عجیبی بر سیسم بانکی می‌گذارد و باعث خروج پول می‌شود.

مدیرعامل شرکت مطالعات اقتصادی آریا سهم با بیان اینکه زمان اعمال دامنه نوسان، مناسب است، تصریح کرد: بازار سرمایه به خاطر فصل مجامع مثبت خواهد بود و در شرایط کنونی افزایش دامنه نوسان بر روی بازار اثر منفی نخواهد داشت.

کاهدی گفت: مداخلات و تصمیمات خلق‌الساعه نمونه بارز ایجاد رانت، دستکاری و فساد در بازارهای مالی و اقتصادی است.

کد خبر 450417

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =