حذف دامنه نوسان چه تاثیرات مثبتی برای بازار دارد؟

مهمترین کارکرد حذف یا افزایش دامنه نوسان، افزایش نقدشوندگی بازار است و نقدشوندگی مهم‌ترین تعریف بازار است.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ تحقق حذف دامنه نوسان با افزایش نقدشوندگی و افزایش حجم معاملات نقدی و اعتباری می‌تواند انقلابی در بازارسرمایه ایجاد کند.

مهدی قلی پور، مدیرعامل سبدگردان الماس در گفت و گو با صدای بورس گفت: موضوع حذف یا اصلاح دامنه نوسان از خواسته مهم فعالان بازارسرمایه در چند سال گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۸ بوده است؛ چرا که دامنه نوسان مانع مهمی در به تعادل رسیدن سریع بازار و همچنین توسعه معاملات اعتباری بوده است و مدیران در نهاد ناظر هم عمدتا بر محدودیت‌های ایجاد شده توسط دامنه نوسان برای توسعه بازار اذعان دارند.

وی افزود: برداشتن کامل دامنه نوسان با توجه به نگرانی‌ها از نوسانات شدید و بعضا سیاسی شدن این نوسانات منجر به محافظه کار شدن تصمیم گیرندگان شده بود.

قلی پور بیان کرد: به نظر می‌رسد که شرایط معاملات در طول ۳۵ سال گذشته به شدت تغییر یافته و توزیع اطلاعات به اندازه‌ای‌ست که نیاز به محدودیت‌های معاملاتی نباشد؛ به ویژه با توسعه نهادهای فعال در بازارسرمایه، توسعه ابزارها و نیز تکنولوژی ارتباطات و اطلاعاتی. همچنین مطرح شدن موضوع برداشتن دامنه نوسان توسط سکاندار سازمان بورس، اتفاق مبارکی است که امیدها به کاهش محدودیت‌های معاملاتی را پررنگ کرده است.

مدیرعامل سبدگردان الماس تصریح کرد: مهمترین کارکرد حذف یا افزایش دامنه نوسان، افزایش نقدشوندگی بازار است و نقدشوندگی مهمترین تعریف بازار است؛ یعنی جایی که دارایی خرید و فروش می‌شود و اگر دامنه نوسان با تشکیل صف‌های خرید و فروش مانع از نقدشوندگی شود، کارکرد اصلی بازار از بین رفته است.


  • بیشتر بخوانید:

کمک به آرامش بورس با ثبات نرخ سوخت صنایع


وی افزود: نقدشوندگی پایین از یک طرف ریسک بازار را افزایش داده و از طرف دیگر امکان معاملات اعتباری را محدود کرده است؛ به نحوی که حداکثر به اندازه ۶۵ درصد دارایی امکان معاملات اعتباری وجود دارد، در حالی که در بیشتر بازارهای دنیا امکان معاملات اعتباری، حتی بیش از صد برابر دارایی پایه برای سرمایهگذاری نوسانگیر وجود دارد و دلیلش کم بودن ریسک اعتبار دهنده به خاطر نبود دامنه نوسان است. تحقق حذف دامنه نوسان با افزایش نقدشوندگی و افزایش حجم معاملات نقدی و اعتباری می‌تواند انقلابی در بازارسرمایه ایجاد کند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه، بدیهی است که حذف یکباره دامنه نوسان ممکن است مشکلاتی را برای فعالان ایجاد کند، اما می‌توان دامنه نوسان را به صورت تبعیضی بر اساس برخی متغیرها تعریف کرد:
• بر اساس اندازه شرکت: مثلا شرکت های بزرگ تر از ۱۰۰ همت ۵ درصد و شرکت های کوچکتر از همت بدون دامنه نوسان
• بر اساس میانگین حجم معاملات روزانه طی سه ماه گذشته
• بر اساس میزان سهام شناور
• ترکیبی از روش های فوق
قلی پور اظهار داشت: با توجه به عملکرد حذف دامنه نوسان یا افزایش آن بر اساس فرمول های پیش گفته می توان در بلندمدت نحوه تعیین دامنه نوسان را با تجربیات گذشته اصلاح کرد.

کد خبر 450141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    یه روز مثبت شش میدن واز فرداش منفی های بیشتر شروع میشه بجای این بازار را درست کنن در ضمن برای شیمیایی ها وسیمانی ها وکمی هم پالایشی ها خوبه چون اونا را مثبت میکنن و منفی را برای خودرویی وبانکی گذاشتن. فقط بلدن خودرویی وبانکی را منفی کنن