به رشد بورس امیدوار باشیم؟

بورس در هفته‌ای که گذشت حدود یک درصد افت کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحدی رسید. به گفته کارشناسان در هفته پیش رو بازار سرمایه احتمالا روند متعادلی را در پیش داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت ۰٫۶۶ درصدی را تجربه کرد و در کانال ۱٫۴ میلیونی باقی ماند.

کارشناسان عقیده دارند که بورس همچنان می‌تواند روند متعادل و سوددهی داشته باشد.

سعید امیرشاه‌کرمی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: احتمالا بورس روز شنبه سبزپوش شود. همچنین این هفته شاخص در صورت اصلاح تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی می‌رسد. در صورت رشد می‌توان سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را برای بورس دید.

وی توضیح می‌دهد: شاخص کل در آخرین روز کاری هفته گذشته (۲۴ فروردین ماه) با رشد ۸۰۰۰ واحدی معاملات توانست تا عدد یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحدی صعود کند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ۴۹۹۱ میلیارد تومان بود که سه گروه خودرو و قطعات، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها توانستند بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند.

امیرشاه‌کرمی توضیح می‌دهد: در هفته گذشته خبر عوارض پلکانی بر صادرات کالاها منجر به کاهش جدی شاخص‌ها در روز سه‌شنبه شد. اما روز چهارشنبه با کمک گروه پالایشی از فشار فروش بازار کاسته شد و هر چه زمان پیش رفت کلیت بازار از مثبت بودن پالایشی‌ها منتفع تر شد تا اینکه حتی معاملات گروه‌های صادراتی خصوصا پالایشی و فولادی نیز مجددا در بازه مثبت انجام گرفت.

علت رشد بورس چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار روی معاملات هفته آینده می‌گوید: در پیش‌بینی بورس در هفته آینده سه عامل مهم است. نخست به اخبار مرتبط با برجام بازمی‌گردد. آنچه از اخبار و شایعات برداشت می‌شود در هفته پیش‌رو اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی‌دهد. دلار در محدوده ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان خواهد بود.


بیشتر بخوانید: حذف دامنه نوسان چه تاثیرات مثبتی برای بازار دارد؟


وی ادامه می‌دهد: اخبار مرتبط با عوارض صادرات کالا مورد بعدی است و بیشترین حساسیت را برای فعالان بازار دارد. با توجه به نامه‌نگاری‌های ریاست سازمان بورس و انجمن فولادسازان کشور، هنوز اجرای این قانون قطعیت ندارد. همان‌طور که در زمستان پارسال نیز در مورد نرخ خوراک صنایع صادراتی نیز اصلاحاتی انجام پذیرفت.

امیر شاه‌کرمی اظهار می‌کند: سومین مولفه قیمت‌های جهانی است. معمولا بازار سرمایه ایران نسبت به بازار جهانی بیش از پیش به قیمت نفت اهمیت می‌دهد. قیمت نفت برنت نیز در محدوده ۱۱۰ دلار معامله می‌شود. تحرکات نظامی روسیه در اوکراین به‌عنوان عامل مثبت و شیوع کرونا در چین عامل منفی از جمله عوامل موثر بر قیمت نفت هستند که سبب شده‌اند معاملات نفت به صورت متعادل و به دور از نوسانات جدی انجام پذیرد.

وی به تجارت نیوز توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد بورس در ابتدای هفته با کمک گروه پالایشی، پتروشیمی و خودرویی شروعی سبز رنگ داشته باشد. اما ادامه‌دار بودن این روند تا پایان معاملات قطعیت ندارد. این نیمه بازار فردا است که مشخص می‌کند آیا معاملات منفی روز سه‌شنبه یک نوسان و فرصت خرید در مسیر صعودی بازار بوده یا اینکه معاملات مثبت روز چهارشنبه فرصتی برای فروش بوده است؟

امیرشاه‌کرمی در نهایت یادآور می‌شود: باید گفت که شاخص کل از ابتدای سال جدید، روند صعودی داشت. اما به نظر می‌رسد تا زمان رفع شبهات مربوط به عوارض پلکانی بر صادرات کالاها نمی‌توان انتظار رشد سریع بازار را داشت. اندکی اصلاح بعد از یک رشد سریع کاملا طبیعی و به نفع بازار است. از طرفی قیمت‌های جهانی، نزدیکی فصل مجامع و نرخ دلار نیز از جمله عواملی هستند که مانع اصلاح قیمتی بازار خواهند شد.

کد خبر 450227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =