شرط انتخاب ناشران برتر چه بود؟ / سازمان بورس چه طرح‌های تشویقی برای برترین‌ها در نظر گرفته است؟

انتخاب ناشر برتر از بین کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس به نظر تلاش سازمان برای جلب همکاری بیشتر و بالطبع ارائه طرح‌های تشویقی برای پاسداشت این حرکت است و مقرر شده هر سال در آخرین ماه سال برگزار شود.

«افزایش سودآوری» و «افشای پیش از موعد اطلاعات» دو معیاری بود که سازمان بورس برای تعیین ناشران برتر در سال ۱۴۰۰ گرفت، هرچند به زعم ندا رسولی، کارشناس مسئول اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران شرکت بورس و اوراق بهادار این معیارها برای دوره‌های بعد تکمیل‌تر خواهد شد.

سال گذشته ۱۵ شرکت با قرار گرفتن در لیست برترین ناشران ضمن دریافت لوح تقدیر از مزایایی همچون تسهیل و تسریع در فرآیند افزایش سرمایه، پذیرش آسان‌تر شرکت‌های زیرمجموعه در بورس‌های مربوط و ... برخوردار شدند. انتخاب ناشر برتر از بین کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس به نظر تلاش سازمان برای جلب همکاری بیشتر و بالطبع ارائه طرح‌های تشویقی برای پاسداشت این حرکت است و مقرر شده هر سال در آخرین ماه سال برگزار شود. متن زیر گفت و گوی هفته نامه اطلاعات بورس با کارشناس مسئول اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران شرکت بورس و اوراق بهادار در خصوص ابعاد این رویداد است.

* در آئین معرفی ناشران برتر چند شرکت به عنوان ناشر برتر شناخته شدند؟
از میان کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و پس از بررسی و براساس معیارهای اولیه و حائز اهمیت ۱۵ شرکت فنرسازی خاور، پلی پروپیلن جم، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی بوعلی سینا، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی تندگویان، شیمی دارویی دارو پخش، معدنی و صنعتی چادرملو، پلیمر آریا ساسول، بورس کالای ایران، همکاران سیستم، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن، بورس انرژی ایران و گروه صنعتی بوتان به عنوان ناشران برتر انتخاب و معرفی شدند.

* نحوه اجرای این طرح چگونه بوده است؟
به طور معمول سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه ارزیابی عملکرد ناشران بورسی به ارزیابی تخلفات و برخورد با آن می‌پرداخت، اما با راه‌اندازی اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران در سال ۱۴۰۰، رتبه بندی و امتیازدهی به ناشران یکی از ماموریت‌های اصلی این اداره تعریف و مقرر شد تا برای ترغیب و تشویق ناشرانی که همکاری خوبی در حوزه‌های متعدد با سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه بازار سرمایه دارند، طرح‌های تشویقی برای ناشران مذکور درنظر بگیرد.

* شاخصه‌های انتخاب ناشران برتر چه بوده است؟
ناشران برتر بازار سرمایه در دو بخش معیار افزایش سودآوری و افشای پیش از موعد اطلاعات معرفی شدند. از جمله دیگر شاخصه‌ها و پارامترهای درنظر گرفته شده افزایش فروش و تولید، پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، شفافیت اطلاعاتی (بررسی افشای اطلاعات و گزارش حسابرس مستقل)، روند قیمتی سهام در یک سال اخیر، مقایسه بازده سهام با بازده صنعت و عملکرد بازارگردان شرکت بوده است.

* سازوکار انتخاب ناشران برتر چه بوده است؟
دو پیش شرط اصلی شامل پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام و شفافیت اطلاعاتی در نظر گرفته شد. سپس از میان ناشرانی که این دو پیش شرط را رعایت کرده بودند، ناشرانی که بیشترین افزایش فروش و افزایش سودآوری(حاشیه سود خالص و حاشیه سود عملیاتی) داشتند و در مقایسه دوره‌های میانی سه ماهه، سودآوری آنها روندی صعودی داشت انتخاب شدند و در نهایت روند قیمتی سهام در یک‌سال اخیر و مقایسه بازده سهام با بازده صنعت نیز مدنظر قرار گرفت.

* در این بین البته بورس انرژی هم به عنوان برگزیدگان بود؟
همینطور است، علاوه بر بورس انرژی درخصوص ۳ شرکت انتخابی دیگر شامل توسعه مولد نیروگاهی جهرم، مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن و گروه صنعتی بوتان علاوه بر معیارهای گفته شده، معیار افشای پیش از موعد نیز درنظر گرفته شد و ناشرانی که زودتر از موعد اطلاع رسانی مقرر در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان اقدام به ارائه و افشای اطلاعات کرده بودند به عنوان ناشر برتر برگزیده شدند.

* انتخاب ناشران برتر چه امتیازها و فوایدی را برای آنها به دنبال خواهد داشت؟
سازمان بورس برای ترغیب ناشران به بهبود عملکرد و شفافیت اطلاعاتی قصد دارد تا طرح‌های تشویقی به ناشران برتر و شفاف که موفق به کسب امتیاز بالا شده‌اند را مدنظر قرار دهد، بخشی از این موارد مانند تسهیل و تسریع در فرآیند افزایش سرمایه، تایید صلاحیت اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل، صدور تأییدیه مالیاتی، پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه در بورس‌های مربوط و... است.

* زمان بندی خاصی برای برگزاری آئین انتخاب ناشران برتر قرار است در نظر گرفته شود؟
زمان برگزاری مراسم آئین انتخاب ناشران برتر در سال گذشته ۲۳ اسفند ماه بوده و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز مراسم مورد اشاره در آخرین ماه سال برگزار شود.

* از میان شرکت‌های انتخابی شرکتی داشتیم که در سه دوره قبلی هم انتخاب شده باشد؟
اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران اداره‌ای تازه تاسیس در مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس بوده، بنابراین در دوره های قبل مراسم انتخاب ناشران برتر به این شکل صورت نگرفته و این موضوع یکی از ماموریت‌های اصلی اداره مذکور است که استمرار خواهد داشت.

کد خبر 450186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =