۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
این ماده نباشد کرونا تشدید می‌شود !

کارشناسان کمبود روی را به حمله کووید مرتبط می‌دانند.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ روی یک ماده معدنی مهم است، طبق جدیدترین گزارش‌های علمی، محققان دریافتند سطوح پایین روی در بدن در بسیاری موارد مسئول حمله کووید است. کمبود روی باعث کاهش ایمنی بدن است که باعث می‌شود ویروس کرونا به راحتی وارد بدن شده و باعث عفونت شود.

روی یک ماده معدنی کمیاب است، به این معنی که بدن به مقادیر کمی از آن نیاز دارد. اما یک ریز مغذی مهم است که به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می‌کند. زخم ها را التیام می‌بخشد و حس چشایی و بویایی را تنظیم می‌کند. طبق استانداردهای پزشکی، یک مرد بالغ باید ۱۱ میلی گرم روی در روز و یک زن بالغ باید ۸ میلی گرم روی داشته باشد. روی به رشد سلولی کمک می‌کند به همین دلیل بدن در دوران کودکی و بارداری به مقدار کافی روی نیاز دارد.

روی چگونه با کووید مرتبط است؟

طبق داده‌های تحقیقاتی، مکمل‌های روی به بهبود سریع‌تر بیماران کووید کمک کرده است. در آنزیم‌های میکرومولکولی محافظ خاصی وجود دارد که از روی برای فعال کردن خود استفاده و به عنوان یک سپر عمل می‌کند. آنها از ورود ویروس به دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند و به پاکسازی مخاطی یا مکانیسم دفاعی طبیعی ریه‌ها کمک می‌کند که از طریق آن COVID به سیستم ما نفوذ می‌کند. بسیاری از کارشناسان توانایی روی در تقویت ایمنی و قدرت آن در تنظیم طعم و بوی را با حساسیت به حمله کووید مرتبط می‌دانند. از آنجایی که این ماده معدنی کمیاب بیشتر با ایمنی بدن و همچنین با یکی از علائم عجیب عفونت کرونا مرتبط است، کارشناسان کمبود آن را با افزایش حساسیت به عفونت مرتبط می‌دانند.

گزارش پزشکی هاروارد در سال ۲۰۲۱ می‌گوید: «روی ممکن است دارای فعالیت ضد ویروسی باشد، چه با بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی که با عفونت‌های ویروسی مقابله می‌کند یا با کاهش توانایی تکثیر ویروس‌ها». برخی از شواهد نشان می‌دهد که ترکیب ویتامین C و روی ممکن است مدت و شدت علائم سرماخوردگی را محدود کند، این گزارش با استناد به مطالعات تحقیقاتی کمی اضافه می‌کند.


بیشتر بخوانید:

نشانه‌های کمبود ویتامین A در بدن را بشناسید


چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند بیماری التهابی روده یا مشکلات گوارشی هستند قادر به جذب روی نیستند و از این رو کمبود روی دارند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی یا کلیوی نیز جذب روی را مشکل می‌کنند. افراد مبتلا به اسهال طولانی مدت یا بیش از حد ممکن است دچار کمبود روی باشند. جدای از این شرایط، چندین شرایط دیگر وجود دارد که در آن بدن ممکن است به روی بیش از نیاز عادی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال در سوختگی و سپسیس، بدن برای بهبودی به روی بیشتری نیاز دارد. زنان باردار نیز در معرض خطر کمبود روی هستند زیرا نوزاد برای رشد به روی نیاز دارد. وگان ها یا گیاهخواران نیز در مورد کمبود روی یک گروه در معرض خطر هستند زیرا مصرف روی محدود به غذاهای گیاهی است.

علائم کمبود روی در بدن چیست؟

یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های کمبود روی، از دست دادن چشایی یا بویایی است که در طول موج عفونت کووید به رهبری نوع دلتا نیز یکی از علائم اصلی بود. اما این علامت در طول موج Omicron مشاهده نشد. علائم دیگری که به وجود روی کمتر در بدن اشاره می‌کند عبارتند از: کم اشتهایی، خلق افسرده، کاهش ایمنی، تاخیر در بهبود زخم، ریزش مو و اسهال. طبق یک مطالعه، در موارد شدیدتر، کمبود روی منجر به تاخیر در بلوغ جنسی، ناتوانی جنسی، هیپوگنادیسم در مردان و ضایعات چشمی و پوستی می‌شود. در بسیاری از موارد می تواند باعث کاهش وزن غیرقابل توضیح و بی حالی ذهنی نیز شود. افرادی که بدون هیچ دلیل خاصی دچار تاری دید می‌شوند می‌توانند کمبود روی را بررسی کنند. گفته می‌شود چشم‌ها دارای غلظت بالایی از روی هستند و زمانی که مقدار این ماده معدنی کمتر باشد بینایی را تغییر می‌دهد. گفته می‌شود روی در تشکیل رنگدانه‌های بینایی در شبکیه چشم نقش دارد.

مقدار مصرف ایده آل روی چقدر باید باشد؟

طبق استانداردهای پزشکی، یک مرد بالغ باید ۱۱ میلی گرم روی در روز و یک زن بالغ باید ۸ میلی گرم روی در روز داشته باشد. مصرف روی در رژیم غذایی برای زنان باید در دوران بارداری افزایش یابد.

منابع غنی روی کدامند؟

گوشت، مرغ و غذاهای دریایی غنی ترین منبع روی هستند. سایر غذاها مانند گوشت گاو، گوشت خوک، حبوبات، غلات کامل و صبحانه های غنی شده نیز سرشار از روی هستند. محصولات گیاهی مانند حبوبات و غلات کامل سرشار از روی هستند اما به دلیل وجود فیتات‌ها در بدن انسان جذب کمتری دارند.

اگر روی بیشتری مصرف کنید چه؟
اغلب اوقات، بر اساس مطالعات و گزارشات تحقیقاتی، افراد بدون نظارت پزشکی شروع به مصرف مکمل‌ها می‌کنند. اشکال اصلی در این است که آنها نمی‌دانند چه زمانی باید متوقف شوند. گزارش بهداشتی هاروارد می‌گوید: "مسمومیت تقریباً منحصراً از مکمل‌های روی به جای غذا ایجاد می‌شود". مصرف بیش از حد روی منجر به حالت تهوع، کم اشتهایی، درد معده، سردرد و اسهال می‌شود.

کد خبر 449761

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • توت فرنگی بخورید تا کچل نشوید!

    توت فرنگی بخورید تا کچل نشوید!

    توت فرنگی! احتمالا این میوه کوچک قرمز و قلبی شکل را به عنوان یک میان وعده خوشمزه می‌شناسید اما آیا می‌دانستید که این میوه می‌تواند در روتین زیبایی شما نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، به خصوص برای موهای شما !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =