دلار ۵۰ هزار تومانی دور از انتظار نیست

اگر توافق حاصل نشود به نظر می‌رسد با توجه به فشارهای اقتصادی و تقاضا برای افزایش دستمزد و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، تورم خود را در نرخ ارز نشان دهد و ممکن است دلار بالای ۳۰ هزار تومان و حتی تا ۵۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کند.

قیمت ارز متغیری اقتصادی - سیاسی است یعنی به همان اندازه که تحت تأثیر مسائل اقتصادی است، در حوزه سیاسی هم تأثیرگذار است؛ به خصوص در حوزه روابط بین‌الملل و با توجه به شرایطی که ایران در یک دهه گذشته داشته، پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های بانکی و مالی تأثیرگذار بوده است.

در یک دهه گذشته، تراز پرداخت به لحاظ واقعی مثبت بوده یعنی میزان صادرات بیشتر و واردات به دلیل تحریم‌ها کم بوده است اما مشکلی که وجود داشت این بود، پول نفتی که صادر شد، وارد صندوق ذخیره ارزی و کشور نشد و در حوزه تراز پرداخت عملیاتی دچار کسری بودجه و کسری تراز پرداختی بوده‌ایم، اما از لحاظ تئوریک و آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد مثبت هستیم. شنیده‌ها از مذاکرات دولت با طرفین مقابل و حواشی و اخبارهای جسته گریخته نشان می‌دهد توافق نزدیک بوده و اگر این امر اتفاق بیفتد، سبب افزایش میزان عرضه ارز در کشور خواهد شد و افزایش عرضه ارز، قیمت ارز را تا حدودی کاهش خواهد داد؛ حتی اگر کاهش ندهد حداقل جلوی افزایش نرخ ارز را در یک سال آینده خواهد گرفت. بنابراین می‌توان امیدوار بود که سال ۱۴۰۱ هم دلار پایین ۳۰ هزار تومان باشد که دراین صورت می‌توان برای بلند مدت یا میان مدت برنامه‌ریزی کرد.

اگر توافق حاصل نشود به نظر می‌رسد با توجه به فشارهای اقتصادی و تقاضا برای افزایش دستمزد و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، تورم خود را در نرخ ارز نشان دهد و ممکن است دلار بالای ۳۰ هزار تومان و حتی تا ۵۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کند. نکته حائز اهمیت اینکه نرخ ارز به عنوان قیمتی تعیین کننده در اقتصاد است. بنابراین به دولت پیشنهاد می‌شود که با دیپلماسی اقتصادی و تجاری، مطالبات ایران را دریافت کرده و همچنین نظارت مناسبی بر منابع ارزی داشته باشد که ارز کشور به راحتی از دست نرود. این دو عامل می‌تواند به ثبات نرخ ارز و همچنین در ادامه به ثبات اقتصادی کمک کند. بودجه ۱۴۰۱ هم نگاهی کنترل تورمی داشته که بحث تورم با نرخ ارز رابطه تنگاتنگی دارد و هر دو به نوعی در بودجه مستتر است. به عبارتی دیگر ارز بحثی چند جانبه است و فقط در اختیار یک دستگاه نیست که صرفا بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد بتواند قیمت را کنترل کند و هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند سال آینده را به لحاظ نرخ ارز تضمین کند.

  • رحمان سعادت - کارشناس بازار ارز
کد خبر 449713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    شما فکر میکنید چند درصد احتمال دارد توافق انجام شود ؟ در این شرایط خودتان دلار می‌خرید ؟ یا صبر میکنید که میکنید که مطمئن شوید ؟
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 0
    بقدری عذاب روی سرما ریخته که اگر هر دلار به میلیون افزایش پیدا کنه،دیگه فرقی نمیکنه،کلا بی حس شدیم ومتاسفانه اتفاقات بد و آینده نه خوشنود مون می‌کنه نه نگران.افرادی باید نگران بشن که این بی حسی و بغض مردم فرو بریزه.دیگه این نجابت را نمی‌بینند.
  • بیسواد IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 0
    این واقعیت که قیمت اکثر اجناس نسبت به قبل از انقلاب ده هزاربرابرشده قیمت واقعی دلارحداقل 70هزارتومان میباشد.این درحالیست که تورم آمریکا را درارزش برابری دلارلحاظ نشده است
  • ناشناس IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 3
    اگر دلال بازی ازجامعه مارخت بربندد .اگر نظارت هاشدید وقانون سفت وسخت اعمال بشه وواقعا همه دراین شرایط حساس به جای اینکه فقط به جیب خودشون فکر کنند درجهت منافع احاد جامعه عمل کنند خیلی از مشکلات حل میشه ..مردم دیگه تحمل این همه‌گرانی راندادند .
  • احمد IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 3
    اینکه تحریم روی تورم موثر است حرفی نیست ، ولی کارشناسی های این چنینی و ایجاد جو روانی ، خود مزید بر علت است. گاهی سکوت از کارشناسی بی منطق ، مفیدتره.
  • m.h IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 3
    اقای بااین تحلیلهاونظرات باعث تشویش بازاودرنهایت رنجش مردم میشید
  • مجید IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 4
    شما ها یه عده فقط جز آیه یس خواندن چیزی نمی دونی