بازارسرمایه تحت تاثیر فرصت ها و تهدید ها

اتفاقات پیش رو می تواند به نفع اقتصاد ایران باشد؛ اگر سیاست گذاران بتوانند تصمیم درست را بگیرند و از فرصت ها و تهدیدها به بهترین شکل ممکن در راستای منافع کشور استفاده کنند .

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ دولت عزم جدی در توقف روند افزایش تورم و تثبیت نرخ ارز دارد و این مهم با بودجه تصویب شده در تناقض است؛ از سوی دیگر باتوجه به وجود تنش های جهانی، افزایش قیمت کامودیتی ها و همچنین نوسانات شدید در این بازارها را شاهد خواهیم بود که بازارسرمایه از این نوسانات در امان نخواهد بود.

مرضیه نوروزی، تحلیلگر شرکت سبدگردان آمیتیس در گفت و گو با صدای بورس گفت: در نیمه دوم سالی که گذشت شاخص به دلیل ابهامات موجود در دو موضوع مهم یکی نتیجه مذاکرات و دیگری بودجه ۱۴۰۱ در محدوده رنج قرار داشت و بازار در تعیین روند دچار سردرگمی بود، ولی در روزهای پایانی سال شاهد افزایش نسبی ارزش معاملات و افزایش قدرت خریدار و تمایل ورود سهامدارن حقیقی و خرد به بازار بودیم؛ این ورود نفدینگی به بازار پیرو خبرهای مثبتی که از مذاکرات مخابره میشد شکل می گرفت .

وی افزود: هم زمان اتفاقات غیرمنتظره ای در سطح سیاست خارجی کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکا به وجود آمد که نهایتا منجر به جنگ روسیه و اوکراین شد از طرفی موجب افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها به ویژه نفت را در پی داشت ،که در بهبود شرایط بازار و تقویت طرف تقاضا مزید بر علت شد .

نوروزی تصریح کرد: با وجود تمام مسائل و مصائبی که با آنها دسته و پنجه نرم کردیم همچنان ابهامات اقتصادی و سیاسی بسیار زیادی وجود دارد و پیش بینی شرایط بازار در سال ۱۴۰۱ کاری بسیار دشوار است .


بیشتر بخوانید:

تحقق شعار امسال با یاری نهاد ناظر / پنجره جدید اقتصادی؛مستلزم حمایت


به گفته وی اگر بخواهیم از موارد چالش بر انگیز پیش روی بازار به صورت تیتروار نام ببریم می توانیم به برجام که همچنان زمان و کیفیت محقق شدن آن در هاله ای از ابهام قرار دارد ، اشاره کنیم . موضوع بعدی بودجه ی انبساطی تدوین شده برای سال ۱۴۰۱ هست که رشد تورم را در پی خواهد داشت؛ در حالی که دولت عزم جدی در توقف روند افزایش تورم و تثبیت نرخ ارز را دارد و این مهم با بودجه تصویب شده در تناقض است؛ از سوی دیگر با توجه به وجود تنش های جهانی، افزایش قیمت کامودیتی ها و همچنین نوسانات شدید در این بازارها را شاهد خواهیم بود که بازار ما از این نوسانات در امان نخواهد بود.

تحلیلگر سبدگردان آمیتیس عنوان کرد: برنامه آمریکا و چین در تدوین سیاست های پولی خود بر بازار بسیار تاثیرگذار است .در این میان می توان اشاره‌ کوچکی هم به واریانت جدید کرونا داشت که با قرنطینه شدن بعضی از شهرهای چین تاثیر خود را بر کاهش قیمت نفت به همراه داشت .

این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: تمام موارد مثبت و منفی مطرح شده می تواند در مجموع به نفع اقتصاد ما باشد، اگر سیاست گذار بتواند تصمیم درست را گرفته و از فرصت ها و تهدیدها به بهترین شکل ممکن در راستای منافع کشور استفاده کند .

وی افزود: نهایتا می توان گفت که بهترین تصمیم برای سرمایه گذار در سال پیش رو بر اساس نظریه بازی‌ها تصمیمی است که بهترین نتیجه را برای وی به همراه داشته باشد، فارغ از اینکه در بازارهای جهانی ، سیاست خارجی و داخلی چه اتفاقی می افتد که این مهم با داشتن پرتفویی متنوع می تواند تا حدودی محقق شود.

کد خبر 449193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =