پیش‌بینی بازار ارز در سال ۱۴۰۱ / تورم سال آینده چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس بازار ارز مطرح کرد: قطعا دستیابی به توافق به دلیل اینکه توان دولت را در تامین ارز و پوشش تقاضای بازار تقویت می‌کند، باعث ثبات بازار، کاهش نرخ تورم و شکوفایی بازارها به خصوص در حوزه تجارت خارجی می‌شود.

صدای بورس - مرضیه حیدری؛ به نظر می‌رسد که تمامی فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر مهمترین و اثرگذارترین اتفاق یعنی توافق سیاسی و اقتصادی برجام است.

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با صدای بورس در مورد پیش بینی بازار ارز برای سال آینده گفت: در یکسال گذشته تمام فعالان بازارهای مالی منتظر نتیجه برجام هستند تا رفع تحریم‌ها انجام و فضای اقتصادی بتواند با یک تعامل جدیدی با دنیا وارد مرحله شکوفایی اقتصادی شود.

این کارشناس بازار ارز افزود: در حال حاضر این شرایط انتظاری بیش از اندازه طول کشیده و تمام فعالان اقتصادی در روزهای اخیر انتظار رفع تحریم ها و دستیابی به توافق را بیشتر داشتند. اما متاسفانه با چالش‌های جدیدی که در راه مذاکرات پیرامون مسائل هسته‌ای ایران و توافق برجام اتفاق افتاد، انتظار دستیابی به توافق در زمانی کوتاه مدت را کمرنگ کرد و این موضوع باعث افزایش ریسک بازار شد که در نهایت ممکن است به تورم انتظاری نیز دامن بزند.

عباسی عنوان کرد: از این رو به نظر می‌رسد که تمامی فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر مهمترین و اثرگذارترین اتفاق یعنی توافق سیاسی و اقتصادی برجام است.

وی در ادامه تصریح کرد: در غیر این صورت ممکن است که با توجه به حجم نقدینگی در گردش و با توجه به نرخ تورمی که در سال‌های گذشته نرخی نزدیک به ۵۰ درصد را داشت در کنار بودجه مصوب دولت که نسبتا انبساطی است، به نظر می‌رسد که در صورت نبود دستیابی به توافق با تورمی بیشتر از سال ۱۴۰۰ روبرو شویم.

عباسی در آخر افزود: قطعا دستیابی به توافق به دلیل اینکه توان دولت را در تامین ارز و در واقع پوشش تقاضای بازار تقویت می‌کند حتما باعث ثبات بازار، کاهش نرخ تورم و شکوفایی بازارها به خصوص در حوزه تجارت خارجی می‌شود.

کد خبر 448693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    توافق احتمالی هست و تازه اگر هم توافقی باشه در دراز مدت هست که متأسفانه تا آن مدت بارها و بارها شاهده گرانی ها خواهیم بود خواهشن به فکر چاره ای باشید که صددرصد باشه نه احتمال