پیش بینی قیمت نفت با وجود ادامه دار بودن جنگ/ کامودیتی‌ها در ۱۴۰۱ به کجا می‌روند

تحلیلگر اقتصادی در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت با وجود ادامه دار بودن جنگ گفت: مطابق برخی پیش بینی‌ها و برآوردها، برگشت ایران به بازار می تواند تاحدود ۱۰ درصد قیمت های فعلی نفت را تخفیف دهد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ نشست تحلیل اقتصاد کلان با حضور اقتصاددانان و تحلیلگران بازار سرمایه عصر امروز ۱۸ اسفند به همت شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ برگزار شد.

سیاوش غفاری، تحلیلگر اقتصاد در تحلیل اقتصاد کلان ایران بیان کرد: بسیاری از نوساناتی که در سال ۱۴۰۰ تجربه کردیم مربوط به بودجه بود. به نظر می‌رسد تا پایان سال ۳۵ درصد رشد پایه پولی خواهیم داشت که به تورم منجر خواهد شد.

وی بیان کرد: دولت از مهر ۱۴۰۰ سیاست‌های انقباضی در نظر گرفت و این موضوع تاثیر خود را بر نقدینگی گذاشت به شکلی که میزان تقدینگی و تورم نقطه به نقطه را تا ۳۵ درصد کاهش داد.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه تورم تولیدکننده از ۵۵ درصد در تابستان، روند کاهشی دنبال کرده است، گفت: تقاضای مسکن در دو بخش تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی است. هر بار که قیمت مسکن ۱۵ درصد افزایش یافته میل به بازگشت داشته است. قیمت مسکن در صورتی که از محل افزایش قیمت تمام شده (مصالح ساختمانی) تورم زیادی تجربه نکند، انتظار رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ نخواهیم داشت.

وی با اشاره به آثار کلان وضع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی در سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس قانون، صندوق های درآمد ثابت از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند.

غفاری افزود: اندازه شوکی که می‌تواند در مجموع به اقتصاد وارد کند به نرخ مالیات وابسته است. منابعی از بانک ها خارج نخواهد شد اما ترکیب سپرده ها تغییر می‌کند. همچنین سرعت گردش پول ممکن است زیادتر شود.

وی مسیرهای ممکن برای سپرده ها را شامل موارد زیر عنوان کرد:

۱- بخش واقعی اقتصاد (توسعه واحدهای موجود با ایجاد واحد جدید)

۲- بازار سهام و دارایی های مالی (عمدتا صندوق های درآمد ثابت)

۳- خرید مسکن و مستغلات

۴- سپرده گذاری به نحوی که به نوعی قانون را دور بزنند (مثل تبدیل حساب حقوقی به حقیقی با انتشار صکوک توسط بانک ها)

۵- بازار غیر متشکل ارز و سکه

چارچوبی برای تحلیل بحران روسیه- اوکراین

این تحلیل‌گر اقتصادی شوک ناشی از حمله روسیه به اوکراین را تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی دانست و رخ دادن ۴ عامل زیر را تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی عنوان کرد:

۱- تحریم های غرب مانع از خرید کامودیتی‌های تولید روسیه شود.

۲- تولیدات کامودیتی اوکراین متوقف و یا به شدت کاهش پیدا کند.

۳- حمل و نقل و تحویل کامودیتی ها با اخلال رو به رو شود (به دلیل امکان تخریب و نابودی بنادر مهم اوکراین یا آسیب دیدن خط لوله های گاز در طول جنگ)

۴- روسیه در پاسخ به تحریم ها سعی در کاهش عرضه نفت و گاز داشته باشد تا بر قیمت جهانی نفت اثر گذارد.

وی بیان کرد: روسیه یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و تحریم این کشور بی هزینه نیست. روسیه به لحاظ صادرات نفت و گاز جزء سه کشور بزرگ دنیا محسوب می شود و یک بازیگر بزرگ در زمینه کودهای شیمیایی است. این کشور نقش بسیار بزرگی در تامین غذای دنیا دارد.


بیشتر بخوانید:

۱۰ خبر مهم بعد از حمله روسیه به اوکراین


وی با بیان اینکه مهمترین کامودیتی های صادراتی اوکراین عمدتا مربوط به غلات است، گفت: سهم اوکراین از صادرات گندم جهان ۱۱ درصد است. این کشور همچنین ۱۵ درصد از صادرات ذرت جهان، ۱۵ درصد از صادرات جو جهان، ۴۸ درصد از صادرات روغن آفتاب گردان جهان، ۴ درصد از صادرات سنگ آهن جهان و ۴ درصد از صادرات فولاد جهان را انجام می دهد.

غفاری با اشاره به ساختار تحریم ها گفت: تاکنون عمده تحریم های روسیه مربوط به تکنولوژی و حوزه مالی بوده است که شامل تحریم هایی همچون فروش محصولات های تک، تحریم بانک ها و بانک مرکزی روسیه است.

وی با اشاره به وابستگی اروپا به انرژی روسیه گفت: ۴۵ درصد گاز طبیعی اروپا توسط روسیه تامین می شود و ۳۰ درصد این مقدار از کشور اوکراین می گذرد.

وی در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت با وجود ادامه دار بودن جنگ گفت: مطابق برخی پیش بینی‌ها و برآوردها، برگشت ایران به بازار می تواند تا حدود ۱۰ درصد قیمت های فعلی نفت را تخفیف دهد.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: اقتصاد ایران پس از توافق در میان مدت موجب کاهش کسری بودجه و توان کنترل پایه پولی خواهد شد که کنترل انتظارات تورمی را در پی خواهد داشت. همچنین این توافق کاهش نوسانات نرخ بهره حقیقی را به دنبال خواهد داشت و کاهش نرخ بهره در نتیجه افت انتظارات تورمی موجب افزایش ماندگاری سپرده ها خواهد شد.

کد خبر 448419

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • استقبال بی سابقه از ابزارهای مالی اسلامی در بهار ۱۴۰۱

    استقبال بی سابقه از ابزارهای مالی اسلامی در بهار ۱۴۰۱

    حجم و تعداد درخواست‌ تامین مالی از طریق انتشار صکوک و همچنین انتشار موفق این اوراق در بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه در سال‌های اخیر رشد بی سابقه‌ای داشته ‌است. این موضوع حکایت از متنوع‌تر شدن ضمانت این اوراق و افزایش آشنایی شرکت‌ها و فعالان بازار با اوراق مالی اسلامی و همچنین نیاز شرکت‌ها به متنوع‌سازی روش‌های تامین منابع مالی خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    عالی