نقش هواداران در واگذاری سرخابی‌ها گم شد!

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مردم با واگذاری ۱۰ درصد سهام سرخابی ها مالک دو باشگاه نمی شوند، از تشکیل دفتر تعاونی های سهام عدالت در معاونت تعاون وزارت کار و دومرحله ای شدن مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت خبر داد.

به گزارش صدای بورس، مهدی مسکنی در یک نشست خبری با اشاره به طرح تعاونی شدن سرخابی ها اظهار کرد: طرحی را براساس ایده دانشگاه کارآفرینی برای اداره سرخابی‌ها ارائه کردیم که متأسفانه به آن توجه نشد و سهام دو باشگاه از طریق بازار سرمایه به کسانی ارائه شد که می‌توانند هوادار نباشند.

وی با بیان اینکه با واگذاری ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها مردم مالک دو باشگاه نمی‌شوند، افزود: در این مدل نقش هواداران باشگاه گم شده است چون هوادار با سهامدار فرق می‌کند و اگر براساس الگوی تعاون انجام می گرفت، عنوان توزیعی بین اقشار مختلف از جمله هواداران و طرفداران دو تیم برقرار می‌شد.

به اعتقاد معاون تعاون وزیر کار، سیاست عده ای این نیست که بخش تعاون در اداره سرخابی‌ها نقش داشته باشد و این مسأله ناشی از عدم باور برخی دستگاه‌ها به جایگاه تعاون است.

مسکنی تاکید کرد: در واگذاری‌ شرکت‌های دولتی سهم تعاون نزدیک به صفر است و دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود در ایران‌خودرو را واگذار کند. سؤال این است که چرا به تعاونی‌ ایران خودرو که ۶۷ هزار نفر عضو دارد، واگذار نمی‌شود؟

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش تعاون به درستی عمل نشده است، مگر سازمان خصوصی‌سازی که تراکتورسازی را واگذار کرد، مدیران حرفه‌ای تربیت کرد که بگوییم بخش تعاون مدیر حرفه‌ای ندارد. در حالی که بخش تعاون نسبت به بخش خصوصی مدیران حرفه‌ای‌تری تربیت می‌کند.


بیشتر بخوانید: استقلال و پرسپولیس به بازار جان می‌بخشند؟


مسکنی در ادامه خاطرنشان کرد: با دستور و نامه معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر کشور به زودی مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت به صورت دومرحله‌ای در بازار می‌شود و مشکلات آیین نامه برطرف می شود. در برخی شهرها مثل تهران بیش از یک میلیون و هشتصد نفر عضو تعاونی سهام عدالت داریم که برگزاری مجامع آن دشوار است. خوشبختانه دفتر تعاونی های سهام عدالت در معاونت تعاون شکل گرفته و بخشی از این مسایل برطرف شده است.

وی در مورد طرح اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت نیز، گفت: این طرح مطرح شده ولی کار جدی روی آن انجام نشده است.

مسکنی در ادامه درباره تشکیل بانک مردمی تعاون اظهار کرد: در جلسه‌ای پیشنهاد کردیم بانک مردمی تعاون با سرمایه تعاونگران تشکیل شود که در آن جلسه شرکت‌های تعاونی قول دادند ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دراختیار قرار دهند و ما شرکت‌های پیشرفته تعاونی مانند تعاونی پیشگامان کویر یزد را داریم که فقط ۲۰۰۰ میلیارد تومان از طریق تأمین مالی جمعی اقدام به جمع‌آوری منابع کرده است.

معاون وزیر تعاون در عین حال از وجود ۲۴ تعاونی سهامی عام خبر داد و با بیان اینکه برخی از تعاونی ها مانند فولاد از شرکت‌های پیشرو به شمار می روند، اظهار کرد: قرار است در همه استان‌ها نمونه‌هایی از شرکت‌های تعاونی سهامی عام ایجاد شود و تعداد آنها به ۴۰ تعاونی برسد.

به گفته وی سامانه بازارگام که هم اکنون در حال توزیع کالاهای اساسی است توسط یک تعاونی انجام می شود.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص طرح های اشتغال بخش تعاون، گفت: برای سال آینده دو طرح را تدوین و تهیه کردیم که یکی طرح مشاغل خانگی و در طرح توسعه اشتغال تعاون با هدف‌گذاری ۱۷۶ هزار شغل که ظرف دو سال با اختصاص ۶۷۰۰ میلیارد تومان ایجاد خواهد شد.

به گفته معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دو مقطع زمانی هفته تعاون و دهه فجر آمارهایی در خصوص اشتغال تعاون اعلام شد که در هفته تعاون نزدیک به ۸۰۰۰ شغل و در دهه فجر ۷۰۸۳ شغل در بخش تعاون ایجاد شد که جمعا ۱۵ هزار شغل امسال در بخش تعاون ایجاد شده است.

مسکنی در پایان در خصوص وام‌های بدون وثیقه بخش تعاون اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی با مراجعه به صندوق ضمانت تعاون به صورت خوشه‌ای، زنجیره‌ای و ضربدری می‌توانند از تسهیلات صندوق ضمانت تعاون استفاده کنند و بعد از آن تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام با چک و سفته دریافت کنند.

کد خبر 448239

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =