۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
بازار ارز در انتظار شوک جدید

بازار ارز از هفته‌های گذشته مسیر کاهشی را آغاز کرده است، هر چند در روزهای اخیر این روند کاهشی با احتیاط همراه بوده است.

به گزارش صدای بورس، با وجود رو به جلو بودن روند مذاکرات، طرفین اصلی گفت‌وگوها هنوز از وجود برخی اختلافات سخن می‌گویند. این در حالی است که قرار است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، شنبه جهت رفع یکسری ابهامات و صحبت در رابطه با آینده برنامه هسته‌ای کشور به ایران سفر کند. برخی فعالان، این سفر را مرتبط به پایان مذاکرات و بازشدن گره‌های نهایی دانستند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین، نیز از رسیدن به پایان خوش دور هشتم نشست‌های هسته‌ای ایران و ۱+۴ خبر داد. اظهارنظر فعالان بازار ارز نسبت به آینده کوتاه‌مدت این بازار همچنان کاهشی است.

این افراد بر این باورند که در صورت اعلام خبر قطعی توافق احتمالی ایران و قدرت‌های جهانی احتمال مشاهده شوک کاهشی شدید در بازار آزاد ارز تهران وجود دارد، اما آینده بلندمدت این بازار در دستان نهادهای بازارساز و سیاستگذار قرار دارد. با توجه به وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور ایجاد ثبات نسبی قیمت ارز در بازار تهران توسط بانک مرکزی آنچنان سخت به‌نظر نمی‌رسد.

قیمت دلار در روزهای پایانی هفته گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. در معاملات فردایی روز گذشته نیز دلار در سطح ۲۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شده است. در هفته‌ای که گذشت شاخص بازار ارز شاهد ثبات نسبی حوالی محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۳۵۰ تومان بود. این بازه ۱۵۰ تومانی نوسان دلار که تقریبا ۱۰ روزی است به طول انجامیده خبر از انتظار بازار ارز در جهت اخبار قطعی و تاثیرگذار لغو تحریم‌ها می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

پیش بینی بازار امروز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰


در روز نخست هفته گذشته اسکناس آمریکایی با حضور در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۸ و ۹ اسفند نیز دلار نتوانست از مرز ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند اما در روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند و در روز تعطیلی معاملات رسمی بازار تهران نرخ این ارز در معاملات غیررسمی به کانال ۲۵ هزار تومانی و سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی گریز کوتاه‌مدتی زد.‌ این روند کاهشی با شروع نخستین ساعات کاری بازار روز چهارشنبه ناکام ماند و شاخص بازار ارز مجددا به کریدور کوچک روزهای اخیر خود بازگشت. د

ر نهایت و در آخرین روز کاری هفته نیز همزمان با انتشار سیگنال‌های مثبت از فضای مذاکرات هسته‌ای وین دلار همچنان محتاطانه قدم برداشت و در رقم ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که پیش‌بینی بازیگران بازار ارز از نرخ دلار در روز ابتدایی هفته جاری کاهشی بوده و به مرز دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی نزدیک شده است.

بخش بزرگی از اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از نتیجه‌بخشی مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است اما طرفین اصلی نشست‌ها همچنان از وجود برخی اختلاف نظرها سخن می‌گویند. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی نیز با اشاره به سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران در روز گذشته معتقدند در صورت نتیجه‌بخشی جلسات و بازدیدهای این مقام مسوول از تاسیسات هسته‌ای ایران مهم‌ترین اختلاف نظر باقی‌مانده در مذاکرات نیز برطرف شده و احتمال حصول توافق را در روزهای پس از بازگشت گروسی به وین بسیار زیاد دانستند.

به گزارش گسترش نیوز، عده‌ای از فعالان بازار ارز تهران نیز با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر شرایط مناسب ذخایر ارزی کشور، آینده نرخ ارز پس از شوک‌های توافق احتمالی را در دستان نهادهای بازارساز دانستند، اگرچه در کوتاه‌مدت قیمت دلار کاهشی خواهد بود.

کد خبر 448023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =