بازار سرمایه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

اهش انتظارات تورمی ناشی از بالا رفتن شانس احیای توافق است، به این معنا که وقتی خبر مثبتی از سمت مذاکرات وین می‌آید قیمت دلار کاهش و اندکی بازارها آرام‌تر می‌شوند.

به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ چند پارادایم اصلی در بازار سرمایه حاکم باشد، مورد اول رویکردهای دولت در مدیریت کسری بودجه است که می تواند شامل افزایش هزینه انرژی بنگاه‌ها باشد، احتمالا قیمت حامل‌های سوخت افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین معافیت‌های مالیاتی کاهش و روی ابزارهای مالیاتی بیشتری برای حقوقی‌ها استفاده شود.
پارادایم دیگر سیاست‌های پولی انقباضی و سطح نسبتا بالاتر نرخ بهره است، به نظر می‌رسد نرخ بهره با توجه به تورمی که وجود دارد افزایش پیدا می‌کند. عامل دیگر، کاهش انتظارات تورمی ناشی از بالا رفتن شانس احیای توافق است، به این معنا که وقتی خبر مثبتی از سمت مذاکرات وین می‌آید قیمت دلار کاهش و اندکی بازارها آرام‌تر می‌شوند. این عوامل مؤلفه‌های اصلی هستند که بازار سرمایه با آن مواجه است که در حال حاضر هم تحت فشار آنها قرار دارد و با فرض تداوم تثبیت عواملی که گفته شد، بازدهی بازار و ورود پول به آن در سال ۱۴۰۱ به صورت عمده از محل سود تقسیمی شرکت‌هایی که سود پرداخت می‌کنند، می‌تواند باشد و نباید روی Capital gain شرکت‌ها حساب چندانی کرد بلکه باید بیشتر وزن بازدهی بازار ۱۴۰۱ را به سودهای تقسیمی داد.
همچنین به نظر می‌رسد قیمت دلار با توجه به بودجه تعیین شده در میان مدت و بلند مدت ریزش شدیدی نداشته باشد. از طرف دیگر با آزاد شدن منابع ایران و تسهیل تجارت خارجی، شرکت‌های صادرات محور وضع بهتری خواهند داشت و هزینه‌های تبادل و نقل و انتقال آنها کمتر می‌شود. باید نگاه بازار بیشتر به عملکرد واقعی شرکت‌ها و بر روی تحلیل سودآوری، تحلیل فروش و پیش‌بینی تولید و فروش باشد.

  • علی جبل عاملی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 447941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =