بندی به نفع تثبیت صندوق تثبیت بازار سرمایه/ تاثیر اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ بر بورس

رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: اثر اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ افزایش و ارتقای توان تامین مالی صندوق تثبیت به پشتوانه سهام و دارایی‌های متعلق به دولت است که می‌تواند صندوق تثبیت بازار سرمایه را در راستای بهتر انجام دادن ماموریت و وظایف به نقدینگی بیشتر تجهیز کند.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخشی صندوق تثبیت بازار سرمایه را مورد توجه قرار داده است که به عنوان جزء (۵) به بند (و) تبصره (۵) الحاق می‌شود. در این اصلاحیه دولت موظف شده است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. این بند به نفع بازار سرمایه و در جهت حمایت صندوق تثبیت بازار سرمایه است.

بند حمایتی بازار سرمایه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ چه می‌گوید؟

امیرمهدی صبایی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ارتباط با اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ آمده است، در راستای صیانت از ثبات بازار سرمایه، دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توثیق اوراق بهادار در بازار سرمایه به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق تثبیت بازار سرمایه مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام کند. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد، نوع و نحوه ارزش گذاری سهام متعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد، توسط کمیته بند (و) تبصره (۵) این قانون تعیین می‌شود.

اضافه شدن پشتوانه‌ای برای حمایت از بازار سرمایه

وی در توضیح تکمیلی این اصلاحیه افزود: دولت دارایی‌های بسیار زیادی در تملک دارد، با این اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱، صندوق تثبیت بازار سرمایه به پشتوانه این دارایی‌ها می‌تواند به انتشار انواع اوراق بدهی از جمله اوراق اجاره سهام اقدام کند. درواقع دولت به دنبال این است که صندوق تثبیت به پشتوانه دارایی‌های سریع‌المعامله(سهام) که در تملک دولت است، بتواند تامین مالی کند.

اثر اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه
رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ارتباط با اثر این اصلاحیه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه گفت: این اصلاحیه قدرت تامین مالی صندوق تثبیت بازار را بالا می‌برد و صندوق تثبیت بازار از منابعی به جز منابع روتین تامین مالی که در اساسنامه پیش‌بینی شده، از طریق بازار سرمایه می‌تواند خود را به نقدینگی جدید تجهیز کند.
رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه افزود: هر چقدر صندوق تثبیت بازار سرمایه به لحاظ نقدینگی پشتوانه قوی‌تری داشته باشد، می‌تواند ماموریت خود در روزهای بحرانی را بهتر انجام دهد.
صبایی بیان کرد: اثر این مصوبه افزایش و ارتقای توان تامین مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه به پشتوانه سهام و دارایی‌های متعلق به دولت است که می‌تواند صندوق تثبیت بازار سرمایه را در راستای بهتر انجام دادن ماموریت و وظایف به نقدینگی بیشتری تجهیز کند.

اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید

اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید

در این اصلاحیه آمده است:

  • متن زیر به عنوان جزء (۵) به بند (و) تبصره (۵) الحاق می‌شود.

جزء (۵) - در راستای صیانت از ثبات بازار سرمایه، دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توثیق اوراق بهادار در بازار سرمایه به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق بازار سرمایه مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام کند. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد، نوع و نحوه ارزش گذاری سهام متعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد، توسط کمیته بند (و) تبصره (۵) این قانون تعیین می‌شود.

  • متن زیر به عنوان بند (م) به تبصره (۵) الحاق می‌شود.

بند م- دولت مجاز است معادل ۱۰ درصد از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی کند.

  • منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی و مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تاسیسات عمومی با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر ۵۰ هزار ریال) و نرخ گاز سوخت معادل ۴۰ درصد خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر به مبلغ ۲۰ هزار ریال) و قیمت سوخت صنایع سیمان ۱۰ درصد نرخ پتروشیمی‌ها ( حداکثر ۵ هزار ریال)
  • مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از مبلغ ردیف (۵) قیمت دریافتی‌ها ( منابع) جدول تبصره (۱۴) و مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از ردیف ۲۴ قیمت پرداختی‌ها (مصارف) کاهش می‌یابد.
کد خبر 446495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =