ورود رسمی بلاک‌چین به تجارت ایران

هرچند ایران توانسته در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها، تجارت خود را حفظ کند اما استفاده از جدیدترین فن‌آوری‌های اقتصادی می‌تواند به رشد قابل توجه صادرات نیز منجر شود.

به گزارش صدای بورس، فن‌آوری رمزارز هرچند عمری چندین ساله دارد اما توجه به آن در دو سال گذشته به شکل جدی افزایش پیدا کرده و بسیاری از کشورها نگاهی ویژه به آن دارند. هرچند با توجه به ساختار خاص بلاک چین عملا امکان آن که دولت‌ها در آن نقش محوری پیدا کنند وجود ندارد اما تلاش برای نظارت بر این حوزه و البته استفاده از ظرفیت‌های آن بارها مطرح شده است.

در ایران نیز هرچند هنوز قانون رسمی در حوزه رمزارزها وجود ندارد، اما استفاده از توان آنها در پیگیری سیاست‌های صادراتی در ماه‌های گذشته بارها از سوی سازمان توسعه تجارت مطرح شده و حالا رییس این سازمان از اجرایی شدن آن در بخش‌هایی جدید خبر داده است.

پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ساز و کارهای ارزی جدید مانند بلاک چین را در کنار تسهیل تعهدات ارزی در دستور کار قرار دادیم، اکنون بلاک چین در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده است که از این موضوع برای صادرات به کشور عمان می توان استفاده کرد.

هرچند او جزییات بیشتری از نحوه استفاده از ظرفیت بلاک چین در تجارت ایران نداده اما صرف صحبت یک نهاد رسمی از ورود به این بخش نشان می‌دهد که ایران برنامه‌هایی جدی در دستور کار قرار داده است. در ماه‌های گذشته بسیاری از فعالان این بخش اعلام کرده‌اند که در صورت نگاهی همه جانبه امکان آن که برخی محدودیت‌های تحریمی با استفاده از ظرفیت رمرزارزها فراهم شود وجود دارد و شاید یکی از دلایل مسکوت ماندن جزییات برنامه ایران در این حوزه، به تلاش برای دور زدن تحریم‌ها مرتبط است.


بیشتر بخوانید: تفاوت رمز ریال با رمز ارز چیست؟


پیمان پاک در کنار بلاک چین، از پیگیری یک گشایش دیگر برای صادرکنندگان ایرانی نیز خبر داده است. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، او گفته: موضوعات مرتبط با رفع تعهدات ارزی با ابلاغیه‌ای که از ستاد اقتصادی دولت گرفته ایم تسریع یافته است، همچنین برای تسهیل امور صادرکنندگان کلاً واردات در مقابل صادرات برای تمامی کالا ها و ردیف ها (به غیر از پتروشیمی، فولاد، سیمان و بعضی واحدهای بزرگ) آزاد شده است. یکسری گروههای کالایی را از نیما خارج و با گروه هایی که مواد اولیه آنها مستقیم از سامانه نیما تامین می‌شود، متناظر کردیم تا ارز این نوع کالاها مبادله و رفع تعهد شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی گمرک، صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی حدودا ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

کاهش محدودیت‌های کرونایی و فعال شدن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه یکی از اصلی‌ترین دلایل بهبود آمار صادراتی ایران در ماه‌های گذشته بوده است.

کد خبر 446270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =