تبعیض میان صندوق‌های بازنشستگی خاتمه یابد

رئیس کانون بازنشستگان کارگری مازندران می‌گوید: اگر دولت فکری اساسی نکند و به تبعیض میان صندوق‌های بازنشستگی خاتمه نبخشد، بحران در سازمان تامین اجتماعی و در معیشت بازنشستگان، به مرحله غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود.

به گزارش صدای بورس، نصرالله دریابیگی، رئیس کانون بازنشستگان کارگری مازندران در گفت‌وگوی زیر تاکید می‌کند اگر دولت فکری اساسی نکند و به تبعیض میان صندوق‌های بازنشستگی خاتمه نبخشد، بحران در سازمان تامین اجتماعی و در معیشت بازنشستگان، به مرحله‌ی غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود.

کمیسون تلفیق مقرر کرده سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت شود؛ به نظر شما با این پرداخت فرضی که البته مشخص نیست محقق شود یا خیر، وضعیت بازنشستگان کارگری در سال بعد چگونه خواهد بود؟

همه می‌دانیم وضعیت بازنشستگان کارگری اصلاً خوب نیست؛ حدود ۴ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم که اگر این عدد را ضربدر ابعاد خانواده متوسط بکنیم، حدود ده میلیون نفر از جمعیت کشور، خانواده‌ی بزرگِ بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که ۸۰ درصد این جمعیت، با سختی بسیار زندگی می‌کنند. چه تورم رسمی را در نظر بگیریم و چه سبد معیشت، باید بگوییم در دهه‌های گذشته هیچ زمان حقوق بازنشستگان براساس الزامات قانون افزایش نیافته است، یعنی هم ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشده و هم مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی. در بحث همسان‌سازی نیز تعلل‌های بسیار صورت گرفته و هیچ وقت شاهد اجرای عادلانه و قانونیِ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری نبودیم. در دولت احمدی‌نژاد در اجرای همسان‌سازی به ساحت بازنشستگان توهین شد؛ آمدند در فیش‌ها نوشتند «پرداخت یارانه»! در صورتیکه کارگران بازنشسته که از شریف‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و سی سال یا سی و پنج سال در صنایع کشور فعالیت کرده‌اند، از جیب خودشان حقوق می‌گیرند یعنی از منابع تامین اجتماعی حقوق می‌گیرند و نیازی به یارانه ندارند. هیچ زمان منابع دولتی برای این قشر وجود نداشته و ندارد.


بیشتر بخوانید:

زمان واریز وام بازنشستگان اعلام شد


در دولت احمدی‌نژاد به طور مشخص در مورد همسان‌سازی چه گفتند؟

در دولت احمدی‌نژاد همسان‌سازی را اجرا کردند اما در فیش حقوقی، برای مبلغی بین ۱۲ تا ۸۰ هزار تومان که به حقوق هر بازنشسته اضافه شد و البته ثابت ماند و با افزایش حقوق سالیانه زیاد نشد، نوشتند پرداخت یارانه. این کار بسیار توهین‌آمیز بود. در دولت آقای روحانی، با پیگیری‌هایی که انجام شد و تلاش‌های فراکسیون کارگری مجلس و همکاری وزیر کار و مدیرعامل وقت سازمان، تا اندازه‌ای همسان‌سازی مطلوب بود، البته فقط تا اندازه‌ای. گناه آن نیز بر گردنِ خلف وعده‌ی دولت است؛ در سال ۹۹ از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که به سازمان اختصاص داده بودند، فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. در سال ۹۹ نیز ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای پرداخت به تامین اجتماعی در نظر گرفتند که آن نیز اجرایی نشده؛ تا امروز یک ریال به سازمان پرداخت نشده. تامین اجتماعی امروز با چالش عظیم اقتصادی مواجه شده است؛ بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار است؛ این رقم بسیار بزرگ است. سازمان هر ماه برای پرداخت حقوق بازنشستگان از بانک رفاه استقراض می‌کند.

شما انتظارتان از مذاکرات مزدی امسال چیست؛ در همین ماه، مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۰ کلید می‌خورد؛ شما به عنوان نماینده بازنشستگان از این مذاکرات چه توقعی دارید؟

فقط قانون؛ هم تورم و هم سبد معیشت، هر دو در تصمیم‌سازی دیده شود. اینکه معاون وزیر تعاون می‌فرماید، خط فقر ۴ میلیون تومان است، یا اطلاعی ندارد یا خود را به ندانستن زده است. در هر استانی که نگاه کنید، تورم به شدت افسارگسیخته است و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان در همین چندماه اخیر به شدت کم شده است. اینکه فقط شعار بدهند و حرف بزنند، هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ شعار دادن، کار ماست، کار نهادهای کارگری است؛ ما براساس قانون باید حرف بزنیم، مطالبه کنیم اما کار مسئولان، شنیدن این مطالبه‌گری‌ها و پاسخگویی است. ما در جلسات بارها این حرف‌ها را تکرار کرده‌ایم، نامه نوشته‌ایم و حتی تجمع برگزار نموده‌ایم اما پاسخی نگرفته‌ایم.

منبع: ایلنا

کد خبر 446038

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =