ماجرای توقف تزریق «آسترازنکا» چیست؟

تزریق واکسن آسترازنکا در بعضی مراکز بهداشتی متوقف شده است.

به گزارش صدای بورس، با اینکه اعلام می‌شود توقف تزریق این واکسن به‌دلیل کم بودن تعداد واکسن‌های وارداتی بوده، اما اخباری غیررسمی حکایت از ثبت مواردی از مرگ ناشی از تزریق این واکسن دارد که منجر به توقف تزریق آن شده است. ماجرای عوارض تزریق آسترازنکا، اما موضوع جدیدی نیست.

مظفری در این پیام از مرگ دختر ۲۴ ساله‌اش بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا خبر داده و نوشته بود: «علاوه بر فرزندش ۲ دختر ۱۹ساله و ۲۲ساله دیگر هم بر اثر تزریق همین واکسن آسترازنکا در بیمارستان قائم مشهد جان خود را از دست داده‌اند.»

پیش از این و از همان ابتدا شرکت سازنده به‌صورت جهانی اعلام کرد که در هر یک میلیون نفر تعدادی عارضه ازجمله ایجاد لخته در ارگان‌ها و بافت‌های بدن منجر به سکته مغزی یا آمبولی در قلب و بروز بعضی مشکلات خودایمنی، ایجاد می‌شود. همین موضوع سبب شد تا آسترازنکا از همان ابتدا سهم زیادی در سبد واکسیناسیون ایران نداشته باشد.


بیشتر بخوانید:

دوز سوم چه واکسنی بزنم؟


با این حال از آنجا که بعضی کشورها صدور ویزا را منوط به تزریق چند واکسن ازجمله آسترازنکا کردند، میزان تقاضا برای تزریق این واکسن هم بالا رفت و با وجود عوارض احتمالی، عده‌ای ناچار به تزریق این واکسن برای انجام سفرهایشان شدند.

هر چند که خیلی‌های دیگر، تحت‌تأثیر اخبار منتشر شده درباره میزان اثرگذاری بالای این واکسن بر مبتلا نشدن به کرونا، در صف‌های طولانی تزریق آن منتظر ماندند. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از بیش از ۱۳۱ میلیون واکسن تزریق شده، ۱۱ میلیون دوز، سهم آسترازنکا بوده و تاکنون ۱۶ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز از این واکسن وارد ایران شده است.

به گزارش فرارو، تا چند ماه پیش، این واکسن برای زنان زیر ۵۰ سال توصیه نمی‌شد، اما با باز شدن مرزها و آغاز سفرهای خارجی، تقاضا برای این واکسن هم بالا رفت. همان زمان هم همشهری گزارشی از دستکاری اطلاعات تزریق واکسن در سامانه وزارت بهداشت برای مسافران خارج از کشور منتشر کرد که نشان می‌داد گروهی برای دریافت ویزای سفر درخواست تغییر اطلاعات تزریق واکسن از سینوفارم به آسترازنکا بودند. تزریق واکسن آسترازنکا در بعضی مراکز بهداشتی متوقف شده است.

کد خبر 445992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =