مجبور به استفاده از ماشین‌آلات چینی هستیم

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اظهار داشت: فعلا در بسیاری از موارد مجبور هستیم که از ماشین‌آلات چینی استفاده کنیم و تا حدودی هم جواب داده است. باید بتوانیم نیازهای خود را برطرف کنیم و در برهه کنونی ماشین‌آلات چینی می‌تواند موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کند.

به گزارش صدای بورس، ابراهیم جمیلی در مورد نقش معادن در سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین اظهار کرد: در رابطه با معدن ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و همچنین نیاز داریم که محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم، اگر این سند ۲۵ ساله کمک کند که بتوانیم سرمایه‌گذار و تکنولوژی جذب کرده و به چین صادرات داشته باشیم، باید از آن استقبال کنیم.

جمیلی ادامه داد: برای اجرای این برنامه ۲۵ ساله باید یک سری پیش‌زمینه‌ها را آماده کنیم. از جمله باید بررسی شود که در چه مواردی می‌خواهیم همکاری کنیم، در چه معادنی سرمایه‌گذاری می‌شود، در مورد اکتشاف، فرآوری و تامین ماشین‌آلات چه کمکی می‌توانیم از چینی‌ها بگیریم.

وی افزود: اصولا سرمایه‌گذاری مشترک اقدام بسیار مثبتی است و می‌تواند برای دو طرف سود داشته باشد اما توجه داشته باشیم که باید بخش خصوصی ورود کند و برای کارهای حقوقی هم از مشاورین حقوقی بین‌المللی استفاده شود. اینطور نباشد که قراردادهایی را ببندیم بدون آنکه توجه داشته باشیم عواقب حقوقی آن چه چیزی خواهد بود. اگر قرارداد به نفع دو طرف باشد باید از آن استقبال کرد.


بیشتر بخوانید: با تامین ماشین‌آلات، چالش‌های «ومعادن» به حداقل می‌رسد


رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ایران هم در زمینه معدنی پتانسیل‌های زیادی دارد، اگر چینی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری نکنند، می‌توانند در کشورهای همسایه ما سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر چینی‌ها ما باید جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه معادن ایران را برای دیگر کشورها هم تعریف کنیم تا بتوانیم در این موارد همکاری خوبی داشته باشیم. اگر چارچوب‌ها رعایت شود همکاری‌های معدنی بسیار خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اتاق بازرگانی در مورد توسعه معادن در چارچوب این سند مذاکره شده یا خیر گفت: قطعا با متخصصین در حوزه معادن مشورت شده اما با ما خیر. اگر از متخصصین معدن نظر گرفته نشده باشد جای گلایه دارد.

وی اضافه کرد: حوزه و تکنولوژی معادن بسیار گسترده است، در هر حوزه‌ای اگر بخواهند ورود پیدا کنند و بتواند برای ما ارزش افزوده بیاور اقدام مثبتی است. در واقع بستگی به توافقی دارد که یک شرکت یا معدن با طرف چینی منعقد می‌کند. ما باید برای تکمیل زنجیره تولید تلاش کنیم چراکه به هر میزان که بتوانیم جلوی خام‌فروشی را بگیریم به نفع ما است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که ارزش افزوده و محصولات جدید ایجاد کنیم. تولید جدید به معنای اشتغال جدید است که به رشد و توسعه کشور کمک می‌کند. کسانی که قرارداد می‌بندند باید آگاهانه این کار را انجام دهند و عواقب حقوقی آن را در نظر بگیرند.

جمیلی در این مورد که آیا می‌توان مشکل کمبود ماشین‌آلات معدنی را از این طریق حل کرد؟ به ایلنا بیان کرد: شاید ماشین‌آلات چینی کیفیت ماشین‌آلات کشورهای اروپایی را نداشته باشد اما در حال حاضر در بسیاری از موارد مجبور هستیم که از ماشین‌آلات چینی استفاده کنیم و تا حدودی هم جواب داده است. ما باید بتوانیم نیازهای خود را برطرف کنیم و در برهه کنونی ماشین‌آلات چینی می‌تواند موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس که یکی از دلایل آن نوع نظارت بر بهره‌برداری از معادن بوده گفت: برای استیضاح زود است و نمی‌توان در مورد کارنامه دولت جدید قضاوت کرد. باید فرصت داده شود تا تا ببینیم از این فرصت چقدر استفاده شده است، استیضاح آخرین مرحله است نه اولین آن. البته این از اختیارات مجلس است ولی الان نیاز ما در این شرایط آرامش است.

کد خبر 445607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =