تک رخدادهایی که رویه می‌شود / آخری نخواهد بود!

ریزش ارزش سهام، سرمایه‌گذاری کور کورانه، کامل نبودن توضیحات مدیران ارشد، بی نتیجه ماندن شکایت سهامداران بی اعتمادی سهامدار خرد به مدیران ارشد شرکت، قانع نشدن سهامداران از توضیحات مدیران عامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، کم ارزش بودن نظر سهمدار خرد از نظر مدیران عامل از جمله مهمترین موضوعاتی است که از دید بازار سرمایه دلیل تکرار مناقشات و درگیری فیزیکی در مجامع شرکت‌های بورسی است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ بحث و جدل در مجمع شرکت‌های بورسی از رخدادهای معمول بازار سرمایه ایران بوده است، در موارد نادر اختلافات و درگیری‌ در مجامع به زد و خرد منتهی می‌شده است.

در طول سال ۱۴۰۰ و همزمان با افت عجیب و غریب ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها، مناقشه و درگیری فیزیکی در مجامع عمومی چندین مرتبه رخ داد و بیم آن می‌رود که تبدیل به یک رویه در بازار سرمایه شود.

مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نماد« کرمان»، مجمع عمومی بانک دی، مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین با نماد«وبرق»، مجمع عمومی شرکت بین‌المللی‌توسعه ‌ساختمان با نماد «ثاخت» ازجمله حاشیه‌دار ترین مجامع در یک سال اخیر هستند.

مهمترین عوامل مجامع حاشیه‌دار

ریزش ارزش سهام، سرمایه‌گذاری کور کورانه، کامل نبودن توضیحات مدیران ارشد، بی نتیجه ماندن شکایت سهامداران، قابل قبول نبودن اطلاعات و توضیحات مدیران عامل از سوی سهامدار خرد، بی اعتمادی سهامدار خرد به مدیران ارشد شرکت، قانع نشدن سهامداران از توضیحات مدیران عامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، کم ارزش بودن نظر سهمدار خرد از نظر مدیران عامل از جمله مهمترین موضوعاتی است که از دید بازار سرمایه دلیل تکرار مناقشات و درگیری فیزیکی در مجامع شرکت‌های بورسی است.

صورت مسئله نباید پاک شود

چند پرسش باید در ارتباط با زد و خوردها در مجامع از مسئولین پرسیده شود، اینکه آیا کارگروهی برای آسیب شناسی دلیل زد و خوردهای مجامع ایجاد شده است؟

باید در قالب یک کارگروه، مجامع حاشیه دار مورد بررسی قرار گرفته شود، وجوه مشترک از جمله شباهت‌های سهام‌هایی که در آن درگیری فیزیکی رخ داده است، رفتارهای مشترکی که عصبانیت سهامداران خرد را در پی داشته، عملکرد مدیران ارشد، مورد واکاوی قرار گیرد.

در گام دوم قبل از برگزاری مجمع شرکتی که در شرایط مشابه مجامع حاشیه‌دار قرار دارند، مدیرعامل پاسخ‌های مناسب نسبت به پرسش‌های سهامداران خرد را آماده کند و برای برگزاری مسالمت آمیز مجمع تلاش کند.

همچنین از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار راهکارهای مناسب برای مدیریت تکرار ناپذیری این گونه مجامع، به شرکت‌ها داده شود و اجرایی شدن این راهکارها را از شرکت‌ها بخواهد.

از سوی دیگر باید عملکرد شرکت در عکس العمل نسبت به این حاشیه‌ها مورد بررسی قرار گیرد، چرا که برخی از شرکت‌ها با اتهام زدن، توجیه‌های غیرمنطقی تنها به پاک کردن صورت مسئله اقدام می‌کنند و خشم سهامدار خرد را بیشتر می‌کنند.

فرهنگ سهامداری کجاست؟

عصر ایران به شکل نگرفتن فرهنگ سهامداری به عنوان یک نکته مهم اشاره می‌کند و از قول کارشناسان بازار سرمایه می‌گوید: سازمان بورس برای همه‌چیز دستورالعمل دارد اما برای برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بورس استاندارد کاملی ندارد که نشان دهد منافع سهامداران و مدیران شرکت‌ها در چه نقطه‌ای باید به تعادل برسد تا از تقابل بین این دو گروه جلوگیری شود. هم‌اکنون مجامع عمومی شرکت‌های بورس تحت یک‌سری مقررات کلی برگزار می‌شود اما جزئیات استانداردهای مربوط به برگزاری سهامداران کامل نیست.

این موضوع موجب شده فرهنگ سهامداری نیز در مجامع عمومی بین سهامداران و مدیران شرکت‌ها به شکل درستی صورت نگیرد. به‌عنوان مثال فقدان یک استاندارد فراگیر با جزئیات کامل موجب شده از یک طرف سهامداران نمی‌دانند که چگونه باید مدیران شرکت‌ها را بدون بروز تنش و درگیری به پاسخگویی ملزم کنند و از طرف دیگر مدیران شرکت هم که خود اغلب با پشتوانه‌های سیاسی به قدرت رسیده‌اند چندان خود را به پاسخگویی ملزم نمی‌دانند و به‌صورت نامشهود و پنهان شرکت را در زمره املاک و میراث خود تصور می‌کنند.

تشکیل کانون سهامداران حقیقی

در چنین شرایطی سال‌هاست بحث تشکیل کانون سهامداران حقیقی مطرح است تا از این طریق، منافع سهامداران حقیقی نیز در مجامع عمومی رعایت شود، اما هنوز الزامات اجرایی تشکیل این کانون فراهم نشده و سهامداران خرد را ناگزیر به این استدلال رسانده که حامی ندارند.

کد خبر 445445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =