تکلیف برجام چه زمانی مشخص خواهد شد / چشم انتظار 

گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها و سودآوری آنها می‌تواند فضای معاملات را تحت تأثیر قرار بدهد و انتظار می‌رود سهام کوچک بنیادی که سود مناسب و همچنین سود تقسیمی خوبی دارند، مورد توجه قرار بگیرند.

بازار این هفته با اخبار مثبت از توافق وین و کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، هفته‌ای متعادل را تجربه کرد. خودرویی‌ها لیدر این روزهای بازار شده‌اند. ارزش معاملات پایین نشان از انتظار بازار برای مشخص شدن مذاکرات وین، قیمت دلار و همچنین تکلیف بودجه دارد تا اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بازگردد.

گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها و سودآوری آنها می‌تواند فضای معاملات را تحت تأثیر قرار بدهد و انتظار می‌رود سهام کوچک بنیادی که سود مناسب و همچنین سود تقسیمی خوبی دارند، مورد توجه قرار بگیرند. این هفته و در رویدادی جالب توجه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تغییر کرد و رئیس سابق صدا و سیما که سابقه‌ای در صنعت نیز نداشته مدیرعامل جدید این هلدینگ معظم شد. یکی از اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس نسبت به تغییرات در ارکان بازار انتقادی کرده در حالیکه فعالان از انتصابات اخیر در ارکان استقبال کرده‌اند.

در انتظار عرضه‌های اولیه
سرپرست فرابورس نیز از ارائه IPO calender و اعلام عرضه‌های اولیه یک ماه قبل و پذیرش ۳ شرکت بازار پایه در بازار اصلی فرابورس خبر داد. در گروه سرب و روی شاهد اصلاح قیمت شمش روی از دلار نیما به سنا با ضریب ۱۰ درصد بالاتر بودیم موضوعی که باعث توجه فعالان به گروه تولید کننده سرب و روی در بورس شد. قیمت جهانی مس به بالای ۹۸۰۰ دلار در هر تن و طلا بالای ۱۸۰۰ تثبیت شده و قیمت دلار پس از خوش بینی‌ها نسبت به توافق در وین، دلار آزاد تا ۱۰ درصد ریخت هرچند که بخشی از آن را در اواخر هفته بازیابی کرد.
دراولین روز هفته شاخص کل با کاهش جزئی در یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد ماند و ۳۰۰ میلیون خروج نقدینگی حقیقی از بازار و ارزش معاملات خرد دوباره به زیر ۳ هزار میلیارد تومان رسید. عرضه در ریالی‌ها کمتر از سهام دلار محور بود، کاهش نرخ ارز و اخبار مثبت و توافق برجامی باعث شد که تقاضا در گروه بانکی و خودرویی افزایش یابد و در مقابل گروه‌های پالایشی و پتروشیمی، فلزی و معدنی با افزایش عرضه همراه شود. از نکات مهم می‌توان به کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۲۰.۸۵ درصد و ثبت افزایش سرمایه شپنا به پرتفوها اشاره کرد.


  • بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدید


ابهامات ارز ۴۲۰۰ تومانی
در دومین روز هفته بازار با ریزش ۲۵ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحدی افت کرد. خروج ۵۵۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار را شاهد بودیم و حجم معاملات ۲۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. بازار با فشار فروش عجیب و منابع نقدینگی کم روز خوبی را سپری نکرد. افت قیمتی در اکثر نمادها دیده می‌شد و تا آخر وقت فشار عرضه داشتند. با وجود تصویب کلیات لایحه بودجه با روشن نشدن ابهامات ارز ۴۲۰۰ فشار عرضه‌ها شدت گرفت. دلار نیز با کاهش به کانال ۲۷ تومان رسید که می‌توان آن را دلیل دیگری بر منفی شدن بازار دانست. در روز دوشنبه شاخص با افت اندک در کانال یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحد ماند. ارزش معاملات خرد در حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ۲۸۵ میلیارد تومان ثبت شد. بازار روز دوشنبه علاوه بر حمایت‌ها در گروه خودرویی و بانکی باز هم با منفی کار خود را به اتمام رساند. بازار از لحاظ تکنیکالی به نقاط حمایتی خود رسید و به این نقاط واکنش نشان داد. بازار با منفی کار خود را شروع کرد ولی در ادامه با معاملات مثبت در گروه‌های بانکی به‌خصوص بانک صادرات و گروه خودرویی توانست بخشی از افت خود را جبران کند. در اکثر گروه‌ها شاهد افزایش تقاضا بودیم ولی در گروه پالایشی با آزاد شدن افزایش سرمایه شپنا عرضه‌ها در این گروه افزایش داشت.

انتصاب جدید هلدینگ خلیج فارس
در روز سه شنبه بازار با رشد جزئی در همان کانال یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد باقی ماند. ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل کاهشی بود و ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شد خروج نقدینگی حقیقی نیز با کاهش نسبت به روزهای گذشته به ۱۵۲ میلیارد تومان رسید. خبر مهم روز سه‌شنبه انتصاب رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بود که مورد انتقاد شدید قرار گرفت. بازار با افزایش تقاضا آغاز شد ولی با افزایش عرضه در میان وقت مواجه شد، گروه‌های کوچک بیشتر مورد اقبال سرمایه‌گذاران بودند. خودرویی‌ها و بانکی‌ها متعادل معامله شدند و نرخ ارز نیز در بازار آزاد با رشد همراه شد. در آخرین روز هفته شاخص با کاهش جزئی در همان کانال یک میلون و ۳۳۴ هزار واحد ماند و ارزش معاملات خرد نیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ۷۸ میلیارد تومان بود که روند کاهشی داشته است اما همچنان ارزش معاملات در سطح پایینی قرار دارد. در بازار آخرین روز هفته گروه‌های زراعی و غذایی با قوت گرفتن خبر ارز ۴۲۰۰ تومانی با افزایش تقاضا همراه بودند، گروه‌های خودرویی و بانکی متعادل و رو به پایین معامله شدند. در گروه‌های کوچک، گروه فراکابی با فشار عرضه همراه شدند و به لحاظ تکنیکالی به کف‌های حمایتی خود رسیدند. توقف شستا نیز همچنان ادامه دارد که بازگشایی آن در روزهای آتی می‌تواند به افزایش ارزش معاملات بازار کمک کند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 444838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =