سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

تخصیص بهینه سرمایه به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری یکی از چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در هنگام انتخاب سهام و تشکیل پرتفوی خود تنها به بازده هر سهم توجه کرده و از معیار ریسک غافل می‌شوند. این در حالی است که مقوله ریسک یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاری است چرا که هرچند بازده، نتیجه نهایی مورد انتظار سرمایه گذار است، ولی ریسک، تصویری از احتمال تحقق آن را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، یکی از روش‌های کاهش ریسک، پرهیز از سرمایه‌گذاری در یک سهم یا صنعت خاص و در عوض خرید یک مجموعه از سهم‌هاست که ریسک‌های یکدیگر را جبران کنند. با توجه به اهمیت بهینه‌سازی پرتفوی در بررسی حاضر به ارائه پرتفوی‌های بهینه بر اساس دو معیار بازده و ریسک پرداخته‌ایم.

در این بخش پرتفوی های بهینه با نقدشوندگی بالا محاسبه شده و سه پرتفوی کم ریسک، با ریسک متوسط و پر ریسک معرفی شده است. نقد شوندگی سهولت خرید و فروش سهام در بازار را نشان می دهد. بنابراین پرتفوی‌هایی که در این بخش معرفی می‌شوند سهم‌هایی را در بر می‌گیرند که حجم معاملات آن ها بالاست و انتظار می‌رود بتوان به راحتی آن ها را خرید و فروش کرد.


  • بیشتر بخوانید:

سبدهای بهینه بازار سرمایه


ریسک نقد شوندگی از مهمترین ریسک ها به خصوص در بازارهایی که با مشکل شکست بازار روبرو می شوند تلقی می شود و پرتفوی‌هایی که در این بخش معرفی می‌شوند کمترین ریسک را از این حیث دارا هستند. بدین منظور ۱۷۹ شرکتی که در میان ۴۰۹ شرکت بازار بیشترین ارزش معاملات را در طی یک سال اخیر داشته اند جز شرکتهایی با نقد شوندگی بالا محسوب شده‌اند که در این بین شرکتهایی که کمتر از سه سال در بازار بوده و در محاسبات مربوط به حذف شده اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

در نمودار فوق مرزکارا برای سهم‌ها با نقد شوندگی بالا نشان داده شده است که در این بین سه پرتفوی بهینه کم ریسک ، با ریسک متوسط و پر ریسک به ترتیب با بازده سالانه مورد انتظار ۱۳۰%، ۱۴۳% و ۱۵۷% به عنوان پرتفوی‌های منتخب در ادامه تشریح خواهند شد.

پرتفوی بهینه کم ریسک

در جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی بهینه نقد شوندگی بالا با ریسک کم نشان داده شده است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی شامل ۱۲ شرکت بوده که در این بین دو شرکت میدکو و بنو بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

با توجه به نمودار زیر ملاحظه میکنید که پرتفوی بهینه کم ریسک با نقد شوندگی بالا شامل ۷ صنعت است.

سه صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی" ، "فلزات اساسی" و"بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی" بیش پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

پرتفوی بهینه ریسک متوسط

در جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی ریسک متوسط با نقد شوندگی بالا نشان داده است.

همان طور که ملاحظه میکنید این پرتفوی متشکل از ۸ شرکت بوده که در این بین دو شرکت بپاس و بنو بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده‌اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی ریسک متوسط با نقد شوندگی بالا نشان داده شده است همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی شامل ۶ صنعت بوده است و صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده‌است.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

پرتفوی بهینه پر ریسک

در جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی پر ریسک با نقدشوندگی بالا آورده شده است همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی مشکل از ۵ شرکت بوده که در این بین سهم بپاس بیش از پنجاه درصد پرتفوی را شامل می‌شوند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی پر ریسک با نقد شوندگی بالا نشان داده شده است با نگاهی به نمودار زیر مشاهده می‌شود که این پرتفوی شامل ۴ صنعت بوده که در این بین صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده است.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا

مشاهده می کنیم که هر چه از پورتفو با ریسک کم به ریسک بالا حرکت می کنیم، سهم صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی" افزایش و سهم صنعت "فلزات اساسی" کاهش پیدا می کند.

پرتفوی‌های معرفی شده در این گزارش صرفا پیشنهاد بوده و تصمیم‌گیری در خصوص انجام خرید و فروش و تبعات حاصل از آن (سود و زیان) بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

منبع: نوآوران امین

کد خبر 444287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =