تعطیلی ۷۰ درصد از مراکز اسقاط خودرو

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار داشت:‌ یعنی با اسقاط نشدن خودرو، ۱۰ درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند.

به گزارش صدای بورس- محمود مشهدی شریف در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودرو در کشور اظهار کرد: از سال ۹۶ واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شده، از آنجا که در آن سال گواهی اسقاط انحصارا برای واردات خودروهای خارجی مصرف می‌شد، عملا بازار مهمی از گواهی اسقاط از بین رفت. از ۲۷ بهمن سال ۹۷ مصوب شد که موتورسیکلت‌سازان و کامیون‌سازان از گواهی اسقاط استفاده کنند. یک سال این مصوبه را به تعویق انداختند و از ۲۷ بهمن سال ۹۸ موتورسیکت‌سازان از این گواهی استفاده می‌کنند. برای هر موتورسیکلتی که تولید شود باید یک موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن اسقاط شود، برای مثال اسقاط هر خودروی فرسوده به منزله ۷ موتورسیکلت است.

وی افزود: همچنین موتورسیکلت‌سازان باید ۱۰ درصد از تولیدات خود را به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند، اگر این کار را انجام ندهند به ازای هر موتورسیکلتی که از ۱۰ درصد کمتر باشد باید ۳ موتورسیکلت اسقاط کنند. اگر یک شرکت ۱۰ هزار موتور سیکلت تولید می‌کند، باید ۱۰۰۰ دستگاه از آن برقی باشد. اگر این کار را نکند باید ۳ هزار موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن را اسقاط کند تا اجازه شماره‌گذاری بگیرد.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: کامیون‌سازان موظف هستند که به ازای هر ۳ کامیون تولیدی، یک کامیون فرسوده را اسقاط کنند. اگر بخواهند ۳ کشنده را شماره‌گذاری کنند، یک کشنده باید اسقاط شود که به این موضوع قانون یک‌سوم می‌گویند که در مورد دیزلی‌های ساخت داخل صدق می‌کنند. به ازای شماره‌گذاری هر کامیون‌های سه سال کارکرده وارداتی با تخفیف سه تن باید یک کامیون اسقاط شود، جمع توناژ و همچنین برگ سبز باید رعایت شود. یعنی به ازای واردات کامیون ۴۳ تنی یک کامیون ۴۱ تنی اسقاط شود.

مشهدی شریف بیان کرد: بنابراین الان سه محل مصرف برای گواهی اسقاط داریم اما اگر همه اینها دست به دست هم دهند، ظرفیت مراکز ما را پر نمی‌کند به طوری که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مراکز کار می‌کنند که ظرفیت کار آنها هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. تعداد قابل توجهی از مراکز ما تعطیل هستند.

وی ادامه داد: راه حل این موضوع طرحی است که دو سال و ۷ یا ۸ ماه است که در مجلس مانده است. طبق این طرح خودروسازهای داخلی که به ازای هر ۱۰۰ خودرویی که تولید می‌شود باید ۲۵ خودرو اسقاطی داشته باشند. اگر طرح ۲۵ درصد تصویب شود، با تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور باید ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شود که می‌تواند رونقی به بازار بدهد. انجمن صنفی یک طرحی ارائه داده که برای کامیون‌های سه سال کارکرد، به ازای هر کامیون یک کامیون با هر توناژی اسقاط شود. در این زمینه ما با مجلس، دولت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت همکاری داریم تا به یک راه حل مناسب برسیم.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیان‌های اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند، گفت: ما الان حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده داریم که در افق ۱۴۰۴ به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد. هر خودروی فرسوده روزانه حداقل ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در سال به ۲۴.۵ میلیون تومان می‌رسد. هر خودروی فرسوده سالانه ۲۴.۵ میلیون تومان به کشور ضرر می‌زند. اگر دولت همین ۲۴.۵ میلیون تومان را به یک متقاضی نوسازی خودروی فرسوده دهد، در طول یک سال همه هزینه‌ای که کرده جبران می‌شود و در عین حال ۷۰ درصد از آلودگی شهرهای بزرگ که توسط منابع متحرک ایجاد می‌شود، برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: گازوییل در کشور تقریبا رایگان بوده درحالی که بین ۴۵ تا ۵۰ سنت یعنی حدود ۱۵ هزار تومان فوب خلیج فارس دارد در ایران ۳۰۰ تومان است. اگر کامیون‌های فرسوده نوسازی شوند سود حاصل از آن در یک سال حدود ۱۴ ماه یارانه کشور است. یعنی در همان یک سال دولت دو ماه صرفه‌جویی کرده و به سوددهی می‌رسد و از سال‌های بعد همه آن سود است. یک کامیون دیزلی به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که در خارج از کشور میانگین آن کمتر ۲۵ لیتر است. یعنی بیش از دو سوم گازوئیل اضافه مصرف شده و به آلودگی تبدیل می‌شود. کامیون‌های وارداتی جدید به ازای ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۲۲ تا ۲۴ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. اگر کامیون‌ها نوسازی شود برای ۱۴ ماه یارانه نقدی کشور تامین می‌شود.

مشهدی شریف در ادامه با اشاره به واردات ضایعات آهن برای صنایع کشور خاطرنشان ساخت: علاوه بر این، درحالی که می‌توان با اسقاط خودرو حدود ۱۰ درصد ضایعات آهن کشور را تامین کنند الان این میزان به صفر رسیده و مجبور هستند که ضایعات آهن از خارج از کشور وارد کنند. یعنی با اسقاط نشدن خودرو ۱۰ درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند. زیان‌های زیادی هم در حوزه محیط زیست و سلامت وجود دارد.

کد خبر 443982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =