AFC سه - سرخابی‌ها صفر

تعویق خصوصی‌سازی‌ بلای جان سرخابی‌ها شد.

سرخابی های پایتخت تا ۹ شهریور برای پرداخت بدهی هایشان و حل مسائلی از قبیل مالکیت مشترک، بدهی مالیاتی و ... مهلت داشتند که این اتفاق نیافتاد تا خبر حذف دو تیم بزرگ آسیایی از لیگ قهرمانان آسیا رسانه ای شود.

باشگاه‌ها صاحب ندارند!
در روزهای گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به این موضوع توضیحاتی را درمورد شرایط این دو باشگاه برای ورود به بورس ارائه کرد. به گفته حسین قربان‌زاده این دو باشگاه دولتی هستند و مالکیت آنها با هیچ وزارتخانه‌ای نیست یعنی با دولت جمهوری اسلامی است اما بند یک ‌ماده ۱۸ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، کلیه شرکت‌های در لیست واگذاری شامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را حقوق مرتبط با اعمال مالکیت، در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده است. قربان‌زاده تاکید کرده که اگر صورت‌های مالی حسابرسی شده دو باشگاه تا اواسط دی یعنی حدودا یک هفته دیگر به سازمان خصوصی سازی و بورس ارسال و تأیید شود، در بهمن عرضه صورت می‌گیرد و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به عموم مردم عرضه می‌شود. معضل AFC را هم در نامه‌ای که خصوصی سازی ارسال کرده اعلام کردیم که تا فوریه ۲۰۲۲ سهام دو باشگاه در بورس عرضه خواهد شد.

وعده‌های توخالی!
۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیأت دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیأت وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت. همچنین اواخر دی ماه سال گذشته وزیر ورزش در ارتباط با خصوصی‌سازی این دو تیم گفت: افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه‌ها، یک و دیگری ۱۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به ۷۰۱ میلیارد و سرمایه دیگری به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارش‌های مالی و حسابرسی‌ها به‌صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.
با وجود این اما در روزهای پایانی سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ٩٨ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. ر این رابطه رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی گفت: مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم و در نهایت ۱۱ شهریورماه سال ۹۸ وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل ۴۴ درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تأکید کرد: با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال ۹۸ به تعویق افتاده است.


  • بیشتر بخوانید:

طرح برای درآمدزایی سرخابی‌ها بعد از بورسی شدن


ورود سهام سرخابی‌ها به بازار سرمایه اما تا پایان سال ۹۸ نیز محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه نخست سال ۹۹ خبر دادند، اما نه تنها نیمه نخست که در نیمه دوم سال گذشته هم وعده‌ها رنگ تحقق به خود ندید. در ادامه پاسکاری‌ها ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گفت: واگذاری این دو باشگاه ملازماتی دارد و باید برای ارائه در بورس استانداردهای مورد نظر بازار سرمایه را به دست بیاورد و فرآیندی طولانی برای تطبیق شرایط آن با نیازمندی‌های بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، از سوی دیگر باید درباره واگذاری باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده شود و این موضوع در مراحل آخر خود است. در حالی که پیش‌بینی می‌شد در دوره وزارت مسعود سلطانی فر سرانجام این امر محقق شود، باز هم این اتفاق رخ نداد تا این گمانی زنی به وجود آید که این هم صرفا یک وعده بوده است.

آغاز بازی
اولین جرقه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در دهه ۷۰ زده شد که در آن سال‌ها عباس انصاری‌فر، مدیرعامل پرسپولیس برای تأمین هزینه‌های تیم سعی کرد از طریق ورود به بورس سرمایه مالی جذب کند که تلاش‌های او به نتیجه نرسید. در ادامه و در دهه ۸۰ امیر عابدینی و علی فتح الله زاده مدیران پرسپولیس و استقلال سودای ورود به بورس را در سر داشتند و حتی کار را تا بخش قابل توجهی پیش بردند اما باز هم اقدامات این دو ناتمام ماند تا دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس بین نهادهای دولتی نظیر سازمان تربیت بدنی و وزارت رفاه دست به دست شوند. سال ۱۳۸۹ پس از تأسیس وزارت ورزش و انتقال مالکیت این دو باشگاه از سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش متولی جدید برای این دوباشگاه وارد میدان شد، در آغاز دهه ۹۰ و با آغاز تب ورود به بورس واگذاری استقلال و پرسپولیس علاقه‌مندان بیشتری پیدا کرد.

موانع خصوصی‌سازی سرخابی‌ها
نخستین و اصلی‌ترین مشکل استقلال و پرسپولیس برای ورود به بورس نداشتن ساختار اقتصادی و حتی ورزشی مناسب است. این دو باشگاه بزرگ پایتخت با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو هستند و بارها پنجره نقل و انتقالاتی آنها به خاطر بدهی به مربیان و بازیکنان خارجی، از طرف فیفا بسته شده است و روزی نیست که خبر جدیدی درباره طلبکارهای داخلی و خارجی استقلال و پرسپولیس رسانه‌ای نشود علاوه بر این ساختار مالی سرخابی‌ها هم شفافیت لازم برای ورود به بورس را ندارد.

  • ملیکا حمزه‌ئی - خبرنـگار
کد خبر 443963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =