« دزهراوی » در مسیر جهش سودآوری

انتظار می‌رود در پایان سال ۱۴۰۰ دارو سازی زهراوی از زیان خارج شود.

با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت ارز در سالجاری و آتی دور از انتظار نیست. همچنین افزایش بهای تمام شده مواد اولیه که بدون تخصیص ارز دولتی خریداری می‌شوند منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات دارویی خواهد شد.

بر این اساس، نیاز به درخواست افزیش قیمت دارو از سازمان غذا و دارو ضرورت پیدا می‌کند. اگرچه بیان نکات مذکور بخشی از دغدغه‌های یکی از مدیران صنعت دارویی است، اما فراگیری این موضوع برای تمام صنایعی که از منابع ارزی استفاده می‌کنند وجود دارد. فرصتی فراهم شد تا در گفت‌وگویی با فرهاد کیافر، مدیرعامل داروسازی زهراوی، با برخی فعالیت‌های این مجموعه دارویی بیشتر آشنا شویم.

چرا «دزهراوی» در نیمه نخست سال جاری صادراتی نداشت، و روندپیش روچگونه خواهد بود؟
با وجود انجام کامل تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات سنوات قبل به چرخه اقتصاد، با توجه به سیاست‌های سازمان غذا و دارو از جمله قوانین سخت و متغیر اعطای مجوز صادرات محصولات دارویی، زهراوی در شش ماه نخست صادراتی نداشت. اما در شش ماه دوم، صادرات به کشورهای سوریه، ازبکستان، افغانستان و ارمنستان مد نظر قرار دارد که در صورت همکاری سازمان غذاو دارو این امر مهم محقق خواهد شد.

روند اخذ تسهیلات و مطالبات در چه شرایطی بوده و هزینه مالی شرکت تا پایان سال چقدر بر آورد می‌شود؟
با توجه به بالا بودن دوره وصول مطالبات، تأمین نقدینگی برای رفع تعهد ارزی، بازپرداخت بدهی‌های سود سهام سال‌های قبل و جذب اعتبار برای تأمین مواد اولیه باید از سیستم بانکی تأمین شود. در این راستا علیرغم تلاش در جهت وصول مطالبات سررسید شده، اخذ وام جدید از سیستم بانکی حداقل معادل مبلغ تسویه شده در دستور کار قرار دارد. همچنین هزینه مالی شرکت در شش ماهه دوم سالجاری، بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

رشد حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص سال٩٩ چگونه محقق شد و چه نتیجه‌ای در بر داشت؟
برای تحقق رشد و افزایش حاشیه شاخص‌های سودآوری، برنامه ریزی ماهانه جهت تولید محصولات با حاشیه سود بالاتر مد نظر قرار گرفت تا از این طریق ضمن کاهش نسبت هزینه ‌های دستمزد و سربار در بهای تمام شده محصولات، سود خالص شرکت افزایش یابد. البته بخشی از هزینه‌های غیرعملیاتی شرکت در ارتباط با جرائم تاخیر تادیه بدهی سود سهام سال‌های قبل بودکه منجربه کاهش سود خالص شرکت شد. بر این اساس با ساماندهی موارد مذکور، تزریق نقدینگی و همچنین در نظر گرفتن پتانسیل‌های حوزه تولید، می‌توان شاهد جهش سودآوری بود.

چه سهمی از تولید محصول سافت ژل در کشور دارید؟
بر اساس آمارنامه دارویی سال ۱۳۹۹، سهم بازار "دزهراوی" از سافت ژل ۴۸ درصد در فروش عددی و ۳۲ درصد در فروش ریالی است.

برای افزایش سبد محصولات چه روندی داشته و دارید؟
داروسازی زهراوی ازسال ۹۸ تا انتهای آبان ۱۴۰۰، حدود ۴۲ پروانه تولید محصول جدید دریافت کرد. همچنین تا انتهای سال جاری نیز، بیش از ۱۰ پروانه جدید دریافت و به سبد محصولات خود اضافه می‌کنیم که باعث می‌شود فروش شرکت افزایش پیدا کند. البته "دزهراوی" طی سال گذشته و هشت ماهه سال جاری با تولید و عرضه بیش از ۲۰ محصول جدید خود توانسته سهم قابل توجهی از فروش محصولات جدید را بدست آورد.

سرانجام عرضه داروهای شیمی درمانی، محصولات فیلگراستیم و پگ فیلتراستیم براساس تکنولوژی جدید (قرارداد با شرکت دارو درمان سپهر برای انتقال تکنولوژی) به کجا رسید؟
برای تحقق این پروژه‌ها ابتدا در کنار تولید داروهای شیمیایی با ایجاد سایت تولید فرآورده‌های بیولوژیک اقدام به تولید داروهای موثر در شیمی درمانی داشتیم. یکی از این محصولات داروی نوپوگراستیم (فیلگراستیم) است که قبلا نیز توسط این شرکت در بازار دارویی عرضه شده بود. اینک زهراوی با انتقال تکنولوژی توانسته تولید این دارو و همینطور پگ فیلگراستیم -که فرم طولانی اثر فیلگراستیم می‌باشد- را از مرحله سل لاین در این سایت انجام دهد. نتایج بدست آمده از آنالیز نشان می‌دهد که این محصولات در مقایسه با نمونه‌های مشابه از کیفیت بالائی برخوردار هستند. به نظر می‌آید به زودی این محصولات پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو وارد بازار دارویی کشور شوند.


  • بیشتر بخوانید:

تداوم جهش تولید میلیاردی و صادرات توسط « دسبحان »


برای افزایش صادرات و توسعه بازار چه برنامه‌هایی دارید؟
در سال،۱۴۰۰ عقد قرارداد اعطای نمایندگی در کشور آذربایجان انجام گرفت و هم اکنون در حال ثبت و چند قلم از محصولات زهراوی در وزارت بهداشت آذربایجان هستیم. با تحقق این موضوع، محصولات زهراوی دربازار کشورهای دیگر آن منطقه از جمله ارمنستان، می‌تواند سهم خوبی از رقبا کسب کند.

تولید محصولات روآکوتان و سل‌سپت در چه مرحله‌ای است؟
تولید محصول روآکوتان وسه بچ ولیدیشن آن تحت لیسانس شرکت Roche سوئیس آغاز شده که پس از انجام تست‌های مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و شرکت Roche وارد بازار می‌شود. مراحل عرضه محصول سل سپت هم اکنون نیز در حال انجام است، تولید این محصول از ماده اولیه (API) تحت لیسانس شرکت Roche هم پس از نوسازی تجهیزات مربوطه صورت خواهد پذیرفت.

تولید داروی ضد سرطان زلودا چه شد؟
طبق توافقات به عمل آمده و تفاهم نامه امضا شده در این خصوص، تولید محصول زلودا تحت لیسانس شرکت Roche پس از تولید سل سپت از ماده اولیه (API) انجام خواهد شد. البته تبادل اطلاعات در این خصوص بین دو شرکت در جریان است.

دلیل مزایده ساختمان دفتر مرکزی قبلی شرکت چه بود؟
ساختمان دفتر مرکزی زهراوی در تقاطع خیابان هویزه و صابونچی تهران با توجه به شکایت داروسازی حکیم جهت دریافت سود سهام سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ از طریق دستگاه قضایی به مزایده رفت و تحویل ملک هم اخیرا به برنده مزایده صورت پذیرفت.

چه سیاستی برای تقسیم سود مدنظر دارید؟
با توجه به داشتن زیان انباشته به مبلغ ۷۱۰ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ و عملکرد شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰، انتظار می‌رود در پایان سال ۱۴۰۰ با سودآوری، مجموعه زهراوی از زیان خارج شود. بنابراین برای عملکرد سال ۱۴۰۰ سود سهام قابل تقسیم نخواهد بود.

تغییر نرخ ارز حمایتی چه تاثیری برصنعت دارو دارد؟
با توجه به تخصیص ارز دولتی برای خرید برخی مواد موثره مورد نیاز برای تولید داروهای تخصصی، در صورت ادامه روند فعلی افزایش قیمت آن دسته از محصولات را نخواهیم داشت. اما در صورت تغییر گروه‌های مشمول ارز دولتی، افزایش بهای تمام شده مواد اولیه و قیمت محصولات تولیدی مورد انتظار خواهد بود.

در خصوص تبعات پاندمی کرونا چه نظری دارید؟
به دلیل توصیه‌های پزشکی مبنی بر تاثیرات مصرف مکمل‌های دارویی از جمله ویتأمین D بر تقویت ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا، رشد فروش اینگونه محصولات در سال قبل و سال جاری رخ داد. همچنین با کنترل و اتمام پاندمی کرونا، کاهش مصرف عمومی در سطح جامعه دور از انتظار نیست که این امر بر کاهش فروش محصولات مذکور اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 443818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =