عملکرد خوب صندوق‌های سرمایه‌گذاری «اندیشه صبا»

شرکت سبدگردان اندیشه صبا (سهامی خاص) در تاریخ ۹/۱۲/۱۳۹۹ به شماره ثبت ۵۷۳۹۴۹ با سرمایه ۱،۰۰۰ میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت سبدگردان اندیشه صبا هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق مشترک صبا (سهامی)
نخستین تجربۀ صندوق‌داری صبا تأمین به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ و تأسیس صندوق سهامی مشترک صبا برمی‌گردد. در حال حاضر ۹۲درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق مشترک صبا در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری شده است.صنایع «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «خودرو و ساخت قطعات» به ترتیب بیشترین درصد از سهام پرتفوی صندوق را به خود اختصاص داده اند. با توجه به روند نزولی شاخص کل طی چند ماه گذشته بازدهی صندوق مشترک صبا همواره بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل داشته است .لذا بدلیل بازدهی قابل قبول صندوق سرمایه‌گذاری مشترک صبا تعداد واحدهای صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۶درصدی روبه‌رو شده است. همچنین در افقی بلندمدت این صندوق موفق شده است طی حدود ۱۲ سال فعالیت، بازدهی مرکبی ۳،۷۶۳ درصدی محقق سازد. از مهمترین برنامه‌های پیش روی صندوق ﻣﯽ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- افزایش بازدهی و کاهش ریسک پرتفوی صندوق با رصد و تحلیل صنایع مختلف بورسی
۲- سهولت در صدور و ابطال واحدهای صندوق از طریق فراگیر کردن بسترهای مجازی
۳-افزایش سقف واحدهای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی

صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین
(درآمد ثابت قابل معامله – بدون تقسیم سود)
دومین صندوقِ شرکت صندوقی با درآمد ثابت است اما از نوع قابل‌معامله که با نماد «اوصتا» در بازار فرابورس ایران معامله می‌شود. سود دارندگان واحدهای اوصتا از افزایش ارزش دارایی‌های صندوق ناشی می‌شود و تقسیم سود بین دارندگان اتفاق نمی افتد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین با رشد ۲۰۰ درصدی از ابتدای سال گذشته، اکنون به ۱۹،۴۲۷ میلیارد ریال رسیده است. بازدهی سالانه صندوق در انتهای سال۱۳۹۸ معادل ۲۵،۷۳درصد و در انتهای سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵،۴۷درصد بوده است که عملکرد به مراتب بهتر از جایگزین خود(سپرده بانکی) داشته است . با توجه به شرایط اخیر بازار سهام و رشد نرخ بهره، صندوق توانسته است ریسک دارایی‌های تحت مدیریت را به خوبی مدیریت کرده و در تاریخ تهیه گزارش بازدهی سالانه صندوق ۲۰،۱درصد ﻣﯽ‌باشد. از مهمترین برنامه‌های پیش روی صندوق ﻣﯽ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- تجهیز منابع از طریق جذب سرمایه‌های خرد
۲- کسب بازدهی بیشتر از سایر رقبا از طریق استراتژی مدیریت فعال سبد اوراق بهادار بادرآمد ثابت
۳- تخصیص بخش عمده منابع صندوق به اوراق با درآمد ثابت در جهت کاهش ریسک بازدهی صندوق
۳- کاهش ریسک نقدشوندگی از طریق پایش مستمر ترکیب دارایی‌های صندوق
۵- تلاش در جهت ایجاد سود پایدار و بدون نوسان در شرایط نوسانات نرخ بهره و تلاطم بازار سهام


  • بیشتر بخوانید:

اما و اگرهای بسته حمایت بازار سرمایه


صندوق توسعه‌تعاون صبا (درآمد ثابت – تقسیم سود)
صندوق توسعه تعاون صبا از نوع درآمد ثابت با تقسیم سود است که واحدهای آن از طریق صدور در اختیار سرمایه‌گذاران قرار ﻣﯽ‌گیرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق توسعه‌تعاون صبا در یک‌سال گذشته با رشدی ۳۰ درصدی به عدد ۹۹،۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۱۸ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «استخراج کانه‌های فلزی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» داشته است. اختصاص سهم ۳۲ درصدی از سبد صندوق به سپرده بانکی و سهمی ۴۹ درصدی به بازار بدهی، منجربه کسب بازدهی ۱۸ درصدی در یک‌سال اخیر شده که این رقم تقریبا معادل سود سپرده بانکی و همچنین بازدهی بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بوده است.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان اندیشه صبا را مشاهده می‌کنید.

عملکرد خوب صندوق‌های سرمایه‌گذاری «اندیشه صبا»


سرمایه‌گذاری مطمئن
شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین (سهامی عام) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در سال ۱۳۷۳ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت سهامی خاص به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۳ با هدف ورود به صنعت سرمایه‌گذاری کشور شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام تغییر یافت.
نخستین تجربۀ صندوق‌داری صبا تأمین به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ و تأسیس صندوق سهامی مشترک صبا برمی‌گردد. در حال حاضر ۹۲درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق مشترک صبا در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری شده است. صنایع «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «خودرو و ساخت قطعات» به ترتیب بیشترین درصد از سهام پرتفوی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند. صندوق صبا در یک‌سال گذشته ۳درصد بازدهی داشته است. دومین صندوقِ شرکت، صندوقی با درآمد ثابت اما از نوع قابل‌معامله است که با نماد «اوصتا» در بازار فرابورس ایران معامله می‌شود که از ابتدای تأسیس تاکنون ۱۰۱درصد بازدهی داشته است و در آخر صندوق توسعه تعاون صبا از نوع درآمد ثابت با تقسیم سود است که واحدهای آن از طریق صدور در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

  • شماره ۴۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۶
کد خبر 443120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =