شبندر؛ افزایش سودسازی نسبت به سال گذشته / کمبود گاز و کاهش سود در زمستان ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد؟

شبندر توانسته نسبت به سال گذشته تا انتهای آبان افزایش تولید و فروش ۱۰ درصدی را کسب کند اما کمبود گاز این نماد را تهدید می کند.

وحید بلالی - صدای بورس؛ شبندر یا پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از نمادهای ارزنده پالایشی در بازار سرمایه است، شبندر ظرفیت تولید ۳۲۰،۰۰۰ بشکه در روز را داشته و خوراک آن نفت خام سنگین، میعانات گازی، نفت خام سبک حوزه مشترک جزیره هنگام است.

عرضه محصولات پالایش نفت بندرعباس در بورس انرژی - ایبِنا

واحدهای تولیدی این پالایشگاه عبارتند از: تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلاء، کاهش گرانروی، گاز مایع، تصفیه های هیدروژنی نفتا و نفت سفید، هیدروژن، تبدیل کاتالیستی احیاء مداوم، آیزوماکس، گوگرد و واحدهای جانبی است.

شبندر از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا آبان ماه توانسته ۱,۱۰۳,۷۰۹ مترمکعب «بنزین یورو۵» تولید کند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون مترمکعب( تقریبا ۱۰ درصد) افزایش داشته است.

محصول بعدی تولید بالای شبندر «نفت گاز یورو ۴» بوده که از ابتدای سال تا اواخر آبان ۲,۷۷۸,۴۵۷ متر مکعب تولید داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است، تعداد فروش این محصول در مدت مشابه نیز با افزایش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

نسبت تولید «نفت گاز» از ابتدای فروردین تا انتهای آبان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تغییری نکرده اما میزان فروش این محصول با افزایش اندک یک درصدی مواجه بوده است.

تعداد تولید «نفت کوره» از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا به انتهای آبان ۳,۰۰۷,۴۷۱ متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته در همین مدت زمان با افزایش ۶ درصدی مواجه شده و تعداد فروش همین محصول در همین مدت زمان نیز با افزایش ۷ درصدی مواجه است.

تعداد تولید «وکیوم باتوم» نیز از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا انتهای آبان ۱,۰۶۴,۹۶۹ مترمکعب بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۹ با افزایش تولید ۹ درصدی مواجه بوده و تعداد فروش این محصول نیز نسبت به سال قبل با افزایش ۱۰ درصدی مواجه است.

شبندر نسبت به سال گذشته تا انتهای آبان توانسته افزایش تولید و افزایش فروش را در ۵ محصول اصلی تولیدی خود را شاهد باشد، اما در گزارش فعالیت یک ماهه آبان ماه ، شاهد کاهش تولید در «وکیوم باتوم»، «بنزین یورو۵» و «نفت کوره» هستیم که اگر این روند در آذر ماه و دی ماه نیز ادامه داشته باشد می تواند به تولید و فروش این شرکت ضربه بزند.

البته کاهش تولید «وکیوم باتوم» در نامه مدیرعامل شبندر به سازمان بورس به دلیل تعمیرات اساسی در یکی از واحدهای تقطیر ذکر شده و عرضه این محصول در بورس کالا را ۵۰ درصد کمتر کرده است.

شبندر توانسته EPS ۱۳۱۲ را کسب کند که میزان خوبی است، PبهE این نماد نیز ۴.۶۲ بوده که از متوسط گروه پایین تر است.

تابلوخوانی
قدرت خریدار به فروشنده شبندر در معاملات سه شنبه ۱.۲ بوده که در روزی که بسیاری از نمادها منفی بودند میزان خوبی است،

معاملات بزرگ شبندر در سه شنبه عبارت است از:
مجموع خرید
حجم: ۷.۱ میلیون سهم
ارزش: ۴.۳ میلیارد تومان

مجموع فروش
حجم: ۳.۹ میلیون سهم
ارزش: ۲.۴ میلیارد تومان

همانطور که می بینید ارزش خرید نسبت به فروش در معاملات روز سه شنبه پیشی گرفت.۶۸ سهامداران عمده حقوقی شبندر حقوقی هستند و ضریب نقدشوندگی این نماد ۹۰ درصد است.

جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی شبندر در روز سه شنبه عبارت است از:
در محدوده منفی
خرید حقیقی: ۵.۵ میلیون سهم
سرانه: ۱۴ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۷.۲ میلیون سهم
سرانه: ۱۲ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۱.۹ میلیون سهم
فروش حقوقی: ۲۷۳ هزار سهم

در محدوده مثبت
خرید حقیقی: ۵۱.۸ M سهم
سرانه: ۱۹ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۵۴.۵ M سهم
سرانه: ۱۷ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۳.۶ میلیون سهم
فروش حقوقی: ۱ میلیون سهم
حقوقی در معاملات روز سه شنبه بیشتر از سهم حمایت کرده است.

تحلیل تکنیکال
طبق تصویر زیر در تایم فریم ماهانه در محدوده صفر پیوت لاین حمایت شده و توانسته این ناحیه حمایتی قوی را حفظ کند.

شبندر؛ افزایش سودسازی نسبت به سال گذشته / کمبود گاز و کاهش سود در زمستان ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد؟

طبق تصویر زیر در تایم فریم هفتگی شبندر با یک مقاومت سرسخت در ناحیه سنکوی B در قیمت ۶۳۲ تومان مواجه است و باید بتواند از آن عبور کند تا بتواند به ناحیه صعودی برسد.

شبندر؛ افزایش سودسازی نسبت به سال گذشته / کمبود گاز و کاهش سود در زمستان ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد؟

اما نکته جالب در حرکت شبندر روانشناسی این سهم و علاقه به الگوی کف دوقلو است که اگر بتواند در معاملات هفته آینده صعودی شود، این الگو به درستی ایجاد می شود و می تواند شبندر را صعودی کند.

شبندر؛ افزایش سودسازی نسبت به سال گذشته / کمبود گاز و کاهش سود در زمستان ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد؟

طبق تصویر فوق در تایم فریم روزانه اندیکاتورهای RSI و MACD یک واگرایی مثبتی را نشان می دهند که با ادامه این روند می توان به صعودی شدن شبندر در هفته بعد امیدوار بود.

کد خبر 443011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    صدای بورس، تخصصی ترین رسانه بورسی ایران
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    همین تحلیل رو از بورس۲۴بگیری باید کلی پول بدهی