تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر صنایع بورسی/ صاحبان سهام‌ فولادی و پتروشیمی بخوانند

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به ثابت ماندن فرمول نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توقع افزایش قیمت سهام شرکت‌های مربوطه را داریم.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم شد. از جمله موضوعات مهم از تاثیر لایحه بودجه بر بورس مربوط به نرخ خوراک است. در این لایحه فرمول نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی‌ها ثابت در نظر گرفته شده است.

 تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر صنایع بورسی/ صاحبان سهام‌ فولادی و پتروشیمی بخوانند

محمد رضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با بودجه پیشنهادی دولت به صدای بورس گفت: با وجود ارزنده بودن بسیاری از نمادهای بازار سرمایه ولی با توجه به از دست رفتن حمایت یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی شاخص کل، همچنان انتظار یک بازار کاهشی را در میان‌مدت داریم. حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد و همچنین حمایت یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد، از حمایت‌های معتبر پیش‌روی شاخص کل بازار سرمایه است.

نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱

وی افزود: از نقاط قوت لایحه‌ بودجه‌ ۱۴۰۱ می‌توان به افت وابستگی بودجه به انتشار اوراق مالی‌ اسلامی نسبت به سال قبل اشاره کرد. همچنین توجه دولت به فروش اموال و دارایی‌های خود و واگذاری شرکت‌های دولتی که نشان دهنده‌ وابستگی ۹۷ هزار میلیارد تومانی بودجه به فروش دارایی‌های دولت است، از دیگر نقاط قوت بودجه در راستای کم شدن تصدی‌گری دولت بر اقتصاد و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

تخصیص مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان

اعلمی بیان کرد: شاید تخصیص مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان به عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۱، بیانگر توجه دولت به بازار سرمایه باشد. با توجه به ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ثابت ماندن فرمول نرخ خوراک گاز سوخت صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی در این لایحه، با افزایش فروش و تغییر در نرخ تسعیر ارز این صنایع، توقع افزایش قیمت سهام شرکت‌های مربوطه را در این صنایع داریم.

نرخ بالای بهره بانکی و ۳ عامل ریزش‌های پی‌درپی

اعلمی در ارتباط با تحولات بازار سرمایه بیان کرد:‌ در طول چهار ماه گذشته شاهد یک بازار ضعیف و کاهشی بودیم. ریسک‌های سیستماتیک ناشی از مسائلی همچون نرخ بالای بهره بانکی و همچنین فروش اوراق مالی‌ اسلامی،‌ مبهم بودن آینده‌ مذاکرات و نگرانی سرمایه‌گذاران از بابت ریسک‌های احتمالی سبب افت‌های پی‌درپی شاخص کل شده است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به مفروضات فوق‌الذکر و بلندمدت بودن اقدامات اصلاحی بودجه نسبت به بازار سرمایه، شاهد یک بازار ضعیف تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهیم بود و در صورت حمایت جدی از بورس می‌توان توقع آشتی پول‌های پارک شده را با بازار سرمایه داشت.

کد خبر 442891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفریان IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 0
    بهترین خبر برای بورس است.