رایزنی‌های گسترده برای تامین مالی پروژه‌های صباانرژی

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری یکی از هلدینگ‌های بزرگ بورسی است که در گروه چندرشته ای و در کنار بزرگانی چون شستا، وامید و وبانک قرار دارد.

به گزارش صدای بورس، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام) با نماد وصندوق در بازار سرمایه فعال بوده و یکی از بهترین نمادهای بازار سرمایه است. وصندوق در صنایع پتروشیمی، فرآورده های نفتی، نیروگاهی، فلزات و سایر شرکت ها فعال بوده و شرکت‌های زیرمجموعه این گروه وضعیت مناسبی دارند.

شرکت‌های بزرگ این هلدینگ عبارتند از: پتروشیمی جم، پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی خارک، نفت پاسارگاد، نفت ایرانول، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد اکسین، لوله سازی اهواز، ایران یاسا تایر و رابر، نیروآتیه صبا و... است.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در هشتمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و سیزدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت همه‌جانبه به همراه پنج شرکت تابعه شرکت کرد و توانست در این نمایشگاه توجه بسیاری از شرکت ها و هلدینگ ها و بانک های بزرگ را برای همکاری‌های جدید جلب کند.

در طول چهار روز برپایی نمایشگاه کیش اینوکس، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران وصندوق، در نشست‌های متعددی با مدیران بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، فعالان اقتصادی، موسسات تامین مالی، کارگزاری ها و کلیه بنگاه های مرتبط با گروه های حوزه فعالیت خود، برای تامین مالی پروژه های بزرگ صباانرژی رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام دادند.

دیدار و گفتگو با مدیران بانک های ملت، صادرات، تجارت، کارآفرین دی، رفاه کارگران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مانند مانند غدیر، خلیج فارس، گهر زمین، گل گهر و… از جمله شست های گروه وصندوق در کیش اینوکس ۲۰۲۱ بود.

همچنین مسئولان ارشد حاضر در نمایشگاه با حضور در غرفه صباانرژی، در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفتند و از روند پیشبرد پروژه و موانع موجود با خبر شدند. از جمله این شخصیت، دکتر سجاد سنگسری، دستیار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین دکتر نوایی لواسانی رییس سازمان منطقه آزاد کیش بودند.

رایزنی‌های گسترده برای تامین مالی پروژه‌های صباانرژی

خبرنگار صدای بورس به این غرفه آمده تا از نحوه فعالیت شرکت های صباانرژی و فعالیت های جدید آن مطلع شود، که از نظر می گذرد:

لوله سازی اهواز

غرفه ابتدایی صباانرژی متعلق به شرکت لوله سازی اهواز است، این شرکت قدیمی ترین لوله سازی ایران و حتی خاورمیانه است، لوله های ساخت این شرکت عبارتند از: درز جوش مستقیم برای انتقال نفت، گاز(ترش و غیر ترش)، پتروشیمی از سایز ۶ اینچ تا ۵۶ اینچ و همچنین مجهز به دو کارخانه پوشش داخلی(اپوکسی مایع) پوشش خارجی، سه لایه(پلی اتیلن.

این شرکت با دارا بودن ۱۵۴ واگن که متصل به خط ریلی سراسری است توانایی انتقال مواد و محصولات از کارخانه به تمامی بنادر و استان های کشور اقدام کند.

پروژه های بزرگ انجام شده

شرکت لوله سازی اهواز تاکنون موفق شده با شرکت های توتال فرانسه، آجیپ ایتالیا، شرکت پروسیج آلمان، شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران حدود ۳ هزار کیلومتر لوله های فولادی۷ سرویس ترش گازی و نفتی در سایزهای مختلف تولید و تحویل نماید همچنین در خطوط ۲، ۳،۴،۵،۶،۷ سراسری انتقال گاز حدود ۹ هزار کیلومتر لوله های فولادی تولید و تحویل نماید.

نقطه طلایی این شرکت در تولید و پوشش بزرگترین پروژه استراتژیک نفتی ایران (گوره به جاسک) خط ۴۲ اینچ ترش با پوشش FBE که تحسین تمام کارشناسان و مقامات کشور را نیز برانگیخت.

فولاد اکسین

غرفه بعدی متعلق به شرکت فولاد اکسین است، این شرکت توانسته ورق های فولادی خاصی را طراحی کرده که بسیاری از کارخانجات صنعتی مشتری آن هستند، تفاوت اول آن با ورق های فولادی معمولی عرض ورق‌های این شرکت است که نسبت به ورق‌های فولادی بسیار عریض‌تر بوده و تا ۴.۵ متر نیز می‌رسد. تفاوت دوم در عملیات حرارتی این نوع ورق فولادی بوده که با تکنولوژی جدید می‌توان کیفیت آلیاژ ورق‌ها را تغییر داد و به خواص مکانیکی مطلوب درآورد که این تفاوت استحکام بالا را نیز موجب خواهد شد.

دستیابی به تکنولوژی ساخت ورق‌های فولادی «API۵LX۸۰PSL۲» که این ورق برای اولین بار در ایران و خاورمیانه تولید شده است.

صبا فولاد خوزستان

غرفه بعدی متعلق به شرکت صبافولاد خلیج فارس است. این شرکت اولین تولیدکننده بریکت گرم در ایران، سومین تولیدکننده بریکت گرم در خاورمیانه و نهمین کشور سازنده این محصول در دنیا است.

این شرکت فعالیت خود را برای احداث یک کارخانه فولادسازی با ظرفیت نهایی ۴.۵ میلیون تن بریکت و ۴.۵ میلیون تن بیلت و اسلب متمرکز کرده است.

کاربرد بریکت گرم در صنایع مختلف

تمامی کاربردهای آهن اسفنجی را شامل شده و با جایگزینی این محصول می توان میزان قراضه، میزان مس، کروم، تنگستن، سرب، قلع، روی و سایر عناصر مزاحم فولادی را کاهش داده و کیفیت و خواص مکانیکی محصولات فولادی را افزایش داد. از این رو شرکت های بزرگی فولادی مانند فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و ... مشتری این محصول هستند.

صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۴۰۰ در آستانه ثبت رکورد کم نظیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود است، این خبری است که پیش تر از آن سعید بزرگی مدیرعامل این شرکت رسانه ای کرده بوده که باعث خوشحالی سهامداران صندوق بازنشستگی کشوری شد. لازم به ذکر است این شرکت یکی از بزرگترین و سودسازترین شرکت های زیرمجموعه وصندوق است و به زودی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

پتروشیمی جم

غرفه بعدی نیز متعلق به پتروشیمی جم است پتروشیمی جم از سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و بزرگترین تولید کننده مواد الفین، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و بوتن۱ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الفین در جهان و محصولات پلیمری در ایران است.

پتروشیمی جم امکان تولید ۹۰ گرید مختلف داشته و ۴۶۸ هزار تن صادرات سالیانه به ۲۰ کشور جهان را دارد. در سال گذشته در چندین نوبت، رکوردهای ملی تولید، فروش و سود را جابجا کرده است.

این شرکت نیز یکی از بهترین شرکت های بورسی وصندوق است، مهمترین طرح های توسعه ای پتروشیمی جم عبارت است از:

۱. طرح ساخت و راه اندازی واحد PDH/PP۲.ساخت سیستم حذف RED OIL و تصفیه پساب واحد الفین۳.پروژه افزایش ظرفیت واحد الفین۴.پروژه اصلاح سامانه فلر۵. افزایش ظرفیت واحدHDPE

ایران یاسا تایر و رابر

غرفه آخرِ صباانرژی در نمایشگاه بورس بانک و بیمه متعلق به شرکت ایران یاسا است، این شرکت که در سال های گذشته با زیاندهی مواجه بوده و تا مرحله ورشکستگی نیز پیش رفته است دو سالی است که با مدیریت جدید مهندس ارسلان امتعلی نه تنها زیانده نیست بلکه توانسته ۲۰۰ میلیارد تومان سود در سال مالی گذشته کسب کند.

فاز اول طرح توسعه این شرکت در خصوص تایرهای نسل دوم موتورسیکلت شامل تایرهای تیوبلس موتوری و آفرود در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شده که با افتتاح این فاز این شرکت توانسته بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را در گروه تایرهای تیوبلس موتوری کسب کند که امید می رود با بهره برداری از فاز دوم تمام تایرهای مورد نیاز این گروه توسط تولیدات ایران یاسا پوشش داده شود.

پژوهشگران این شرکت توانسته اند با امکان سنجی به موقع نیاز بازار را از قبل تشخیص داده و به سرعت برای تولید اقدام کنند که این نکته یکی از ویژگی های بارز مدیریت در دوران جدید است.

همکاری وصندوق با مجموعه های اقتصادی مختلف

همکاری با بانک ملت

در ساعات اولیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و مدیران هلدینگ صباانرژی با حضور در غرفه بانک ملت،با مدیران عامل و مدیران ارشد این بانک دیدار و گفتگو کردند.

رایزنی‌های گسترده برای تامین مالی پروژه‌های صباانرژی

در این دیدار، که محسن بازارنوی مدیرعامل هلدینگ صباانرژی و دکتر دولت‌ابادی مدیرعامل بانک ملت حضور داشتند، درخصوص استفاده از شیوه‌های جدید تامین مالی برای آغاز و اجرای پروژه‌های بزرگ صباانرژی در شرکت‌های پتروشیمی جم، صبافولاد خلیج فارس و فولاد اکسین خوزستان تبادل نظر شد.

هر دو طرف اظهار امیدواری کردند با اتکا به اهرم‌های بازار سرمایه مالی و شیوه های متنوع تامین مالی، بتوانند راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ صنعتی را مدیریت کنند.

همکاری با بانک تجارت

محسن بازارنوی،مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی در این نشست، با تشریح فعالیت‌های گسترده شرکت، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های «وصندوق» و بانک تجارت در زمینه تامین مالی پروژه‌های فولادی، پتروشیمی و نیروگاهی توسعه یابد.

مدیران بانک تجارت هم با استقبال از این ایده بر توسعه همکاری با شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه های مختلف به ویژه راه اندازی پروژه های صبا انرژی در صبا فولاد خلیج فارس، پتروشیمی جم و فولاد اکسین تاکید و از تامین مالی این پروژه ها توسط بانک تجارت استقبال کرد.

توسعه همکاری با بانک صادرات

در روز نخست نمایشگاه کیش انویکس ۲۰۲۱، محسن بازارنوی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری میزبان مدیران ارشد بانک صادرات در غرفه صباانرژی بود.

در این دیدار، دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در حوزه تامین مالی پروژه‌های صنعتی تاکید کردند.

معاون بانک صادرات در این دیدار گفت: حاضریم با مجموعه خوشنام و حرفه ای سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری فعالیت ها را ادامه داده و بر دامنه آن هم بیفزاییم و از هر کمکی برای بالندگی و توسعه این مجموعه کوتاهی نخواهیم کرد.

پیشنهاد همکاری منطقه آزاد کیش به وصندوق

محمدرضا نوایی لواسانی با حضور در غرقه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ های تخصصی در صنعت فولاد و نیروگاه یاد کرده و بر آغاز بر همکاری با این هلدینگ تاکید کرد.

رایزنی‌های گسترده برای تامین مالی پروژه‌های صباانرژی

لواسانی، مدیر کل منطقه آزاد کیش گفت: در نظر داریم ساخت نیروگاه ترکیبی برق با محوریت انرژی خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر را اجرایی کنیم. در این خصوص به هلدینگ صباانرژی پیشنهاد همکاری در این حوزه را داد.

لواسانی در پایان گفت: از سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی برای سرمایه گذاری در کیش در حوزه انرژی دعوت می کنیم و حمایت های لازم جمله تسهیل صادرات و تامین زمین را انجام می دهیم.

به گزارش صدای بورس، نمایشگاه بورس، بانک، بیمه تا ساعت ۲۲ پنج شنبه ۱۱ آذر ماه ادامه داشته و مدیران ارشد وصندوق تا آخرین لحظه از فرصت جهت رایزنی با مجموعه های اقتصادی استفاده کرده و یکی از فعالترین غرفه های این نمایشگاه بودند.

کد خبر 442890

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =