نبرد ارزندگی و ریسک‌های تحمیل شده بازار       

برای روز دوشنبه انتظار تداوم وضعیت معاملات فعلی را داریم و وضعیت بازار همچنان تابعی از اخبار ضد و نقیض حول بودجه عمومی کشور خواهد بود.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شروع روند ریزشی بازار دولت همچنان موضع منفعلی را در حمایت عملی از بازارسرمایه داشته که موجب ایجاد ناامیدی بین فعالان بازار بخصوص افرادی که با دعوت دولت وارد بورس شدند؛ شده است.

محمد رضانژاد در گفت و گو با صدای بورس گفت: باوجود اتفاق نظر اکثر اهالی بازار و کارشناسان اقتصادی مبنی بر ارزندگی نسبی بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی، بورس همچنان بر مدار معاملات منفی و فرسایشی می چرخد.
وی افزود: در معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به کم ترین میزان ۷ ماهه رسیده است که عمدتا دو دلیل اصلی دارد. همچنین فروشندگان عمدتا به دلیل زیان های سنگین و رسیدن سهما به محدوده های ارزندگی تمایلی به فروش در این قیمت ها ندارند و خریداران هم به دلیل ابهامات سیاست گذاری از جمله وضعیت نرخ حامل های انرژی، بهره مالکانه معادن، وضعیت مالیات بر صادرات و... تمایلی به خرید در این برهه زمانی ندارند.


  • بیشتر بخوانید:

نقش پررنگ صندوق تثبیت در بازار


رضانژاد بیان کرد: برای روز دوشنبه انتظار تداوم وضعیت معاملاتی فعلی را داریم و وضعیت بازار همچنان تابعی از اخبار ضد و نقیض حول بودجه عمومی کشور خواهد بود و باتوجه به عزم دولت در بالا بردن نرخ حامل های انرژی، صنایع و نمادهایی در روزهای آتی مورد توجه قرار خواهند گرفت که کم ترین سهم انرژی از بهای تمام شده را داشته باشند و پی بر ای فورواد آنها نسبت به میانگین تاریخی عدد مناسبی بوده باشد.
به گفته این کارشناس بازارسرمایه صنایع دلاری نیز در صورت جذابیت سودآوری با لحاظ نرخ های جدید حامل های انرژی می توانند دچار تغییر روند و بازگشت به روند صعودی شوند. به لحاظ تکنیکالی شاخص کل به محدود حماتی ۱،۳ میلیون واحدی رسیده است و می تواند به این محدوده حمایتی واکنش نشان دهد.
وی افزود: شاخص هم وزن هم باتوجه به قرار داشتن در بر روی محدوده حمایتی محکوم به بازگشت است؛ در غیر این صورت انتظار ریزش بیشتر این شاخص دور از ذهن نیست. همچنین با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شروع روند ریزشی بازار دولت همچنان موضع منفعلی را در حمایت عملی از بازارسرمایه داشته است که موجب ایجاد ناامیدی بین فعالان بازار بخصوص افرادی که با دعوت دولت وارد بورس شدند، شده و با توجه به نیاز تامین مالی دولت از بازارسرمایه جای تامل است.

کد خبر 442869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =